OJ vad läcker!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stora tråden om Emalox, Catrineholm och emalj
Collapse
X
-
Laget i perioden 1950-1970 tror jeg. Bjørnstad laget kobberfat med emalje. Jeg er ikke sikker på om dette var en enkelt person, eller om det var en liten fabrikk. Andre kunstnere laget fat med emalje på kobber var Bjørn Engø (som også designet for Emalox) og Kåre Mjøs. Også gullsmedfirmaet David Andersen laget noen emaljerte kobberfat.
(Huskelapp til meg selv om å poste noen bilder her)
Bård
Comment
-
Det var länge sen jag var här, haft mycket att göra med nytt jobb, men när jag hittade den här annonsen på eBay måste jag bara dela med mig till er. Kolla länken nedan!
[I]It's nice to be green[/I]
Comment
-
Fant svaret på spørsmålet mitt her:
Comment
-
Viktig tråd!
Har gjort denna tråd "Viktig", dvs att den kommer att ligga högst upp i underforumet.
Har även ändrat rubriken för att visa att denna tråd är särskilt intressant i sitt ämne.
/Admin/Admin
admin@precisensan.com
Comment
-
Vi har många sökträffar på detta ämne och denna tråd innehåller den fylligaste informationen som finns på nätet.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggVarför? Har människor börjat uppskatta emaloxen?
/Admin/Admin
admin@precisensan.com
Comment
-
I helgen så fyndade jag den här lilla emalox-skålen på en loppis i Göteborg, 14 cm i diameter. Dessvärre är skicket inget vidare, har djupa repor och så, men det som fick mig att köpa den är att den har det sneda parallellogrammet som märkning, och det skulle väl vara den troligtvis äldsta märkningen? Texten är bortsliten, men det verkar som att etiketten har varit silverfärgad snarare än rosa, som den som Gunilla visade, kan det ha varit så att etikettfärgen bytts ut årsvis?
Comment
-
Hei
Lenge siden jeg har skrevet noe i denne tråden, men tenkte jeg ville si fra for de som er emaljeinteresserte at det åpner en utstilling med Grete Prytz Kittelsens arbeider på Kunstindustrimuseet i Oslo i januar, det vil også etterhvert komme veldig informativ bok om hennes arbeider både på smykke, sølv og cathrineholm-fronten.
Bård
Comment

Comment