Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Här är ett kryddset som är prydligt etikettmärkt. Notera den snidade pluggen i botten.
    Kryddkvarnen har jag sett många gånger tidigare men aldrig reflekterat över. Den har ingen etikett, kvarnverket är märkt "Made in Italy" men visst hör det till?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Jag är osäker på om att kvarnen är gjord av JM. Men den är ju mycket likt ströarna i formen. Är den det är det klart att han inte gjorde kvarnverket själv utan att det köptes in.

Pluggarna i botten på ströarna är mycket karakteristiska för JM. De olika ströare jag har sett och de jag har själv har haft exakt lika. Kan också vara täljda med kniv till denna form.
      Last edited by Jonny Mårtes; 2008-09-22, 18:23.

Comment

Ja, väldigt lika är de. Proportioner och form stämmer helt.
        Säkert är verket inköpt, har sett franska verk (Peugot) i danska kvarnar t ex.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

De ströare jag har är också signerade JM med stämjärn.

Det senare godset (typ skärbrädor, ströare mm "köksgods" på Upsala Slöjd) som det var större serier på verkar bara ha blivit etikettmärkta. Även det i mindre serier och unika som är senare försågs med en etikett.

Att etiketten var en sen företeelse kan man se på formen på t ex ölgåsarna (eller heter det ölgäss i plural?). Från början var det breda och såg ut som traditionella ölgåsar. Ölgåsara blev allt mer uppåtsträvande och smalare i förhållande till bredden med åren. De allra senaste tenderade "skärten" på gåsen att bli allt mer innåtböjd mot halsen på andra sidan. Det var de senare ölgåsarna som hade både etikett och "täljd" signering på undersidan.

Så vad tycker ni om den stora ölgåsen längs ned på sidan 9 då? Magnifik, inte sant? (Den är i storlek ungefär som den JM poserar med i famnen på bilden på sidan 3)
          Last edited by Jonny Mårtes; 2008-09-22, 22:41.

Comment

Lite mörkt foto kanske men... vill visa ytterligare ett par örhängen jag har av JM. Gissar att det är sjödränkt ek.
            Bifogade filer

Comment

Här är en närmare bild på skulpturen "Bergborraren" som tydligen gjordes i ett begränsat antal som ett beställningsarbete till något jubileum på Sandvik. Höjd 22 cm. "Gubben" är gjord i furu, sockeln i teak. Det är "kronan" på en bergborr (som säkert tillverkades på Sandvik) som finns bredvid "gubben".

Silverplattan, stämplad "V.F" kattfot "L9", har följande text graverad:

JOHNNY MATTSSON
              BERGBORRAREN

Årsbeteckningen L9 är 1961. Signerat under med skuret "JM" som vanligt. Långt ifrån det bästa JM har gjort enligt mina ögon men trevlig ändå
              .
              Bifogade filer

Comment

Bara för att ni ska få en uppfattning om hur stor den här ölgåsen i furu av Johnny Mattsson är. Drygt 46 cm hög. Jag är väldigt glad i den här kan jag säga :-)

Fotot är inte så bra. Ska ta ett bättre senare, med ett bättre ljus.
                .
                Bifogade filer

Comment

Den här skulpturen gick på Tradera 12 oktober 2008. Det här var ju ett av de objekt som gjordes i förhållandevis större upplagor. Typist gjorde man 25-30 åt gången och tog ungefär en timme att göra. Gjordes som sovenirer.

Trots att de gjordes i stora upplagor ser man inte så många som är hela. Ofta har huvudet eller skärten gått av.

Gick billigt tycker jag. Var själv inte med och ropade eftersom jag har sådana här.
                  .
                  Bifogade filer

Comment

Håller på att kolla upp JM´s representation på museer mm. Den avatar jag har är ju hans respresentation på Moderna museet som jag tidigare skrivit inlägg om.

Här är Nationalmuseums dokumentation på skålen han är representerad med där. Tyvärr finns det ingen bild i databasen men jag har mailat dem om detta så vi får se.
                    .
                    Bifogade filer

Comment

• NM har också en stor fågelskål i furu, lika stor eller större än den som Puma visar här ett par bilder upp.

Comment

• Tack för den värdefulla informationen HgF. Jag hittade inte den när jag först sökte på Nationalmuseets websida.

"Puma" är förövrigt min yngsta son som håller i den stora ölgåsen

Nåväl NM's ölgås är högre än min. Här är uppgifter om den
                        .
                        Bifogade filer
                        Last edited by Jonny Mårtes; 2008-10-14, 01:41.

Comment

• Pipa

hejsan snubblade på Johnny Mattssons verk ,undrar har han inte gjort några pipor,och finns det någon som vet något om dessa,finns det några till salu
                          // MVH: Johan

Comment

• Jodå, JM designade en serie pipor kallade JM-pipan. De finns omnämnda på sidan 109 i Lidmans bok, dock utan bild. Finns också omnämnda i utställningsbladet (se sidan 5 i den här tråden om JM) från utställningen på Länsmuseet i Gävle 2006. JM rökte ju också själv pipa. Här är han på bild med pipa i munnen på Gävledragets sida om gamla Gefle.

Tyvärr har jag själv inga pipor av JM så att jag kan lägga ut en bild. Kanske någon annan har?

Däremot har jag ett exempel på bild hur signaturerna såg ut på JM-pipan.
                            .
                            Bifogade filer
                            Last edited by Jonny Mårtes; 2008-10-18, 11:20.

Comment

• Tre människor gjordes i 25 ex. Det är alltså inte en unik skulptur men jag tycker den är bra i sin enkelhet. Ute på blocket 2008-10-23. Synd att den inte är i perfekt skick bara.
                              .
                              Bifogade filer
                              Last edited by Jonny Mårtes; 2008-10-24, 10:10.

Comment

• Röhsska museet i Göteborg har två föremål av Johnny Mattsson i sina samlingar. En träskål RKM 23-1954 och en träskulptur RKM 24-1954. Bägge inköpta 1954. De ska skicka mig katalogkorten och om jag får tillåtelse kommer jag att lägga ut dessa här.
                                Last edited by Jonny Mårtes; 2008-10-30, 17:54.

Comment

Working...
                                X