Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ok Christer, jag ska fixa bilder på båtar av JM till dig. Du får ha lite tålamod bara. Jag vet inte hur lång tid det tar

Comment

• Ursprungligen postat av Jonny Mårtes Visa inlägg
      Ok Christer, jag ska fixa bilder på båtar av JM till dig. Du får ha lite tålamod bara. Jag vet inte hur lång tid det tar
      Jättehyggligt och ta det lugnt bara, det är inget måste.
      Christer S.

Comment

• Ursprungligen postat av Christer Samuelsson Visa inlägg
        Boken om Mattsson var trevlig, men där finns heller inte någon riktigt bra bild på hans båtar
        Ju mer jag har studerat Johnny Mattsson under de senare åren, desto mer inser jag att boken av Lidman långt ifrån var avsedd att vara någon fullständig dokumentation av JM's konstnärliga gärning. Den är en jättebra bok om man ser den för vad den är. Det går naturligtvis inte att täcka ett helt konstnärsliv, som är så omfattande och mångfaciterat som Johnnys, på knappt 130 sidor.

Dessutom måste boken läsas med en förståelse för att Lidman och Mattsson var kompisar. Man kan hoppas att någon konstvetare tar sig an den digra uppgiften så småningom att skriva en mer ingående och vetenskaplig bok om Johnny Mattsson (kanske en idé för en doktorsavhandling till någon? ). Det finns i nuläget så mycket dokumentation och kunskaper som bör värderas, sammanställas och struktureras innan de skingras med tiden. Därmed vill jag inte på något sätt föringa Lidmans bok. Det är fantastiskt att den finns och den är som du säger Christer, trevlig och dessutom en bra introduktion till kunskaper om Johnny Mattsson.
        Last edited by Jonny Mårtes; 2012-05-15, 10:49.

Comment

• Här lite bilder på urval av föremålen på utställningen. Den första bilden är lite mörk tyvärr. Den är på föremål som var uppställda på bord i verkstaden. De övriga är på föremål uppställda i kontoret. Observera versionen av "Tre människor" gjord i mässing. I övrigt låter jag bilderna tala för sig själv.

Click image for larger version

Name:	utst0.JPG
Views:	1
Size:	92,5 KB
ID:	535061

Name:	utst1.JPG
Size:	71,9 KB
ID:	535062

Name:	utst2.JPG
Size:	79,7 KB
ID:	535063

Name:	utst3.JPG
Size:	78,7 KB
ID:	535064

Name:	utst4.JPG
Size:	70,7 KB
ID:	535065

Name:	utst5.JPG
Size:	62,8 KB
ID:	535066

Name:	utst6.JPG
Size:	68,0 KB
ID:	535067

Name:	utst7.JPG
Size:	69,7 KB
ID:	535068

Comment

• 1953 fick Johnny Mattsson i uppdrag att formge entrédörren till Sundsvallsbankens nybygge på Drottninggatan i Gävle.

Name:	bankdörr.JPG
Size:	86,0 KB
ID:	535500

Dörren byttes ut någon gång i slutet på 70-talet, säkert p g a nya säkerhetskrav som kom med tiden. Den räddades av Johnnys fru Sonja från att hamna i sopcontainern och står nu i verkstaden. Handtagen till dörren gjordes i JM's verkstad medan tillverkningen av dörren i övrigt lades ut på annat snickeri att göras utifrån Johnnys design. Nåväl, vackra former har den, lite annat än dagens dörrar gjorda av strängpressade aluminiumprofiler.
            Last edited by Jonny Mårtes; 2012-06-02, 08:04.

Comment

• Det fanns (möjligen finns) arkitektoniska JM-minnen på andra platser. Ett ställe är en relativt modern fastighet i hörnan Storg och Jungfrug i Sthlm. Fastigheten är huvudkontor för en branschorganisation, och den ligger väster om Jungfrugatan, i stort sett mitt emot Hedvig Eleonora k:a.
              Där har JM gjort de ursprungliga entrédörrshantagen såväl till de yttre- som till de inre glasdörrarna.
              På 90-talet var allt intakt men nu är entrén delvis ändrad, men jag tror att handtagen delvis finns kvar.
              Jag försökte då få kontakt med folket i huset för en dialog om JM handtagen, men det var tvärstopp.

