Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora tråden om Emalox, Catrineholm och emalj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag sliter mitt hår nu, jag har lyckats med att få upp bilder tidigare men inte nu?

Update: Jag lyckades! Här kommer en servettring iaf!
    Bifogade filer
    Så är det.

Comment

Ursprungligen postat av Annna
      Jag lyckades! Här kommer en servettring iaf!
      Takktakk, men så etter et bilde som er litt mer closeup/makro Men nå trenger jeg ikke, for har jeg uansett fått sett en Emalox vase på nært hold. Vasene har glass i bunnen, og metallet og emaljen har de samme "rillene" som på askebegeret jeg har nevnt tidligere i denne diskusjonen, så dermed er jeg enda mer sikker på at også akebegeret er Emalox.

Har også kjøpt julegave til meg selv, Cathrineholm fat på 45cm i diameter. Det er faktisk gravert "Cathrineholm, Norway" med løkkeskrift under istedenfor det vanlige stempelet.

Bård
      Last edited by Banden; 2005-12-21, 21:24.

Comment

Hur mycket kostar emaljen?

Jag var inne i en retroaffär i Göteborg häromdagen och fann en del emalox, plus en liten skål av Kittelsen, men jag tyckte att de var lite dyraste laget med tanke på att det fanns en del nagg. Är 200-400 rimligt för vad jag fann vara ganska ordinära emaljföremål? Vad är en Kittelsen värd i förhållande till övrig emalj?

Och sedan så fann jag en annan firma representerad; Olden. Är det någon som vet hur det är med kvaliteten på dessa objekt?

Comment

Ursprungligen postat av Jung_Kee
          Hur mycket kostar emaljen?

Jag var inne i en retroaffär i Göteborg häromdagen och fann en del emalox, plus en liten skål av Kittelsen, men jag tyckte att de var lite dyraste laget med tanke på att det fanns en del nagg. Är 200-400 rimligt för vad jag fann vara ganska ordinära emaljföremål? Vad är en Kittelsen värd i förhållande till övrig emalj?

Och sedan så fann jag en annan firma representerad; Olden. Är det någon som vet hur det är med kvaliteten på dessa objekt?
          Nej, det låter dyrt, men priserna varierar ganska mycket. Den vanligaste modellen av Emaloxskålar som är ca 12 cm i diameter och ca 4,5 cm hög brukar kosta runt en hundring på mässor och i affärer. Det dyraste jag har sett är 180 kr, vilket jag tycker är alldeles för mycket med tanke på att det finns rätt gott om dem. Det går att hitta dem för 50-60 kr på mässor också. Emalox är eloxerat, så därför går den inte flisor ur dem, men de kan ofta vara repiga, i synnerhet fat och assietter. Då ska ju naturligtvis priset vara avsevärt reducerat.

Grete Prytz Kittelsens brukar kosta runt mellan ett och två hundra för assietter och små skålar. Är det flisor ur ska de inte kosta många tior.

Det har väl inte producerats riktigt lika mycket av Gretes och Arnes (just ja, vi skulle ju inte glömma honom!) saker, och de har väl också ett högre konstnärligt värde. Fast det är ju en smaksak förstås! Själv är jag ju väldigt förtjust i Björn Engös rena former och de ibland karamelliga och ibland sofistikerade färgerna hos Emalox. Men det är ju bruksföremål som tillverkats i stora serier, så priserna bör ju vara därefter. (Fast det gäller ju för Zebra också...)

Kvalitetsmässigt tror jag inte att det är något fel på Olden, jag har en del grejer därifrån, förutom från en del andra firmor. Oldens föremål är dock tjockare är Emalox, och personligen tycker jag inte att designen är lika bra. Priserna brukar vara lite lägre också. Jag ska se om jag kan gräva fram något och lägga ut.
          Last edited by Gunilla; 2006-01-10, 22:30.
          [I]It's nice to be green[/I]

Comment

Okej, i väntan på det så skickar jag en bild på Grete Prytz Kittelsen själv, in action, från ett reportage i Form från 50-talet:
            Bifogade filer

Comment

Kan den här lilla ljusstaken passa in här i tråden?
              Den är vändbar så att den kan användas för normalstora ljus och julgransljus. Ser ut att vara förslivrad och stämplad "HK" samt "DENMARK".
              Någon som vet något om den?

Har du maken så får du min.
              Bifogade filer
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

Comment

Vackra saker detta.
                Greven är mycket givmild upptäcker jag.
                Make har jag ju men tydligen inte rätt make.

Comment

Endelig fått tak i en liten sølvbolle med emalje som sannsynligvis er av G.P. Kittelsen

10cm i diameter, 3,5cm høy. Laget i 1982 for Tostrups 150 års jubileum.

Bård

Comment

Hittade ytterligare intressanta emalpjäser på loppis igår.
                    Ljusstake och vas i blå, ranmönstrad emalj och rostfritt. Märkningen(lite svår att fånga på bild) föreställer tre granar och lejon eller björnar med yxor. Vad är detta för tillverkare?

Mystisk grej är att ljushållare är fäst med en mutter som inte är försänkt. Muttern är absolut original men sticker ut så att slusstaken blir ostadig. Märkligt på en annars väldigt välgjord pjäs,
                    Bifogade filer
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

Comment

Ingen som kände igen märkningen?
                      Konfucius

Comment

Känner inte igen märkningen men har svårt att riktigt se hur den ser ut.

Då emaljbilderna här lockade till att titta lite extra efter dem så fann jag en vinröd cigarettburk liknande Ähjts(sid 3) men med träinsats. Betyder det att den är tidig? Där jag har funnit något om den skriver de att det är med plastinsats.
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Det du har funnet er laget ved Cathrineholm i rustfritt stål og speilemalje. Lysestakene er orginale (jeg har slike selv), selv om de ser ganske hjemmelaget ut med den skruen i midten. Merket er en firmalogo som tilhører Borregaard Industrier i Norge. Disse har antagelig bestilt dette for å gi bort som gave til ansatte, eller andre.

Hvor mye betalte du?

Bård

lagt til 29.mars:
                          Borregaard logo:
                          Last edited by Banden; 2006-03-29, 17:56.

Comment

Ursprungligen postat av Banden
                            Det du har funnet er laget ved Cathrineholm i rustfritt stål og speilemalje. Lysestakene er orginale (jeg har slike selv), selv om de ser ganske hjemmelaget ut med den skruen i midten. Merket er en firmalogo som tilhører Borregaard Industrier i Norge. Disse har antagelig bestilt dette for å gi bort som gave til ansatte, eller andre.

Hvor mye betalte du?

Bård
                            20 spänn för båda. Är du intresserad?
                            Konfucius

Comment

Hittade ett läckert askfat i emalj. Ingen märkning i botten. Däremot en logo i emaljen. Ser ut som firmamärket för ett rederi.
                              Bifogade filer
                              Konfucius

Comment

Askebegeret er ogsaa Cathrineholm, ja, et av de beste designene fra Cathrineholm, boeylen som skal holde sigarettene kan taes av slik at askebegeret kan lettere vaskes. Logoen er fra et eller annet rederi (Vet ikke hvilket).

Baard
                                (...idag med engelsk tastatur)

Comment

Working...
                                X