Lovar att lägga in en bild på den solgula Emalox-servis jag hittade i Köpenhamn igår. 12 assietter, stooooor salladskål, tårtfat och pepparkvarn!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stora tråden om Emalox, Catrineholm och emalj
Collapse
X
-
Grete på TV
I premiärprogrammet av Bästa formen 20.30 i SVT2 imorgon tisdag är allas vår idol (eller åtminstone min och Bandens) Grete Prytz Kittelsen med. Kan vara värt att kolla in!
P.S. Jag vill också ha en pepparkvarn...[I]It's nice to be green[/I]
Comment
-
Har aldri sett en pepperkvern før, så den vil jeg gjerne se bilde av. Jeg eier et sett med salt og pepperbøsser i stål og plast med lotusmønster fra Cathrineholm som er ganske sjeldne (så et likt sett på Ebay gå for $145).
...ellers har jeg endelig fått tak i salatbestikket som er nevnt tidligere
Bilde blir lagt ut når jeg får det i posten 
Takk for tipset om TV-programmet
Bård
Comment
-
Jag såg salladsbesticken på QXL och var rätt frestad, men jag unnar dej dem! De kommer ju till ett gott hem!Ursprungligen postat av BandenHar aldri sett en pepperkvern før, så den vil jeg gjerne se bilde av. Jeg eier et sett med salt og pepperbøsser i stål og plast med lotusmønster fra Cathrineholm som er ganske sjeldne (så et likt sett på Ebay gå for $145).
...ellers har jeg endelig fått tak i salatbestikket som er nevnt tidligere
Bilde blir lagt ut når jeg får det i posten 
Takk for tipset om TV-programmet
Bård
Ser fram emot många och utförliga bilder!
Det gick ett set med saltkar och pepparkvarn + vas med glasbotten för $41 på eBay för ett tag sen. Har för övrigt själv fått tag på en vas med glasbotten! Den är inte märkt, men jag har sett andra som haft etikett, och du, Bård, säger ju också att det är Emalox. Samlingen har också utökats med ett litet fat (för blockljus?) med parallellogrametikett, 11 cm i diameter, och en vit skål i en storlek jag inte hade tidigare. Den senare köpte jag tillsammans med en lite större Grete-skål i en läcker lila-vinröd nyans på Älvsjö för totalt 90 kr. Och så säger de att man inte kan göra fynd på Älvsjö![I]It's nice to be green[/I]
Comment
-
hehe, jeg hadde lagt inn et ganske høyt maksbud på det salatbestikket
Har tenkt å bruke det sammen med en glassbolle i Grønland-serien til Arne J.Jutrem fra Hadeland glassverk (veier 3,2kg!), bilde kommer når jeg har fått bestikket.
Jeg har en kubbelysestake i emalox, men den har "made in norway"-etiketten, ikke parralellogram. Hvis du ser på vasen kan du se at det er linjer i metallet/emaljen, det er derfor jeg føler meg ganske sikker på at askebegeret jeg nevnt tidligere i denne tråden er emalox...
Bård
Comment
-
Jo, det var därför jag var tveksam till att det var Emalox, ytan skiljer sej ganska mycket från skålarna och faten, men det måste väl bero på tillverkningsprocessen. Utan att veta särskilt mycket om metalltillverkning antar jag att faten och skålarna är pressade medan de cylinderformade är svarvade, vilket skulle förklara skillnaderna.Ursprungligen postat av BandenHvis du ser på vasen kan du se at det er linjer i metallet/emaljen, det er derfor jeg føler meg ganske sikker på at askebegeret jeg nevnt tidligere i denne tråden er emalox...
Hadelands glasbruk framställde ju råemaljen till Cathrineholm, så jag gissar att de gjorde glasbottnarna ockå. Visste ni förresten att Cathrineholm var först i världen med att producera rostfria artiklar med transparent emalj? Och att det största silverfatet i Milanoserien var 70 (!) cm? Observera att det är i sterlingsilver, inte rostfritt... Jag har äntligen lånat Jan Lauritz Opstads bok "Norsk emalje". Ända från Trondheim kom den på fjärrlån. Kan verkligen rekommendera den, fantastiska bilder! Flera sidor om Grete, men bara två meningar om Emalox, men så handlar det ju också om "kunsthåndverk".[I]It's nice to be green[/I]
Comment
-
mm, det visste jegUrsprungligen postat av GunillaVisste ni förresten att Cathrineholm var först i världen med att producera rostfria artiklar med transparent emalj? Och att det största silverfatet i Milanoserien var 70 (!) cm?
Tror ikke det er så mange andre som har brukt speilemalje på rustfritt stål. Speilemalje er mest brukt til sølv, kobber
og andre edle metaller.
Jeg har sett 70-cm sølvfatet på Kunstindustrimuseet i Trondheim, det er de som eier det, og det hender det er en del av utstillingen der. Eneste grunnen til at det ikke er større er at hun ikke hadde lengre armer
Fatet var så stort at emaljen måtte bli brent i ovnen der de brant emaljen på badekar. Faren til GPK hadde en flaske champagne klar når de tok fatet ut av ovnen
Fatet er dessuten mønstret og emaljert på begge sider.
Bård
Comment
-
Kul att se vitala Grete. Den nya "kinesiska" serien var läcker. Hade inte tackat nej till hennes läckra hem. Hur modernt var inte det?Ursprungligen postat av GunillaI premiärprogrammet av Bästa formen 20.30 i SVT2 imorgon tisdag är allas vår idol (eller åtminstone min och Bandens) Grete Prytz Kittelsen med. Kan vara värt att kolla in!
P.S. Jag vill också ha en pepparkvarn..."Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment
-
GrattisUrsprungligen postat av BallonggrevenIbland har man tur! Var på loppis idag och hittade maken till ljusstaken i inlägg #84. Samma färg, samma reklamlogo(Borregard). Hur stor är sannolikheten?
Lysestaker er jo også best i par, så der hadde du virkelig tur
Bård
Comment

Comment