Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gubben påstås föreställa Ivan Bratt lite överallt, t.ex i tidningen Antikvärlden och på samlarauktionssajter. På denna målning
    avbildas han ju dessutom med samma typ av glasögon (i och för sig hade väl nästan alla den modellen anno dazumal).
    Bifogade filer

Comment

• Hallå Snubben,
      Jag har länge varit övertygad om att gubben är Ivan och målningen med kroppsspråket och brillorna har kanske varit förebilden till skruven.
      Kul att se, tack och so long....

Comment

• Herman Bergman...

Hallå Helix och andra kunniga,
        Har svårt att släppa ämnet CAP och har några synpunkter och frågor. Den här bör föreställa jaktens gudinna Diana som nästan alltid avbildas tillsammans med en hjort.
        Pilbågen har hon sumpat men allt är tillåtet i konstens konstiga värld. Har dock inte lyckats finna någon staty som kan ha varit den direkta förebilden.

Nr 1 ser ut att vara en fackelbärare och då går tanken till olympiska spelen 1928 i Amsterdam då man för första gången införde den olympiska elden. Enligt grekisk mytologi
        var det en gudabenådad snubbe som stal elden från gudarna och skänkte den till människorna. Han hette Prometheus var i grekisk mytologi en titan och son till Iapetos och dennes hustru Klymene.

Två motiv är svåra att tolka i bild. Dels nr 3 i solformad inramning. Vågmästare? Dels nr 7 med på knä stående kvinna med något konstigt i armarna. Moses?

Vore intressant med en verbal beskrivning, om du har tid och lust. Och synpunkter från alla allmänbildade förstås.
        So long....
        Bifogade filer
        Last edited by Kim von Platen; 2012-10-02, 14:52.

Comment

• Alessi...

Hallå Lasse M,
          Trevligt med lite modernare skruvar på tråden och jag får svara så gott jag kan:
          Silverpläterad korkskruv av designklassikern italienaren Aldo Colombo från 1984. Föreställer enligt uppgift på tradera vinkyparen Pierre
          och är rikt dekorerad på båda sidor. Någonting för barnbarnen att samla på. Han/hon kan ju flaxa med armarna.
          So long...
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Lasse M,
            Trevligt med lite modernare skruvar på tråden och jag får svara så gott jag kan:
            Silverpläterad korkskruv av designklassikern italienaren Aldo Colombo från 1984. Föreställer enligt uppgift på tradera vinkyparen Pierre
            och är rikt dekorerad på båda sidor. Någonting för barnbarnen att samla på. Han/hon kan ju flaxa med armarna.
            So long...
            Tack Kim för info och synpunkter!
            Skruven med ett ekollon tycker jag är snyggast. Själva ollonet går att skruva av och har en härlig tyngd.
            Jotack, hummerfisket pågår men jag föredrar havskräftor eller "leirhommer" som man säger här.

Comment

• Hallå Lasse,
              Håller med, ekollonet är bäst. Har letat förtvivlat, ingen framgång. Det är ju en skandinavisk och keltisk symbol för
              liv, fruktsamhet och odödlighet; helgat åt Tor, det tvekönade. Vanlig som dekorativt element inte minst inom metallernas konsthantverk.
              Mysko med gängan, det är mycket sällsynt på korkskruvar och min första tanke var att någon tidigare ägare gängat ett hål för ollonet.
              Ser lite omaka ut.
              Så är det nog inte. Själva skruven i spiral är också ganska ovanlig på våra breddgrader. Längre än så kommer jag inte.... so long...
              PS. Är det gammal eller ny gänga?
              Bifogade filer

Comment

• Vi tar väl en till... Just...

Hallå, hallå...
                Måste tillstå att jag är svag för de här så typiskt skandinaviska (läs danska och svenska) dekorativa skruvarna. Den
                här anlände idag och säljaren uppgav att det var mästaren Just Andersen som svarade för formgivningen. Tveksamt.

