Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Läste en intressant tråd i ett grannforum..som handlade om ett par skulpturer i glas från Rejmyre som var signerade JM i botten o antogs vara av Johnny Mattsson..

Comment

• "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

• Alldeles riktig..det var den tråden..tack Ballonggreven..jag visste inte om man fick länka till andra forum*L*

Comment

• Efter vad har framkommit om signerade glas av Johnny Mattsson på Rejmyre gjordes inte detta normalt. JM lät signera glas som gåvor till vänner eller för speciella tillfällen. Detta innebär att signerat glas av JM är rätt ovanligt. Däremot är det inte fråga om unikum. JM var designer av bruksglas (i det innefattar jag serviser, blomglas, skålar etc) på Rejmyre och pysslade inte med unika saker eller regelrätt konstglas vad jag vet.
          Last edited by Jonny Mårtes; 2008-11-07, 21:28.

Comment

• Utställning Röhsska 1954 - Inlägg 1

Tänker nu börja med en liten serie av inlägg om en utställning som ägde rum på Röhsska Konstslöjdmuseet, numera Röhsska Museet, mars 1954.

Jag vill börja med att tacka Fil Dr och Intendent Per Dahlström vid Röhsska Museet för de kontakter vi haft och allt arbete han lagt ned för att få fram informationen till mig angående denna utställning. Utställningen skedde ju för över 50 år sedan och naturligtvis är det så att det är mycket tidskrävande att hitta denna information i de stora informationsmängder som museet har.

I mars 1954 ställde Johnny Mattsson ut på Röhsska Konstslöjdmuseet. Detta var en utställning där fyra konstnärer ställde ut tillsammans, Johnny Mattsson, Maud Rydin, Else Kulle-Petersson och Lisa Larson. Det räknas förövrigt som Lisa Larsons debututställning.

Jag vill börja med att citera sidan 24-25 i årstrycket 1955 där verksamheten för 1954 på Röhsska Konstslöjdmuseet i Göteborg sammanfattas.

"Fyra konsthantverkare utställde tillsammans i mars. Trä, textil och keramik voro de material, som ingingo i utställningen. Den uppmärksammade gävlekonstnären Johnny Mattsson visade "fria former i trä", vackra och starkt personligt präglade kompositioner och föremål, samtliga utmärkta av en fin känsla för träets konstnärliga egenskaper och med utsökt materialbehandling.
            Maud Rydin utställde dekorativa batik-arbeten och två unga keramiker med stark förankring i Slöjdföreningens Skola i Göteborg, Else Kulle-Petersson och Lisa Larson debuterade med var sin utmärkta kollektion i glaserat lergods och chamotte."
            .
            Bifogade filer
            Last edited by Jonny Mårtes; 2008-11-07, 13:57.

Comment

• Utställning Röhsska 1954 - Inlägg 2

Den gemensamma utställningen av dessa fyra konstnärer pågick 3 - 21 mars 1954. Inbjudningar till vernissagen onsdagen den 3 mars kl 14.00 beställdes tydligen i 700 exemplar. Här är manuset till inbjudan och det färdiga tryckta resultatet från Oscar Isacssons Boktryckeri AB i Göteborg.
              .
              Bifogade filer

Comment

• Utställning Röhsska 1954 - Inlägg 3

I marknadföringen av utställningen ingick naturligtvis också annonsering. Här är texten i manuset för annonserna. Längst ned på manuset finns en handskriven anmärkning "Införes i sex st Göteborgstidningar tisdagen d. 9/3 1954. Enl. order den 6/3 -54".

Här framgår också öppettiderna för utställningen och att det var fri entré.
                .
                Bifogade filer
                Last edited by Jonny Mårtes; 2008-11-07, 08:29.

Comment

• Utställning Röhsska 1954 - Inlägg 4

Det här kan man tänka sig är ett pressmeddelande. Intressant också det som står där om gemensam utställning med Maud Rydin och Johnny Mattsson på Norrköpings museum 1953. Ska forska lite i det senare när det finns tid. En annan sak jag ska forska i är de recensioner som fanns i tidningarna efter vernissagen. Återkommer om detta senare.
                  .
                  Bifogade filer

Comment

• Utställning Röhsska 1954 - Inlägg 5

Det här är två av de sex översiktsbilder som finns bevarade från utställningen på två utställningskort i Röhsska Museets arkiv.
                    .
                    Bifogade filer

Comment

• Utställning Röhsska 1954 - Inlägg 6

Ytterligare fyra översiktsbilder.
                      .
                      Bifogade filer

Comment

• Utställning Röhsska 1954 - Inlägg 7

En som jag tycker rolig anteckning på en lapp om kostnader för frakt och försäkring fanns också i arkivet. Undrar om det innebar att konstnärerna själva fick stå för dessa kostnader.
                        .
                        Bifogade filer
                        Last edited by Jonny Mårtes; 2008-11-07, 17:24.

Comment

• Utställning Röhsska 1954 - Inlägg 8

Intressant också att se hur Johnny Mattsson prissatte sina alster på utställningen. Här är prislistan som tyvärr har hålslagits så att några av priserna inte går att tyda men jag tycker den ändå ger en bra bild.
                          .
                          Bifogade filer

Comment

• Utställning Röhsska 1954 - Inlägg 8

De verk av Johnny Mattsson som kom att köpas av Röhsska var en människoskulptur i furu med höjden 659 mm. Denna var tillverkad i 300 år gammal furu från rivningarna av gamla gävlebyggnader under början av 50-talet.

JM letade och tog reda på denna typ av material bl a för att det var råvara (vältorkat och senväxt gammalfura) och att det fanns en känsla för honom att gamla Gävle fanns kvar i hans verk. JM var ju starkt engagerad i att bevara gamla byggnader i Gävle.

Det andra som köptes in var en snibbskål i teak, 171 mm hög och med en diameter på 294 mm.

Här är bild- och textutdrag från inventariekorten på Röhsska Museet. Inventariekorten har arkivnummer B6991 respektive B6826. Det finns också en anteckning på inventariekortet för skulpturen om var de är magasinerade, "Föremålen finns i tillfälligt magasin våning 2.001103".
                            .
                            Bifogade filer
                            Last edited by Jonny Mårtes; 2008-11-07, 11:09.

Comment

• För mig är det intressant att se formerna som de hade utvecklats till 1954 (även om föremålen är små på översiktsbilderna ger de en bra bild av detta tycker jag). Ölgåsarna t ex hade märkbart mer tidiga former. Ändå är snibbskålen som Röhsska museet köpte in en föraning om utvecklingen som komma skulle. Skulpturen i gammal furu är kanske inte så gracil och förfinad, även om den är bra, som skulpturena skulle komma att bli något år senare på femtiotalet och på sextiotalet.
                              Last edited by Jonny Mårtes; 2008-11-07, 23:29.

Comment

• En mycket intressant dokumentation, och som sagt intressant att få en liten inblick i den tidens formutveckling.

Comment

Working...
                                X