Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kul SAS-reklam i formatet 250X330 mm från 1964
    .
    Bifogade filer

Comment

• Kan inte du Tingeling lägga ut din miniatyr under den här tråden?

Comment

• Pratade lite med Rolf Mannqvist nu på morgonen. Pratade bl a om JM's signaturer. Här lärde jag mig något nytt.

JM gjorde två olika variandet av signaturer. En med mer textat M och en typ som skrivstils-M. Tydligen var det så att signaturen med det mer textade M:et gjordes på alster som gjordes i mer än ett ex medan signaturen med ett skrivstils-M gjordes på unika saker (utan undantag helt medvetet).

Se här nedan skillnaderna på signaturerna. Den vänstra med textat M den högra med "skrivstils-M".
        Bifogade filer

Comment

• Har idag tagit foton från Johnnys verkstad med tanke på dig. Det har varit stängt under flera år. Är du fortfarande intresserad?

Hälsningar,
          Lisse-Lotte från Gävledraget.

Comment

• Tror att jag talade med Johnny Mattssons son idag. Han är nyfiken på vem du är och han heter Per Mattsson och är konservator. Mycket trevlig.

Jag hade tidigare gjort en webbsida om honom men visste då inte alls vem han var i förhållande till Johnny Mattsson.

Hälsningar,
            Lisse-Lotte

Comment

• Värdering

Har en snidad skål av JM, höjd 40 cm på "halsen" och 23 cm på "stjärten".
              Gåva till min farfar 1961.
              Är intresserad av ev. samlarvärde.
              Anders

Comment

• Titta på sidan 10 i tråden. Är det en liknande stor ölgås som den min son Hannes håller i? Lägg gärna ut en bild av den

Är längesedan jag uppdaterade tråden. Ska lägga ut lite mer bilder här på pryttlar av JM.

Samtidigt är jag ledsen att meddela att Johnnys mångårige medhjälpare, konservator Rolf Mannqvist har avlidit. Bifogar hans dödsannons och vill samtidigt rikta mina kondolianser till hans familj.

Click image for larger version

Name:	rolfs_dödsannons.JPG
Views:	1
Size:	19,9 KB
ID:	512408
                Last edited by Jonny Mårtes; 2011-04-10, 10:20.

Comment

• Jag tänkte också passa på att efterlysa en sak. I tidningen Såningsmannen nr 1 från 1957 finns ett repotage om Johnny Mattsson. Om någon har den tidningen är jag intresserad. Den var ute på Tradera för ett tag sedan men jag missade den.

Name:	JM_såningsmannen.JPG
Size:	38,7 KB
ID:	512411

Comment

• Det här såg jag för sent, d v s när auktionen redan var över. Blev tyvärr osåld. Lågt utrop tycker jag trots att den här är rätt långt från det bättre JM gjort.

Name:	JM_Fågeln.JPG
Size:	34,6 KB
ID:	513151

Comment

• Här är för övrigt en intressant artikel i Arbetarbladet onsdag den 3 nov 2010 om planerna på ett Johnny Mattsson museum i Gävle.

Titta på uppslaget sidorna 6-7.

Comment

• Iden att bevara verkstaden är förstås god, men jag tror inte att Gävle stad har så mycket vilja, ambition och energi - för att inte tala om pengar - för att genomföra ett sådant projekt. Att en uppenbarligen såväl musealt som Johnny Mattsson-okunnig människa släpps in där på verkstaden för att "städa" låter väldigt äventyrligt för att inte säga direkt olämpligt. Här borde åtminstone sonen Per kallas in som konsult.

Jag vet inte vad som har hänt eller kommer att hända med bostaden som ligger i anslutning till verkstaden sedan hustrun Sonja gick ur tiden för några år sedan. Läget och bostadens historia, utförande och skick är alltför intressant för att Gävle stad bara låter den stå tom som en minnesplats. Där kommer säkert någon kulturpamp i stadens styrelse att flytta in.

Jag tror inte att bevarandeplanen kommer att hålla. Det blir att slags "arbetsförmedlingsprojekt" i nutidens anda som kommer att rulla så länge de 60 000 kronorna räcker, sedan läggs museitanken i malpåse, föremålen, d v s hela innehållet i verkstaden - det som nu finns kvar efter "städningen", magasineras och hela projektet avvecklas in i framtiden. Det hela kommer att bli en upprepning av briggen Gerdas öde. Jag tror det kommer att sluta med att väl valda delar av JM-samlingen bereds plats i ett särskilt avdelat källarrum på museet om så där 20-30 år i bästa fall.

Gävle stad har aldrig tagit hand om de sina eller ens intresserat sig för Johnny Mattsson. För några år sedan fanns det bara två eller tre föremål av JM på museet. Stadens inbitna betongsossar vill inte ha projekt som belastar budgeten i framtiden.

Comment

• Med all respekt för all den goda vilja som finns ändå... så måste jag tyvärr säga att jag helt håller med dig HgF i varenda del i ditt inlägg ...och vad gäller sista stycket i inlägget så gäller det tyvärr nog inte bara "stadens inbitna betongsossar".

Jag litar på, tror och hoppas innerligt att Per Mattsson har mycket att säga till om hur saker ska behandlas och bevaras, att varenda liten detalj som görs sker under hans överinseende.

Något som är positivt är iallafall att det bildats ett sällskapet Johnny Mattsons vänner. Var det inte så det hette? Det behövs verkligen att den store Johnny Mattssons minne som konstnär bevaras.
                          Last edited by Jonny Mårtes; 2011-04-16, 22:30.

Comment

• Det är längesedan jag lovade att lägga ut mer foton här. Här kommer en bättre bild på den stora ölgåsen på sidan 10 i den här tråden. 46 cm hög.

Name:	ölgås2_46cm.JPG
Size:	14,8 KB
ID:	513288

Comment

• En till i teak som är 40 cm hög.

Name:	ölgås_teak_h40cm.JPG
Size:	10,9 KB
ID:	513289

Comment

• En rätt fin skål som är 30 cm lång, 17 cm bred och 11 cm hög. Kan kanske vara av körsbärsträ.

Name:	Skål_30x17x11.JPG
Size:	16,0 KB
ID:	513290

Comment

Working...
                                X