Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Superfynd?

Jag tittade på Antikrundan för några dagar sedan och lärde mig om Johnny Mattsson. Och vad gör jag inte om springer på en skål av trädsnidaren på myrorna. Kände genast igen signaturen! Betalade inte många kronor för den, och nu står den i finhyllan här hemma.

Click image for larger version

Name:	bild (7).JPG
Views:	1
Size:	30,6 KB
ID:	546531Click image for larger version

Name:	jm.jpg
Size:	26,8 KB
ID:	546532

Comment

• Vilket fantastiskt fynd Gaffa, Grattis! Skålen är dessutom riktigt, riktigt bra

Hur stor är den?

Comment

• Eftersom Gaffa har bidragit med en fantastisk skål så får jag väl lägga in några ytterligare alster av Johnny Mattsson.

En pingvinskulptur kanske?

Name:	pingvinskulptur_h28cm.JPG
Size:	21,7 KB
ID:	546765

Den här är 28 cm hög och gjord i teak.
        Last edited by Jonny Mårtes; 2013-03-28, 11:59.

Comment

• Så får det väl bli en kajak i svärtad björk

Name:	kajak_b55_l250_h40mm.JPG
Size:	17,7 KB
ID:	546766

Den här kajaken är 25 cm lång 5,5 cm bred och 4 cm hög.

Comment

• En rätt tidig skål i björk.

Name:	björkskål_160_95_85mm.JPG
Size:	22,4 KB
ID:	546767

Måtten på den är 16 cm lång, 9,5 cm bred och 8,5 cm hög.

Comment

• Två brevknivar.

Name:	brevknivar.JPG
Size:	19,7 KB
ID:	546768

Den längsta är 28 cm lång och mycket tunn. Signerade JM naturligtvis som de andra tre här ovanför.

Comment

• Jaha, då var det dax igen att fetförlora en budgivning. Den här skulpturen gick idag nästan 3 gånger utropspris på Göteborgs Auktionsverk trots lagning. På auktionsverket kallade man den för "Mor och barn". Den finns representerad i Lidmans bok på sidan 49 och är där kallad "Livets pärla" eller " variant av madonna med barn".

Name:	mor_och_barn.JPG
Size:	47,6 KB
ID:	550042

Det är kul iallafall att Jm's alster värderas av köparna för den kvalitet det verkligen är (även om jag var big loser den här gången då). Med slagavgifter och droit de suite blev priset på den här lagade skulpturen nästan 15000 kr. Tidigare rekordnivåer på Bukowskis Market har ju också visat det. Den gången var det utrop på 6000 kr på två skulpturer i två utrop där den ena gick för 34000 kr med slagavgifter och droit de suite.

Det man kan undra är när auktionshusen ska lära sig att sätta vederhäftiga utrop på JM's alster. På den här hade man alltså ett reservationspris på 2000 kr. Som säljare skulle jag vara mycket undrande över detta även om det kanske var en glad överraskning för denne med det här slutpriset. Det är naturligtvis bara att gratulera köparen till en praktfull och riktigt bra pjäs av JM.
                Last edited by Jonny Mårtes; 2013-07-21, 14:52.

Comment

• Furu föremål

Hittade dessa 3 föremål i furu

Men det stora tråget har en fläck på sig, hur ska man komma till rätta med det??

Tråget mäter 70cm på längden

Name:	IMG_5743.jpg
Size:	52,1 KB
ID:	550111

Name:	IMG_5744.jpg
Size:	51,5 KB
ID:	550112

Name:	IMG_5745.jpg
Size:	60,7 KB
ID:	550113

Comment

• Tack för att du visar dessa trevliga saker av JM Frisco . Jag gör inget själv när det gäller att åtgärda Mattssons skapelser utan lämnar till konservator i förekommande fall (om det är något som stör mig och att jag inte istället ser det som en del av föremålets historia, vilket också händer). När det gäller furu (och trä överhuvudtaget) så ändrar det ju färg med åren. Så det är viktigt att det görs på ett yrkesmannamässigt sätt. Inte bara att gå lös med sandpapper och flytande hårdvax själv, som det känns, om man inte har expertkunskaperna.

När man har hållit i ett större antal Mattsson-föremål känner man oftast omedelbart om något är gjort åt den av någon amatör. Själv har jag avstått från att köpa i ett antal sådana fall (i ett fall hade man t o m dragit på ett lager högblank fernissa, suck ). Det kostar inte stora pengar att fixa till den där fläcken hos en konservator om du stör dig på den.
                    Last edited by Jonny Mårtes; 2013-07-30, 15:39.

Comment

• 12 Reijmyre Lorry, Jonny Mattsson gröna vinglas starkvin

Ligger ute på Tradera just nu. Utgångspris 600, inga bud än.

Christer Samuelsson

Comment

• Jag kan rekommendera ett besök på Johnny Mattsson gården som har öppet i sommar. En fantastisk upplevelse där man kan se verkstaden och kontoret i princip som Johnny lämnade det vid sin död 1970. Även det intilliggande hemmet står orört. Även unika föremål i mängder av honom finns att beskåda.

Adress: Hörnet av Västra Islandsgatan och Rettigsgatan i Gamla Gävle. Det är precis bredvid Länsmuseet.

Öppet: Varje onsdag och lördag mellan 13 -15 från den 13 juni till mitten av augusti

Länk för mer info: http://www.gd.se/gastrikland/gavle/k...for-kandisarna

Comment

• JM-pipa

Tjena!
                          Delar med mig av lite bilder på min JM-pipa!
                          Bifogade filer

Comment

• JM in i finrummen

ARTCURIAL, 7, Rond-point des Champs-elysees, Paris
                            Design Scandinave 1 dec 2015

Utrop på 8 000 – 12 000 €. Det var inte dåligt

Katalogen finns här:

Blev dock osåld
                            Bifogade filer

Comment

• Design av Johnny

Vet man om Johnny var inblandad i design av andra föremål och i andra matrial, förutom glas hos Rejmyre.

Har nämligen hittat ett föremål med jm signatur som jag tycker väldigt väl överenstämmer med signaturen på hans träföremål

Mvh
                              Frisco

Comment

• Det finns några större saker, offentliga verk, som är i avvikande material. T ex utanför J M-gården i Gävle står en skulptur i betong och någonstans finns en skulptur i rostfritt stål. I övrigt vet jag inte om han har gjort mindre saker i material som inte är trä eller glas.

Men det finns ju ett och annat förfalskat Johnny Mattssonobjekt i trä. Typ diverse skolslöjdsalster som kreativa personer har försett med JM:s relativt enkla signatur och att även "hemgjorda" kopior av pappersetiketten sägs existera. Jag har sett två falsksignerade J M-saker. Bägge avslöjades och förlorade trovärdighet på sitt dåliga utförande och brist på dels J M:s kvalitettskänsla, dels brist på hans unika formkänsla - fast signaturerna var ju välliknande.

Kan du inte berätta vilket material du avser i din fråga?

Comment

Working...
                                X