Comment

• Precis så HgF. Johnny Mattsson hade flera uppdrag av och samarbeten med arkitekter. Som exempel kan också nämnas att han formgav pelare för en exklusivare vindsvåning i Gävle.

Här är delar av en artikel i Gefle Dagblad, lördag den 12 december 1953 där man skriver om Sundsvallsbankens nya lokaler i Gävle (Lånad från arkivet av tidningsurklipp på Johnny Mattsson gården). I den framgår det att det även fanns en innerdörr också designad av Johnny.

Name:	Klipp_GD_53-12-12.JPG
Size:	106,2 KB
ID:	535542

Lite kul att en av dörrana finns med på bild med "beundrande" bankdirektörer.

Name:	nuvarande_dörr.JPG
Size:	72,5 KB
ID:	535544

Så här ser entrén ut idag. Den blå ursprungliga mosaiken finns kvar från tiden iallafall (alltid något). Annars får man väl säga att den här dörren är betydligt tråkigare och frågan är om den är mer inbrottssäker än orginalet (om nu det var huvudargumentet för att byta). Det är väl lika lätt att krascha en glasruta på den här också?
                Last edited by Jonny Mårtes; 2012-06-03, 00:46.

Comment

• Ursprungligen postat av Jonny Mårtes Visa inlägg
                  Hjärtligt välkommen in i den här forum-gemenskapen Misse. Vilket trevligt första inlägg!

Ölgås med bra storlek och i teak, jo jag tackar

Trevligt kryddset som jag inte kan påminna mig att jag sett förr (för det är väl ett kryddset?). Fint fat också med storlek och i teak. Jätteroligt att du visar allt det här för oss.

Stram och fin skulptur. Drygt 25 cm hög, kan det stämma? Här har han visat lite prov på att utnyttja ådring i trät och kombinerat träslag i olika färg och struktur, tycker jag.

Har tallrikarna också "snidade" signeringar JM?

Ja det är ett kryddset. Skulpturen är en brevöppnare på fot och är 34 cm hög. Alla tallrikarna har snidade signeringar.

Comment

• Gävle 1964

Name:	JM dump1.jpg
Size:	48,9 KB
ID:	535795

Här är min mamma med JM utanför hans verkstad påsken 1964.
                    Jag är också med vid tillfället men är bara två år!

Bilden är en skärmdump från en kort filmsekvens.

Comment

• Mer om brevöppnaren

Name:	IMG_3144.jpg
Size:	27,3 KB
ID:	535799Click image for larger version

Name:	IMG_3149.jpg
Size:	34,0 KB
ID:	535800

Visar några fler bilder på brevöppnaren.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå,
                        Älskar träbåtar. De här små snidade visade jag på Loppisstilleben nyligen och Jonny påpekade likheten med trätäljarens alster. Vad tror ni? So long...
                        Sitter här med goda vänner, som har en förmodad Johnny Mattsson båt kanske en Drake, Kim! Det vore roligt om det kunde bekräftas.

Båtens mått från för till akter är 15 cm. Från vattenlinjen till masttopp 21 cm.

Name:	båt 2.jpg
Size:	109,5 KB
ID:	542592Click image for larger version

Name:	båt 1.jpg
Size:	104,9 KB
ID:	542591
                        Last edited by Kaptenen; 2012-11-25, 13:34.

Comment

• Bo Knutsson om Johnny Mattsson på antikrundan 7 mars.

Jag var lite tveksam om jag skulle kommentera inslaget men ska göra det kort.

Name:	antikrundan_20130307.JPG
Size:	42,8 KB
ID:	546375

Ölgåsen i teak är jättebra. Stor och i bra skick. Även om ölgåsar är det vanligaste man ser av JM är det inte vanligt att de är så här stora och oftast är de i furu. Kan tycka att Bo Knutsson generaliserade lite väl mycket här om vanligheten. Värderingen 6000 - 7000 kr då? För lågt enligt mitt tycke.

Skålen var naturligtvis helt underbar och ovanlig med bra storlek. Värderingen 6000 - 7000 kr kan jag tycka ligger lite i överkant även om den var ruskigt bra. Speciellt tycker jag det eftersom det verkar som att den har en senare ytbehandling. Jag kan ha fel men den verkar lite för blank. Det skulle isåfall gå att åtgärda hos en konservator.

