Jag såg ett helt parti av dem på UFF i Solna, tror jag det var, på 1990-talet. När jag såg märkningen och förstod vad det var, köpte jag några till närmsta släkten. Gunilla Old English är en favorit!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bestick
Collapse
X
-
Servus tretaggad förrättsgaffel. RF 18-8 stål och 17 cm lång. Sigurd Persson tog fram modellen för KF till utställningen H55 i Helsingborg. https://www.sigurdpersson.se/matbestick/servus/
HgF skriver att Servus är tillverkat i Japan http://precisensan.com/antikforum/sh...-Focus-de-luxeLast edited by Lars M; 2021-04-02, 16:44.
Comment
-
-
Tårtgafflar från Jernbolaget, 16,5 cm långa. Mässing, med spår av förgyllning neråt fästet. Stämpeln sitter på den konkava sidan. Skaften är av ben.
Jag såg nyligen en besläktad gaffel modell på Tradera, också från Jernbolaget och kanske i samma serie. De var 20 cm långa, med betydligt längre tänder än mina och tydlig egg längs sidan.
Comment
-
Jag hade nog fel om materialen. I KB:s scannade kataloger från Eskilstuna Jernmanufaktur-Aktiebolag nämns inte mässing, däremot aluminiumguldbrons (aluminiumbrons är en Dirigold-liknande legering, "guld" finns nog med i namnet bara för att det ska låta bättre). I exempelvis prislistan från 1897 finns supégafflar i aluminiumguldbrons med skaft i ebonit (ebenholtsliknande hårdgummi), ebenholts eller xylonit (tidig celluloid som användes som elfenbensimitation). En annan katalog nämner både xylonit och benimitation. Mina skaft är svagt randiga i materialet, kanske benimitation men spåren av förgyllning gör att jag håller öppet för att det kan vara äkta ben.Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inläggTårtgafflar från Jernbolaget, 16,5 cm långa. Mässing, med spår av förgyllning neråt fästet. Stämpeln sitter på den konkava sidan. Skaften är av ben.
Jag såg nyligen en besläktad gaffel modell på Tradera, också från Jernbolaget och kanske i samma serie. De var 20 cm långa, med betydligt längre tänder än mina och tydlig egg längs sidan.
Det finns inga bilder eller längdmått så jag kan inte identifiera rätt benämning för gafflarna (som förstås kan vara senare än katalogen), men de är alltså troligen gjorda i aluminiumbrons.Last edited by Anna-Carin; 2021-06-05, 13:39.
Comment
-
Kvibille sedan 1928
Ostskedar har vi sett på flera inlägg - nr 133, 227 och 234 och kanske fler. Här en rostfri sked för Kvibille (eller som fina damen i ostaffären sa "kan jag få en bit Kvibiiij"...
. Kanske för Kvibille Jul-ädel http://precisensan.com/antikforum/sh...stengods/page4 Eller kanske hellre för en Cheddar? Skeden är 18,5 cm lång men vem kan vara formgivare i rostfritt?
Comment
-
Bör vara Kjell Engman.
Avsedd för Cheddar och Stilton, tydligen:
Detta med Kvibiiij påminner mig om:
Den fina damen (kan ha varit den fina herrn, när jag tänker efter) som skulle beskriva vad för slags antikviteter de brukade köpa: "Vi köper ofta allmååsch" sa hen. "Ja, de obildade säger visst allmoge"...
Eller mannen som gillade den spanska ölen "Sofiéro"Last edited by Eskil; 2021-08-07, 22:31.
Comment
-
Såg detta alldeles nyss! Nej, så glasklart är det nog inte. Detta handlar om Kjell Ingvar Engman (f. 1961), Design Kjell Engman i Lund AB.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggGlasklart är det Kjell Engman som formgivit.
Vi tänker nog främst på Kjell Lennart Engman, f. 1946, när vi ser namnet Kjell Engman.
Comment
Comment