Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag såg ett helt parti av dem på UFF i Solna, tror jag det var, på 1990-talet. När jag såg märkningen och förstod vad det var, köpte jag några till närmsta släkten. Gunilla Old English är en favorit!

Comment

• Servus tretaggad förrättsgaffel. RF 18-8 stål och 17 cm lång. Sigurd Persson tog fram modellen för KF till utställningen H55 i Helsingborg. https://www.sigurdpersson.se/matbestick/servus/
      HgF skriver att Servus är tillverkat i Japan http://precisensan.com/antikforum/sh...-Focus-de-luxe
      Bifogade filer
      Last edited by Lars M; 2021-04-02, 16:44.

Comment

• Medicinsked?

En sked i nysilver för att medicinera barn eller möjligen husdjur? Den är 15,5 cm lång och har beteckningar JB EP NS. Är det någon som vet?
        Bifogade filer
        Last edited by Lars M; 2021-04-14, 19:24.

Comment

• Den liknar även en drizzle spoon, för att precisionshälla en tunn stråle av t.ex. sås eller smält choklad över en rätt.

Comment

• Drizzle spoon

Tack Anna-Carin! Du duggar tätt med kunskap till alla på PES. Jag ser att liknande sked också kallas deco spoon.

Comment

• Lars,
              Som så ofta hade jag själv ingen aning, men jag har tumme med Google...

Comment

• Comment

• Bestick där knivbladet är stämplat Rud. Weck, Solingen. Gaffeln är bara stämplad Stahl (syns dåligt på fotot).

Click image for larger version

Name:	bestick_Rudolf_Weck_Solingen2.jpg
Views:	1
Size:	25,9 KB
ID:	574801

Name:	bestick_Rudolf_Weck_Solingen_detalj.jpg
Size:	28,7 KB
ID:	574802

Comment

• Tårtgafflar från Jernbolaget, 16,5 cm långa. Mässing, med spår av förgyllning neråt fästet. Stämpeln sitter på den konkava sidan. Skaften är av ben.

Jag såg nyligen en besläktad gaffel modell på Tradera, också från Jernbolaget och kanske i samma serie. De var 20 cm långa, med betydligt längre tänder än mina och tydlig egg längs sidan.

Name:	tårtgafflar_165mm.jpg
Size:	28,4 KB
ID:	575014

Comment

• Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
                      Tårtgafflar från Jernbolaget, 16,5 cm långa. Mässing, med spår av förgyllning neråt fästet. Stämpeln sitter på den konkava sidan. Skaften är av ben.

Jag såg nyligen en besläktad gaffel modell på Tradera, också från Jernbolaget och kanske i samma serie. De var 20 cm långa, med betydligt längre tänder än mina och tydlig egg längs sidan.
                      Jag hade nog fel om materialen. I KB:s scannade kataloger från Eskilstuna Jernmanufaktur-Aktiebolag nämns inte mässing, däremot aluminiumguldbrons (aluminiumbrons är en Dirigold-liknande legering, "guld" finns nog med i namnet bara för att det ska låta bättre). I exempelvis prislistan från 1897 finns supégafflar i aluminiumguldbrons med skaft i ebonit (ebenholtsliknande hårdgummi), ebenholts eller xylonit (tidig celluloid som användes som elfenbensimitation). En annan katalog nämner både xylonit och benimitation. Mina skaft är svagt randiga i materialet, kanske benimitation men spåren av förgyllning gör att jag håller öppet för att det kan vara äkta ben.

Det finns inga bilder eller längdmått så jag kan inte identifiera rätt benämning för gafflarna (som förstås kan vara senare än katalogen), men de är alltså troligen gjorda i aluminiumbrons.
                      Last edited by Anna-Carin; 2021-06-05, 13:39.

Comment

• Barnbestick/resebestick 1800-tal för jämförelse av storleken bestick med benhantag
                        Bifogade filer

Comment

• Kvibille sedan 1928

Ostskedar har vi sett på flera inlägg - nr 133, 227 och 234 och kanske fler. Här en rostfri sked för Kvibille (eller som fina damen i ostaffären sa "kan jag få en bit Kvibiiij".... Kanske för Kvibille Jul-ädel http://precisensan.com/antikforum/sh...stengods/page4 Eller kanske hellre för en Cheddar? Skeden är 18,5 cm lång men vem kan vara formgivare i rostfritt?
                          Bifogade filer

Comment

• Bör vara Kjell Engman.

Avsedd för Cheddar och Stilton, tydligen:

Detta med Kvibiiij påminner mig om:

Den fina damen (kan ha varit den fina herrn, när jag tänker efter) som skulle beskriva vad för slags antikviteter de brukade köpa: "Vi köper ofta allmååsch" sa hen. "Ja, de obildade säger visst allmoge"...

Eller mannen som gillade den spanska ölen "Sofiéro"
                            Last edited by Eskil; 2021-08-07, 22:31.

Comment

• Tack Eskil! Glasklart är det Kjell Engman som formgivit.

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Glasklart är det Kjell Engman som formgivit.
                                Såg detta alldeles nyss! Nej, så glasklart är det nog inte. Detta handlar om Kjell Ingvar Engman (f. 1961), Design Kjell Engman i Lund AB.
                                Design Kjell Engman broschyr - Read more about artno, pris, kjell, packat, ljusstake and designad.

Vi tänker nog främst på Kjell Lennart Engman, f. 1946, när vi ser namnet Kjell Engman.

Comment

Working...
                                X