Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leksaker. Elastolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hallå,
    Jag tror att du har mylla, kan med största säkerhet säga att din elefant kommer från Elastolin eller Lineol. Man märkte sällan djuren. Skall kolla i gamla kataloger när jag kommer till stan. So long...

Comment

Kim> Skulle vara jättekul att få reda på exakt var ifrån den kommer och hur gammal den egentligen är (om det är möjligt så klart), familjetraditionen säger att den var pappas (född 1950), men det är ju inte säkert... Tänk att man på bara en generation kan glömma så mycket!

Comment

Hallå,
        Jag tror du har mylla. Kan med största säkerhet säga att din elefant kommer
        från Elastolin eller Lineol. Man märkte sällan djuren. Skall kolla gamla kataloger när jag kommer till stan. So long...

PS. Elastolin skulle jag säga, Lineols elefant ser ut så här. På Tradera. Du har två dagar på dig...
        Bifogade filer

Comment

KvP> vet du var man kan leta för att se om min elefant är elastolin?

Comment

Elastolin eller Lineol

Ursprungligen postat av Mylla Visa inlägg
            KvP> vet du var man kan leta för att se om min elefant är elastolin?
            Hallå Mylla,
            Du kan leta info på Tradera och E-bay. Såga att en katalog för Lineols djurpark, (ca 1930)
            ropas ut på Tradera, sök på ELASTOLIN....och här en bild på deras elefanter. SO LONG

Du kan också vända dig till Toy Cabinet i Stockkholm, man har lagt ner butiken, men här är ett telfonnummer som kanske funkar: 08-24 37 77. Tala med pappa Sven (Andersson) eller sonen Stefan, hälsa från mig.
            Bifogade filer
            Last edited by Kim von Platen; 2011-03-13, 08:42.

Comment

Tack! Ska forska vidare när jag har ork.. men nu vet jag ju var jag ska börja i allafall

Comment

Det var ett år sedan...

Hallå,
                Elastolins världsbild speglade inte bara massmord, krig och elände, man ville även fostra ungdomarna i konsten att hålla sig ren och snygg. Lagerleben heter serien soldater som förebilder.
                Håller på att dokumentera min samling sedan gamla datorn dansade i golvet och bjuder gärna på några axplock. So long...

PS. Åker och köper ny kamera imorgon, det här funkar inte...
                Bifogade filer

Comment

Elastolin och Lineol. Leksaker för vuxna...

Hallå,
                  Mest på lek, men jag har planer på att avveckla min samling politiker/krigsförbrytare och soldater och ville först dokumentera och plåtade med lite
                  olika ljussättning. Håll till godo. Kom gärna med kommentar för det här är ett kontroversiellt ämne. Men faktum est, mitt äldsta
                  barnbarn visste knappt vem Hitler var.
                  Börjar kavalkaden med det gamla gardet med text från min förteckning:

14/20 Grossamiral Dr h.c. Eric Raeder,. Krigsförbytare. Livstid. Figuren ersattes 1941 av amiral Doentitz. Efter 1936.
                  650/1 August von Mackensen (1849-1945) i husarernas ”dödskalle-uniform”, marskalkstav svärd. Generalfältmarskalk. Fältherre 1:a världskriget. Före 1935.
                  649. Paul von Hindenburg (1847-1934) som generalfältmarskalk i lång kappa och skärmmössa. Rikskansler, chef 8:e armen i Ryssland. Rikspresident Tredje Riket. 1935/3

Det vore kul att lära lite mer om uniformer, insigna etc om någon nu vet.
                  Tror inte på stort intresse, men välkommen i leksaksvärlden som speglar en hemsk historia.
                  So long... från en en plottare med avsked som vice korpral vid flottans bildetalj.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Kaptenen; 2012-11-12, 18:42.

Comment

Grossadmiral Dr h.c. Eric Raeder ersattes i verkligheten 1943 av Karl Dönitz.

Jag hade för mig att Oskar II utnämndes till storamiral samma år 1901, som Wilhelm II utnämnde sig själv till det. Det visade sig vara riktigt och han var den ende icke-tysk som utnämndes.

Denna uppgift förde mig också till denna sida som visar storamiralernas, fältmarskalkernas och generalernas uniformer i original.
                    Last edited by Kaptenen; 2012-11-11, 11:40.

Comment

Hallå Kapten,
                      Ändrar årtalet blixtsnabbt. Det har varit fel år sedan långt före internet. Tack för länken till uniformerna, den blir en ovärderlig hjälp
                      i att identifiera några "personligheter" jag inte har koll på. Nej, storamiral blir man nog aldrig... so long....

PS. Försökte radera tråden i morse när jag nyktert insåg att samlingen är av begränsat värde och intresse, men det gick inte. Så jag får väl simma vidare...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå Kapten,
                        Ändrar årtalet blixtsnabbt. Det har varit fel år sedan långt före internet. Tack för länken till uniformerna, den blir en ovärderlig hjälp
                        i att identifiera några "personligheter" jag inte har koll på. Nej, storamiral blir man nog aldrig... so long....

