Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
    Här kommer din länk inklippt Kim.
    http://web.me.com/kimvonplaten3/Webb...A4lkommen.html
    Hallå, Om det är någon som kan trolla är det du, eller hitta rätt. Tack och stor kram från norra roslagens famn. So long....
    Men, jag jag upptäckte att hänvisning till länken inte finns med på kartan/tråden så att den som vill veta lite mer kan klicka direkt inte finner informationen. Stämmer det?
    Last edited by Kim von Platen; 2011-12-11, 17:19.

Comment

• kort fråga till ett proffs

Hur ser " Patent-kork-skruven Blixten” ut av julius slöör.
      En av många grejer som fastnat i skallen som man ej fått svar på.
      tck så länge..
      mvh

Comment

• Proffs hinner jag aldrig bli...

Hallå Jalle,
        Blir glad när du lyfter fram svenska mästaren, Juilus Slöör, en grosshandlare i Stockholm som blev störtrik , inte patentet gissar jag. Egentligen är det en herre A.L. Qvarnström som hade patenten på den snillrika skruven med en drivgänga i skaftet som gör att man bara trycker skruven mot korken så skruvar den själv. Första patentet är från 1892.

Onödigt vetande. Qvarnström påstås ha inspirerats till uppfinningen, s.k. snabb stigning, av sin hustrus lockiga hårsvall.

Äger ingen och kan inte finna någon riktigt bra bild, men snodde de här ur en bok.

Nej, jag är amatör och intresset är inte äldre än den här tråden. So long... hoppas du är nöjd med svaret, blixtsnabbt var det iallafall.
        Bifogade filer

Comment

• blixten

Ahh det är så den ser ut och det värsta är att jag faktiskt sett en sådan. om det var på loppis eller auktion minns jag ej .
          Då har man något att jaga under 2012

mvh
          /Jalle

Comment

• [QUOTE=Jalle;201900]Ahh det är så den ser ut och det värsta är att jag faktiskt sett en sådan. om det var på loppis eller auktion minns jag ej .
            Då har man något att jaga under 2012

Hallå Jalle "Blixt".
            Nästa gång du snubblar över en sådan, på loppis, slå till som blixten. Eller ladda plånboken med ca 10.000:-. Lycka till och so long...

Comment

• God jul alla finsmakare...

Hallå,
              Lagom till julbordet landade den här laxen, visserligen sliten så att både ögon fjäll är borta.. Okänt ursprung, men tenn, och då är nog Danmark eller Sverige. Skulle gissa Sverige för danskarna var faktiskt mer konstnärliga, den här är lax naturell och ganska simmig i bild.
              So long...
              Bifogade filer

Comment

• Hallå,
                Undrar hur länge man kan hålla liv i den här tråden? Korkat att fortsätta, kanske, men förr eller senare kommer en ny samlare och gissningsvis finns det flera skruvar som inte visats upp.

Här en liten rackare i tenn/rostfritt från 1920-talet. Skandinavien ganska säkert, sannolikt Sverige. God fortsättning...och so long....
                Bifogade filer

Comment

• Här är ett par loppisskruvar till. Den till vänster är märkt med SVENSKT TENN E8, medan den tillhöger med en sittande björn är omärkt.

OlleClick image for larger version

Name:	skruven.jpg
Views:	1
Size:	95,2 KB
ID:	526961

Comment

• Svenskt tenn ??????

Hallå Olle,
                    Tack för ditt bidrag. Jo, skruven till vänster har jag också, märkt SVENSKT TENN M8 (1936) och den är med största sannolikhet tillverkad av eller för Firma Svenskt Tenn (Estrid Eriksson 1925, du vet). Däremot finns det många andra märkta SVENSKT TENN men då är det bara en materialbeskrivning.

Skruven till höger har jag aldrig mött tidigare. Tenn eller lättmetall? Vill gärna veta. Ta gärna en närbild. Sannolikt svensk för björnar var inte så vanliga i Danmark.
                    God fortsättning och so long
                    Last edited by Kim von Platen; 2011-12-29, 20:30.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Olle,
                      Tack för ditt bidrag. Jo, skruven till vänster har jag också, märkt SVENSKT TENN M8 (1936) och den är med största sannolikhet tillverkad av eller för Firma Svenskt Tenn (Estrid Eriksson 1925, du vet). Däremot finns det många andra märkta SVENSKT TENN men då är det bara en materialbeskrivning.

Skruven till höger har jag aldrig mött tidigare. Tenn eller lättmetall? Vill gärna veta. Ta gärna en närbild. Sannolikt svensk för björnar var inte så vanliga i Danmark.
                      God fortsättning och so long
                      Här är några närbilder på björnskruven. Den har tyngd ,så tenn är nog materialet, och längden är endast 9 cm.

Olle
                      Bifogade filer

Comment

• Jag undrar om den här pippin är komplett, eller om den skall ha någon form av hylsa med ben och fot.

Tacksam för svar
                        Olle

Click image for larger version

Name:	skruv 1 003.jpg
Views:	1
Size:	56,1 KB
ID:	527052

Comment

• Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
                          Här är några närbilder på björnskruven. Den har tyngd ,så tenn är nog materialet, och längden är endast 9 cm.

Olle
                          Hallå Olle,
                          Kom att tänka på på Alice Tegnér: Mors lilla Olle i skogen gick... nej den fina björnen kan jag trots bra bilder inte identifiera... slit den med hälsan och jag lovar återkomma när jag stöter på skruven på nätet. So long och gott nytt år önskar vi oss alla.

Comment

• Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
                            Jag undrar om den här pippin är komplett, eller om den skall ha någon form av hylsa med ben och fot.

Tacksam för svar
                            Olle

[ATTACH]108356[/ATTACH]
                            Hallå Olle,
                            En främmande fågel, tyvärr, men nog är det en papegoja? Ser ut att vara teak och rostfritt och formspråket säger väl mitten av 90-talet. Då var det väldigt inne att ha korkskruven på middagsbordet så jag stödjer din gissning att skruven hade hylsa och platt fot att stå med. Negbaur Parrot är ett amerikanskt patent som nog har varit en inspirationskälla, men den hade skruven infälld i ryggen. So long...
                            Bifogade filer
                            Last edited by Kim von Platen; 2011-12-31, 15:45.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå Olle,
                              En främmande fågel, tyvärr, men nog är det en papegoja? Ser ut att vara teak och rostfritt och formspråket säger väl mitten av 90-talet. Då var det väldigt inne att ha korkskruven på middagsbordet så jag stödjer din gissning att skruven hade hylsa och platt fot att stå med. Negbaur Parrot är ett amerikanskt patent som nog har varit en inspirationskälla, men den hade skruven infälld i ryggen. So long...
                              Gratias tibi responsurus
                              Olle

Comment

• Salve Olle,
                                Qui pullam in letcu habuit, non tangere, stoltisimus est. So long...

Comment

Working...
                                X