Vad jag vet har Länsmuseet bara kobran av JM, inte många saker som Bo hävdade. Nationalmuseet har två alster och Moderna museet ett (min avatar här på forumet). Nåväl, detta och övrig representation finns redovisat tidigare här i denna dokumentationstråd.

Oj Kaptenen. Har varit så dålig att vara här på forumet ett tag (ska bättra mig) så att jag inte sett ditt inlägg om båten. Kan vara en JM men det är svårt att säga utan att ha känt på den.
                          Last edited by Jonny Mårtes; 2013-03-09, 07:51.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Sitter här med goda vänner, som har en förmodad Johnny Mattsson båt kanske en Drake, Kim! Det vore roligt om det kunde bekräftas.

Båtens mått från för till akter är 15 cm. Från vattenlinjen till masttopp 21 cm.

[ATTACH]126956[/ATTACH][ATTACH]126955[/ATTACH]

Hallå Kapten,
                            Whisky time aboard
                            Daily 16.00.

Men klockan är bara tre?
                            - Kapten bestämmer hur mycket klockan är...

Nja, visst har din fina skuta likheter med Dranken (som ritades av Anker 1929 som utlottningsbåt för GKSS). 3/4-delsrigg och liknande linjer, Draken är väldigt låg i friborden (sjöblöt), men akterspegeln är rak, inte rundad. Skulle därför gissa på en på en skärgårdskryssare eller ren fantasidesign.

Lärde mig faktiskt att segla på en av GKSS första drakar, S 15, döpt till Brita efter morfars brors hustru och deltog i OS 48 i London, den förstnämnda draken, alltså.

So long.... hur mycket är klockan ?
                            Last edited by Kim von Platen; 2013-03-09, 08:56.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Daily 16.00.
                              ...

Nja, visst har din fina skuta likheter med Draken (som ritades av Anker 1929 som utlottningsbåt för GKSS). 3/4-delsrigg och liknande linjer, Draken är väldigt låg i friborden (sjöblöt), men akterspegeln är rak, inte rundad. Skulle därför gissa på en på en skärgårdskryssare eller ren fantasidesign.

So long.... hur mycket är klockan ?
                              När jag ser modellen får jag lite känsla av Ljungströmbåt. Även om det inte är just en sådan, men likheterna finns där. Ljungströmaren är visserligen spetsgattad och inte rund i aktern. Masten saknar vant och stag precis som L. Dock är seglen helt annorlunda.

Den enda förebilden på en seglare med rund akter hittade jag på Nordiska museet. Ostagad mast men med råsegel, och enklare val av material.
                              Håller med dig Kim att det förmodligen är en skärgårdskryssare av något slag eller bara en fint gjord fantasiseglare.

En riktig "Ljungströmare"

En barkseglare med rund akter och råsegel. Nordiska museet.

Bifogade filer
                              Last edited by Lars F; 2013-03-10, 16:29.
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                                När jag ser modellen får jag lite känsla av Ljungströmbåt. Även om det inte är just en sådan, men likheterna finns där. Ljungströmaren är visserligen spetsgattad och inte rund i aktern. Masten saknar vant och stag precis som L. Dock är seglen helt annorlunda.

Den enda förebilden på en seglare med rund akter hittade jag på Nordiska museet. Ostagad mast men med råsegel, och enklare val av material.
                                Håller med dig Kim att det förmodligen är en skärgårdskryssare av något slag eller bara en fint gjord fantasiseglare.

En riktig "Ljungströmare"

En barkseglare med rund akter och råsegel. Nordiska museet.

Hallå Lasse Kik,
                                Visst tänkte jag på Ljungström, men hans geniala konstruktioner saknade försegel. Råsegel är kanske inte rätt term, men visst liknar ljungströmmaren en råseglare på platt läns.

Lärde lätt på avstånd känna gubben Ljungström som hade sommarställe i Fiskebäckskil, inte långt från släktens ställe. Morfar hatade konstruktionen så jag fick aldrig segla med landets största ljungströmmare. Too bad..so long

Comment

Working...
                                X