Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Johnny Mattsson Trätäljaren
Collapse
X
-
-
Tidskriften FORM, 50-talet.
Efter att ha läst och tittat i tidskriften FORM från 1950-talet har jag plockat ut en del bilder och text om Johnny Mattsson. Det är från FORM nr 9/10 1952 och nr 3/4 1954.
Jag tar också med en annons från DURO tapeter där en glasvas från Reijmyre av JM visas. Nr 8/9 1956.
Tyvärr bara svart/vita bilder.
Comment
-
Var in på Svensk Forms designarkiv, www.designarkiv.se.
Båda artiklarna finns med i arkivet.
Här nummer 9/10 1952.
I arkivet om den andra artikeln "Keramik på Röhsska museet" omnämns inte vilka som ställde ut. Författare var Kurt Ekholm i Form 3/4 1954 på sid 94 också under rubriken "Formrevy".
Detta designarkiv är faktiskt roligt att söka i även om man tycker att det borde vara mer i det. Speciellt roligt tycker jag bildarkivet är.Last edited by Jonny Mårtes; 2012-01-24, 10:43.
Comment
-
Det här var bättre bilder på båtarna. Kan nu se att det inte är Mattsson-alster.
Det är aldrig överbyggnad på JM-båtar (iallafall inte på de jag sett, och det är rätt många). Vad gäller den andra så skulle det vara presspassning för infästningen av masten om det varit JM. Här har man använt en för stor borr. Dessutom såg jag inte på de andra bilderna att båten hade betsade sidor (trodde den var gjord i något träslag som t ex teak). Så är det aldrig på JM-båtar. Det är också en annan finish på Mattssons båtar än vad det verkar vara på dessa.
Så, på bilderna i den andra tråden kändes det som om att det kunde vara JM-båtar. När jag ser de här bilderna är det helt uteslutet, vilket ju var tråkigt.Last edited by Jonny Mårtes; 2012-02-29, 11:07.
Comment
-
Comment
-
Ytterligare ett fantastiskt bidrag Lars M till JM-tråden. De vanföras Jultidning, det låter det! Tack för detta.
Den där gamla jultidningen måste jag försöka få tag i
Last edited by Jonny Mårtes; 2012-04-03, 07:33.
Comment
-
Den 27:e mars klubbades det en fantastisk teakskål på Lauritz.com. Skålen är en av de mest betydelsefulla saker av Mattsson som kommit ut på den öppna marknaden, jag skulle vilja säga överhuvudtaget.
Den hade en fantastisk proviniens. Skålen fanns med på utställningen på Röhsska 1954 som sista objektsnummer 36. Utställningsnummret finns skrivet med blyerts på undersidan. I katalogen kallades den för "Tråg". Katalogen finns ju här i tråden så ni kan titta själva. Tydligen var det en gåva till från JM till journalisten Gösta Skoglund och det var familjen Skoglund som lagt ut den för försäljning.
Skålen har en ansenlig storlek med en längd av 49 cm. Signeringen är av den typ som antyder att Johnny Mattsson ansåg skålen som unik.
Slagpriset blev 9 400 kr och med slagavgifter och Droit de suite så hamnade den på ca 12 000 kr. Jag kan tycka att det är ett relativt lågt pris.
Tänk er bara att få tag i ett så stort stycke teak av sådan kvalitet att det går att göra en sådan här stor skål! Vilket hantverk och vilken formkänsla, det är fantastiskt...
Tyvärr blev inte jag den lyckliga nya ägaren.
Last edited by Jonny Mårtes; 2012-04-04, 09:13.
Comment
-
Tänkte skriva ett stort GRATTIS! tills jag såg att du inte var den lycklige ägaren, den hade blivit en krona bland juveler! Tack i alla fall att du delar med dig, uppskattas.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
Comment