PS. Försökte radera tråden i morse när jag nyktert insåg att samlingen är av begränsat värde och intresse, men det gick inte. Så jag får väl simma vidare...
                        Hej, Kim!

Tydligen tillhör jag de "begränsade" för jag tycker det är intressant med figurerna och faktan du tillför dem.. Simma vidare i vilket simsätt du vill!
                        p-son

Comment

Tråden och samlingen har ett stort kulturhistoriskt värde och jag gissar att om du fortsätter att fotografera och dokumentera så kommer PES att ha den största samlade samlingen av figurer på nätet och det är ju lika viktigt för eftervärlden som att vi dokumenterar keramik från olika tillverkare.

Comment

Simmar vidare....

Hallå,
                            Tack för uppmuntran, Tar ett djupt andetag och håller för näsan. Till gamla gardet får man väl räkna de här figurerna, den ene med glasögonen modernt på smäcken
                            och kort slängkappa på sjav. Den andre var nog inte att leka med men han blev degraderad trots "Pour le Merite" runt halsen. Figuren fortsatte att tillverkas, dock
                            utan namn i priskuranterna.

650/2 (No 13) Erich Ludendorff (1865-1937) förste generalkvartersmästare, stående i grå långrock och slängkappa. Under 1:a världskriget Hindenburgs stabschef på östfronten. Efter 1936.
                            650/3 (No 14) Werner von Blomberg (1878-1946) generalfältmarskalk, chef för armén, stående i honnör. Senare (1938) degraderad till obeväpnad general. Efter 1936.

Figurerna är relativt sena och får väl betraktas som "tack för kaffet" för det lär ha varit en generals största lycka att bli leksak.
                            So long...
                            Bifogade filer

Comment

Porslin ska de va....

Hallå alla leksaksvänner...
                              Den högsta ära en general kunde finna var nog att får bli figur med porslinsansikte och det var få förunnat. Hitler har flest, han bestämde. Men Göring, Franco, Mussolini och Hindenburg försågs med porslinsmasker tillverkade av messrs Hertwig, Katzhütte i Thüringen. Här några:

30/23 (No 15) Adolf Hitler, marscherande med svart slängkappa och porslinsansikte. Sista figuren av Hitler som framställdes 1939/40 (?). Efter 1936.
                              26/30N. (No 8) Herman Göring (1893-1946) i tung grårock med pälskrage. Porslinsansikte. Liten marskalkstav i höger hand. Stridsflygare 1:a världskriget. Chef SA och Gestapo. Riksmarskalk och Hitlers eftr. Krigsförbrytare. Självmord. Efter 1936.
                              25/21N (No 7) Il Duce, Benito Mussolini, (1849-1945) med porslinsansikte. Italiens regeringschef och diktator. Figuren togs fram för att hedra Mussolinis statsbesök i Tyskland 1937. Axelmakt till Tyskland. Avrättad. Efter 1936.

So long...

Click image for larger version

Name:	IMG_0988.jpg
Views:	1
Size:	89,5 KB
ID:	542395Click image for larger version

Name:	IMG_0990.jpg
Size:	110,5 KB
ID:	542394Click image for larger version

Name:	IMG_1006.jpg
Size:	74,7 KB
ID:	542396
                              Last edited by Kaptenen; 2012-11-12, 18:41. Anledning: Ändrat ordningen på bilderna

Comment

Äger du en brun skjorta?

Hallå,
                                - Inte jag heller. Bruna skjortor har varit omoderna i snart 70 år. Förklaringen finns här. Några av initiativtagarna till NSDAP, nationalistpartiets obeväpnade armé
                                under ledning av Ernst Röhm (som jag saknar som figur) blev de första personligheterna i elastolins historia.

Jo, världshistoriens kanske största katastrof började 1930 med de här snubbarna. Du kan blunda, gömma eller glömma. Jag tycker att man skall lära och minnas.
                                Det blir nog mitt sista bidrag på den här tråden för fler vill blunda än stunda.

30/9 Rudolf Hess (No 14) ( född 1894) i SS-uniform, tidigt 30-tal, stående med rörlig arm. Hitlers ställföreträdare och fruktade riksminister. Kallad ”Gummi-lejonet”. Livstids fängelse för krigsförbrytelse. Före 1936.
                                30/13 (N0 11) Dr Joseph Goebbels (1897-1945) propagandaminister, stående med rörlig arm i brun SS-uniform. Tidigt 30-tal. Självmord i Hitlers bunker. Före 1936.
                                00/29/20. (No 10) Adolf Hitler , stående i SA-uniform, rörlig arm. Före 1935, sannolikt 1933.

So long...
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X