Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora tråden om Emalox, Catrineholm och emalj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gunilla
    Min lilla skål från Tostrup:
    oh, nice

Den er nok ganske sikkert produsert / designet av Grete Prytz Kittelsen, ja

Bård

Comment

Ursprungligen postat av Banden
      oh, nice

Den er nok ganske sikkert produsert / designet av Grete Prytz Kittelsen, ja

Bård
      Då är vi överens om det! Det är ett rätt förtjusande litet fat! Bara 6 cm i diameter, och 8 mm högt. Tyvärr är det två små nagg på ena sidan och ett pyttelitet jack mitt emot, som syns på bilden. Enligt säljaren var det i perfekt skick, så det var ju en besvikelse när jag fick se det! Jag kontaktade säljaren som blev förskräckt för att hon missat det och genast erbjöd sej att låta köpet gå tillbaka. Men jag ville gärna ha den trots allt, så jag fick en del av pengarna tillbaka och alla var glada och nöjda! Eftersom kanterna är lite skålade syns det bara när man tittar noga, och jag är jätteglad för mitt lilla fat!

Jag läste nyss att Grete gjorde smycken i silver med glassegment av Paolo Venini! Har tyvärr inte hittat några bilder, skulle gärna vilja se det!
      [I]It's nice to be green[/I]

Comment

Det var inte så lätt att fotografera, men det här är i allafall min Emaloxsamling. Det stora fatet är 31 cm i diameter, den största skålen 28,5 cm och den minsta 10 cm. De gröna längst fram är ett par ljusstakar som jag hämtade på posten idag. Ni förstår kanske vad jag menade med olika turkosa nyanser.
        Bifogade filer

Comment

Alla kulörer verkar vara mer eller mindre ljusa. Jag tror det finns en skillnad som uppstår vid tillverkningen... Kolla t.ex. på de mörkrosa skålarna som också har olika ljushet. Med den teorin borde de två översta skålarna vara samma "färg" med olika utseende. Enbart spekulationer från min sida, men det var roligt att se bilden på prylarna.

Comment

Tack för bilden! En riktig godispåse!
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Vilken fantastisk tråd! Trodde inte att det fanns några fler än jag som gillade vackra emaljer! Jag samlar inte eller så, men tycker att det är vackert och jag har funderat på att plugga på lite om ämnet. Finns det några bra böcker att läsa tycker ni? Har även en liten tanke på att satsa på en tillverkning av emaljerade föremål, men jag vet inte om det finns någon efterfrågan eller om konkurrensen är stor? Finns det några stora tillverkare av liknande föremål idag?

Comment

Gunilla jag såg kakfatet på Mässan i Bella Center i helgen som gick, faktiskt oxå i grått, var helsugen att köpa men priset där...!! En del bord dignade av emaljerat och det förvånade mig!? har danskarna en egen ptod. av emaljerat förvillande likt det norska?
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Efter lite sökande på Grete Prytz Kittelsen så fann jag den här affären, vars katalog är en sann bildfest! Dessvärre är inga priser angivna, men bilderna duger som ögongodis.

Comment

Väldigt OT, men mattorna var inte dumma de heller!
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven
                      Väldigt OT, men mattorna var inte dumma de heller!
                      Ursäkta den okunnige, men vad betyder OT?

Nej mattorna är inte dumma dem heller, eller det mesta andra på siten. Finns lite allt möjligt trevligt om man gillar modern formgivning.

Comment

Ursprungligen postat av Jung_Kee
                        Ursäkta den okunnige, men vad betyder OT?
                        Offtopic.

Måstefyllautmeddelandet?
                        Så är det.

Comment

Ja här har Arne Lindas varit i farten. Personligen tycker jag mer om naturfärger, de är lite skrikiga, men som sagt det är alltmer sällan man ser dessa mönster(hand)knutna mattorna.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag har lagt ut en rya här.

Ursprungligen postat av Äjth
                            Gunilla jag såg kakfatet på Mässan i Bella Center i helgen som gick, faktiskt oxå i grått, var helsugen att köpa men priset där...!! En del bord dignade av emaljerat och det förvånade mig!? har danskarna en egen ptod. av emaljerat förvillande likt det norska?
                            Kakfaten i två våningar brukar vara rätt dyra, tyvärr. Jag betalade nog inte mer än en hundring för mitt, men då hade jag riktig tur! Danskarna har också gjort mycket emalj, som ofta påminner om den norska. Mest känd är väl Krenit-serien av Herbert Krenchel med svart utsida och färgglad insida. Det är oftare silver, rostfritt och koppar än aluminium (som Emalox), men visst kan det vara förvillande likt. Med tiden, när man vänt på tillräckligt många, lär man sej skillnaderna. Och norrmännen är iallafall mästarna!

I Finland (och Sverige) har det ju också gjorts mycket emalj, men då är det badkarsemalj, och det är ju mattare och ser helt annorlunda ut. Trist, tycker jag! Cathrineholm har iofs också gjort en hel del i badkarsemalj, t ex Lotus-serien.

Comment

Annonse 1965

Annonse frå Cathrineholm i Bryllupsboken II frå 1965. «Betydelig motstandsdyktig mot mekanisk påkjenning» var ei god skrøne, bestikkbruk er ikkje å tilråde.
                              Bifogade filer

Comment

Lotusmønsteret til Cathrineholm.

Grete Prytz Kittelsen har designa mange av modellane, men ho har absolutt ikkje designa dekoren (og ho mislikar den dekoren grundig).
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X