Frågade varför hon trodde just så och fick till svar att hon köpt en låda tennföremål och att alla var från en samlare av
                Just det.... vad tror du?

Tenn och förnicklat järn. Kanske sekelskiftet, tidigt 1900-tal. Lite överdesignad, i mitt tycke. So long....
                Bifogade filer

Comment

Hallå, hallå...
                  Måste tillstå att jag är svag för de här så typiskt skandinaviska (läs danska och svenska) dekorativa skruvarna. Den
                  här anlände idag och säljaren uppgav att det var mästaren Just Andersen som svarade för formgivningen. Tveksamt.

Frågade varför hon trodde just så och fick till svar att hon köpt en låda tennföremål och att alla var från en samlare av
                  Just det.... vad tror du?

Tenn och förnicklat järn. Kanske sekelskiftet, tidigt 1900-tal. Lite överdesignad, i mitt tycke. So long....
                  Har sett denna korkskruv hos en annan samlare och den var märkt "KJÖLLER" (med danskt Ö), så den är förmodligen dansk, men inte Just Andersen.

Comment

• Kjøller?

Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
                    Har sett denna korkskruv hos en annan samlare och den var märkt "KJÖLLER" (med danskt Ö), så den är förmodligen dansk, men inte Just Andersen.
                    Hallå Helix,
                    Tack för att du är med på banan. Tror inte heller på Just. Kjøller har jag aldrig mött eller hört talas om, ingen träff på nätet. Min skruv saknar märkning. Kan du kolla uppgiften med
                    din samlarvän vore det bra

Det här med märkning av korkskruvar är ett mysterium. Oftast är själva skruven märkt vilket då betyder den är tillverkad av t ex CVH. Någon gång har jag mött korkskruvar märkta
                    av gjuteriet (vilket är intressantare) och någon enstaka gång en mystifik krumelur som kan stå för konstnären/formgivaren (vilket är intressantast).

En teori kan vara att gjuterierna hade samarbete med konstnärer som gav form till handtagen medan själva arbetet med skruven gjordes av andra.

Skickade ett mail till Herman Bergman med fråga om CAP. Inget svar ännu... so long....

Comment

Hallå Lasse,
                      Håller med, ekollonet är bäst. Har letat förtvivlat, ingen framgång. Det är ju en skandinavisk och keltisk symbol för
                      liv, fruktsamhet och odödlighet; helgat åt Tor, det tvekönade. Vanlig som dekorativt element inte minst inom metallernas konsthantverk.
                      Mysko med gängan, det är mycket sällsynt på korkskruvar och min första tanke var att någon tidigare ägare gängat ett hål för ollonet.
                      Ser lite omaka ut.
                      Så är det nog inte. Själva skruven i spiral är också ganska ovanlig på våra breddgrader. Längre än så kommer jag inte.... so long...
                      PS. Är det gammal eller ny gänga?
                      Tack Kim!
                      Ja, det är inte många varv för att få fast ollonet. Det är inte så gult som det ser ut. I verkligheten är det nog förnicklad mässing.
                      Jag har skaffat en bättre kamera men har inte kommit igång ännu. Hoppas det blir bättre bilder längre fram.
                      Bifogade filer

Comment

• Hallå Lasse,
                        Gängans historia är outgrundlig men den här typen andas 1800-tal medan korkskruven i övrigt känns mitten 1900-talet. Kanske ska vi tro på Tor, tvekönad. So long...

Comment

• Hallå Lasse,
                          Hittade din moderna skruv och tuffa kortskruv på nätet. Borstat stål ska det vara och den här är märkt ROOM, som väl är den exklusiva inredningsbutiken på PUB
                          i Stockholm. Säljer mycket italienskt så jag gör en djärv gissning på Italien. So long...
                          Bifogade filer

Comment

• Flynut Lasse..

