Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hallå jpawson,
    Just den där har jag aldrig sett, kanske inte så gammal, men patentet är från mitten av 1800-talet. Skulle gissa
    på Tyskland eller England där man älskar hjorthorn i alla tänkbara sammanhang. Jaga vidare. Tack och so long...

Comment

• Hallå igen,
      Tre nykomlingar i min samling anlände från vännen Lars M.
      Den till vänster, en trefingerdragare, är ganska vanlig och oftast i järn. Tillverkades i många länder
      och samlare brukar kalla dom "kattöron".
      Skruven i mitten är för mig okänd, glänsande fin, och den till höger kallas Cloughs patent (1878) efter uppfinnaren
      som kom på idén att göra korkskruvar av en ståltråd. Smart, eller som Lasse skaldar:
      "Hej alla barn nu ska ni höra
      vad farbror Frej kan göraEn ståltråd han böjer och böjer och böjer
      och sedan en korkskruv han höjer..."
      Tack och so long...
      Bifogade filer

Comment

• X Rated Korkskruv

Direkt från en samling i Paris.Click image for larger version

Name:	korkskruv.jpg
Views:	1
Size:	82,7 KB
ID:	539411

Comment

• Aj då,

Hallåsam,
          Tack, den där har jag inte tidigare skådat men känner igen motivet. Relativt vanliga är är skruvar av motsatta könet, nästan alltid franska.
          Sent 1800-tal. Ska kolla och återkommer....

PS. Till salu?

Comment

• Ang. X Rated Korkskruv

Den är fortfarande i Paris hos en säljare. Den är till salu enligt honom men jag har ingen aning hur mycket han vill ha. Jag har köpt några bläckhorn från honom och det är aldrig billigt. Sorry for my poor swedish.

Comment

• X Rated Korkskruv Baksidan

Bifogad är en bild av baksidan.Click image for larger version

Name:	baksidan.jpg
Views:	1
Size:	73,1 KB
ID:	539412

Comment

• Flygfisk...

Hallå,
                Här en höjdare, en flygfisk, kanske den "finaste" i samlingen. En tung rackare. Mycket ovanlig, formgiven och gjuten av Nils Fougstedt (jfr Firma Svenskt Tenn). Tenn och rostfritt. Ca 1920. Märkt Heljestrand.
                Men det är NF som som står för det konstnärliga arbetet, skruven är tillverkad av CVH, mästarna på järn/stålskruvar i Eskilstuna. Ja, så besannades det jag länge trott nämligen att stämplar kan man inte alltid lita på. Så konsekvensen är att väldigt många av korkskruvar/vred som visats på denna tråd inte alls är Heljestrand (CVH) som jag skrivit och förblir därför okända tills vidare. So long...
                PS. Korrigerad text efter anmärkningar från Snubben.
                Bifogade filer
                Last edited by Kim von Platen; 2012-09-13, 14:55.

Comment

• Ursprungligen postat av UncleSam Visa inlägg
                  Den är fortfarande i Paris hos en säljare. Den är till salu enligt honom men jag har ingen aning hur mycket han vill ha. Jag har köpt några bläckhorn från honom och det är aldrig billigt. Sorry for my poor swedish.
                  Hallå Uncle,
                  Tack för ditt svar. Det vore intressant att veta hur mycket fransosen vill ha. Kolla gärna om det inte är för mycket besvär.
                  So long....

Comment

• Korkskruv

Hej Kim! Jag fick ett svar från honom igår. Han vill ha €180 inkl frakt. Jag har ingen aning om det är ett rimligt pris eller ej.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå jpawson,
                      Just den där har jag aldrig sett, kanske inte så gammal, men patentet är från mitten av 1800-talet. Skulle gissa
                      på Tyskland eller England där man älskar hjorthorn i alla tänkbara sammanhang. Jaga vidare. Tack och so long...
                      Tack för det Kim! Du har en fantastisk kunskap om skruvar!

Jo jag jagar vidare men än så länge plockar jag bara upp de skruvar som tilltalar mig och som råkar komma i min väg när jag letar efter annat.
                      Jag söker alltså inte aktivt än.

De flesta samlar jag på för att göra ett collage som skall bli en 50-årspresent till en god vän som har en vinbar.
                      Men några fina kommer jag att behålla och på sikt kanske jag släpper det jag samlar på nu för att "go all in" på skruvsamlandet?
                      Den som lever får se!

Tack så länge!

jpawson

Comment

• Köp henne...

Ursprungligen postat av UncleSam Visa inlägg
                        Hej Kim! Jag fick ett svar från honom igår. Han vill ha €180 inkl frakt. Jag har ingen aning om det är ett rimligt pris eller ej.
                        Hallå Uncle,
                        Mycket pengar, men rimligt. Tar kontakt med dig via PM för att komma fram till hur vi lägger upp affären. Tack för ditt vakande öga och so long...

Comment

• Ursprungligen postat av jpawson Visa inlägg
                          Tack för det Kim! Du har en fantastisk kunskap om skruvar!

Jo jag jagar vidare men än så länge plockar jag bara upp de skruvar som tilltalar mig och som råkar komma i min väg när jag letar efter annat.
                          Jag söker alltså inte aktivt än.

De flesta samlar jag på för att göra ett collage som skall bli en 50-årspresent till en god vän som har en vinbar.
                          Men några fina kommer jag att behålla och på sikt kanske jag släpper det jag samlar på nu för att "go all in" på skruvsamlandet?
                          Den som lever får se!

Tack så länge!

jpawson
                          Hallå igen,
                          Tack för beröm, alla gillar inte vad jag skriver. Jo, apropå presenten kan jag tipsa om den här tråden http://precisensan.com/antikforum/sh...gjort+en+tavla men det är ganska mycket pyssel och knåp. So long...

Comment

• Flygfisken har landat...

Hallå.
                            Glad nyhet, uppladdningen av bilder funkar igen. Tack Bruce. Så kolla om du är intresserad. So long...

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå igen,
                              Tack för beröm, alla gillar inte vad jag skriver. Jo, apropå presenten kan jag tipsa om den här tråden http://precisensan.com/antikforum/sh...gjort+en+tavla men det är ganska mycket pyssel och knåp. So long...
                              Hej igen!

Nej det är ju inte lätt att tillfredsställa alla. Det är en gammal sanning i min bransch. Har nu läst många av dina inlägg och jag kan bara konkludera med att jag intet har att klaga på! Det hjälper kanske att jag delar din smak många gånger, speciellt vad gäller skruvar och Fornasetti.

Och dina fina tavlor har jag kikat på och det blir en liknande lösning vad det lider. Jag har ett drygt år på mig att samla ihop fler skruvar och att färdigställa min gåva så jag har ingen brådska.

Just det ja, flygfisken var det ju! Fina fisken minsann!

Vänligen

jpawson

Comment

• Fornasätti..

Hallå japwson,
                                Jo, det finns nog en gemensam nämnare mellan flygfiskar m.fl och Fornasetti, båda introducerades av Firma Svenskt Tenn.
                                Behöver du gamla korkskruvar utanför mitt intressemoråde har jag lådan full. Skriv ett PM om du du vill fylla på. Givetvis utan
                                kostnad. Det enda man kan bli rik på är vänner och intressen, So long...

Comment

Working...
                                X