Hallå,
                            Här har vi din antika som kanske var ett fynd: Antique Iron Double Handle Valve Flynut Corkscrew Tire Bouchon skriver man på ebay. Järn med legering. 1800-tal. Frankrike. Värde ca 1000:-.
                            So long....
                            Bifogade filer

Comment

• Lasse-Maja

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå Helix,
                              Tack för att du är med på banan. Tror inte heller på Just. Kjøller har jag aldrig mött eller hört talas om, ingen träff på nätet. Min skruv saknar märkning. Kan du kolla uppgiften med
                              din samlarvän vore det bra

Det här med märkning av korkskruvar är ett mysterium. Oftast är själva skruven märkt vilket då betyder den är tillverkad av t ex CVH. Någon gång har jag mött korkskruvar märkta
                              av gjuteriet (vilket är intressantare) och någon enstaka gång en mystifik krumelur som kan stå för konstnären/formgivaren (vilket är intressantast).

En teori kan vara att gjuterierna hade samarbete med konstnärer som gav form till handtagen medan själva arbetet med skruven gjordes av andra.

Skickade ett mail till Herman Bergman med fråga om CAP. Inget svar ännu... so long....

Här kommer en annan liten intressant korkskruv med dokumenterad historia. Korkskruven är 35 mm och avsedd för parfymflaskor. Den är tillverkad av fångarna på Marstrands fästning nån gång första halvan på 1800-talet. Societeten i Göteborg tog ångbåten på helgerna till Marstarand när det var lämpligt väder för att äta och dricka gott, samt ta en promenad upp till Marstrands fästning för att titta på fångarna. Fångarna hade då möjlighet att sälja saker dom tillverkat för att få pengar till extrabehövlig mat. Lasse-Maja (1785-1845) som var en dåtidens kändis sålde dessa korkskruvar. Men det var säkert någon annan som hade tillverkat dom. Detta finns dokumenterat i ett brev som åtföljde en likadan korkskruv som Max Sjöberg och Jörgen Martinsson (kända från Antikrundan) sålde till Buster Berntson (en av författarna till boken Skandinaviska korkskruvar).

Click image for larger version

Name:	LasseMaja-parfymkorkksruv.jpg
Views:	1
Size:	32,8 KB
ID:	539949

Comment

• När liten blir stor....

Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
                                Här kommer en annan liten intressant korkskruv med dokumenterad historia. Korkskruven är 35 mm och avsedd för parfymflaskor. Den är tillverkad av fångarna på Marstrands fästning nån gång första halvan på 1800-talet. Societeten i Göteborg tog ångbåten på helgerna till Marstarand när det var lämpligt väder för att äta och dricka gott, samt ta en promenad upp till Marstrands fästning för att titta på fångarna. Fångarna hade då möjlighet att sälja saker dom tillverkat för att få pengar till extrabehövlig mat. Lasse-Maja (1785-1845) som var en dåtidens kändis sålde dessa korkskruvar. Men det var säkert någon annan som hade tillverkat dom. Detta finns dokumenterat i ett brev som åtföljde en likadan korkskruv som Max Sjöberg och Jörgen Martinsson (kända från Antikrundan) sålde till Buster Berntson (en av författarna till boken Skandinaviska korkskruvar).

[ATTACH]124776[/ATTACH]
                                Hallå Helix,
                                Den där är en höjdare som för sjömansgossens tanke till prisoner-of-war (1793 - 1815) i Frankrike där fångarna formade fartygsmodeller av ben, förmodligen de mest eftertraktade i världen.
                                Verkligen kul att lyfter tråden och om inlägget kan jag bara säga att det doftar gott och att Marstrand är felstavat, säger en ordblind. Vi får tro på Max och Jörgen.
                                Om Lasse-maja kan intresserade läsa här: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...xQwn-BRik1jg.å här såg han ut.
                                PS. Du skriver stål som för tanken till rostfritt stål medan jag alltid skrivit järn. Synpunkter?
                                Bifogade filer
                                Last edited by Kim von Platen; 2012-10-05, 08:03.

Comment

Working...
                                X