Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barockljusstakar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Jag skulle nöja mig med en till att börja med. Riktigt härliga de där barockstakarna!

    Comment


    • #77
      ett till exempel på ljusstakar

      Jag har tagit några bilder på mina ljusstakar. Jag tror att de är från 1800 talet, början, kanske 1820 eller sånt, men jag är osäker.
      Varma hälsningar från Bonnie
      Bifogade filer

      Comment


      • #78
        Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
        Jag har tagit några bilder på mina ljusstakar. Jag tror att de är från 1800 talet, början, kanske 1820 eller sånt, men jag är osäker.
        Varma hälsningar från Bonnie
        Dina ljusstakar är engelska och har en mekanism som gör det enkelt att få bort ljusrester från ljuspipan. Jag tror att de är tillverkade senare än 1820.


        Comment


        • #79
          Hej Kaptenen!!
          Engelska? Vad intressant! Det är därför de väger lite mindre än liknande ljusstakar från Sverige, man tog mindre mässing i Storbritannien...
          Vad är det som får dig att tro att ljusstakarna är tillverkade senare än 1820 =) Det vore intressant att veta för framtiden, i utbildningssyfte så att säga ;-)

          Comment


          • #80
            Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
            Hej Kaptenen!!
            Engelska? Vad intressant! Det är därför de väger lite mindre än liknande ljusstakar från Sverige, man tog mindre mässing i Storbritannien...
            Vad är det som får dig att tro att ljusstakarna är tillverkade senare än 1820 =) Det vore intressant att veta för framtiden, i utbildningssyfte så att säga ;-)
            Jag finner inte några belägg för när man började använda mekanismen. Jag skulle tro runt 1850. Men jag hoppas att någon kan verifiera!

            Comment


            • #81
              Ursprungligen postat av Jeeper Visa inlägg
              Kanske lite gammalt inlägg och jag hoppas du putsat klart.

              Men för framtida behov av putsmedel kan jag rekommendera några "gamla husmorsknep" som ursprungligen kommer från min mormor.

              Kopparputs
              1 liter varmt vatten
              2 msk diskmedel
              1 msk citron eller vinsyra
              Blanda allt och doppa kopparn i blandningen. Resultatet blir en skinande blank koppar.

              Enkelt Silverputs.
              För silver som inte är hårt angripet.
              1 liter kokhett vatten
              1 tsk salt
              2 tsk bikarbonat
              Blanda ihop ordentligt. Rör tills salterna är helt lösta.
              Lägg aluminiumfolie i botten på en porslins eller glaskarott och slå i lösningen. Lägg eller ställ sedan ner silvret. Efter bara några minuter är silvret skinande blankt. Skölj noga och torka torrt.

              Silverputs-Aluminium/soda
              För silver som är svårt angripet
              2 matskedar målarsoda per liter vatten
              Lägg en bit aluminiumfolie i en glasskål och häll över ljummen sodalösning. Lägg/ställ i silvret så det får kontakt med folien och låt det ligga tills det blivit blankt.
              Skölj noga och torka sen torrt. Bör inte användas på sånt silver som har oxidering som skall finnas vid t ex ornamentens fördjupningar för det försvinner det också. Lägger man i bestick med rostfria blad kan bladen bli missfärgade men det går att sen putsa bort med putsmedel.

              Jag har själv använt Kopparputsen och den enkla silverputsen och det har fungerat alldeles utmärkt och förmålen har blivit skinande blanka.
              Hallå Jeeper,
              Intressant, har sparat tipsen och är igång imorgon. När du skriver puts menar du väl klassiska Häxan? Tack och so long...

              Comment


              • #82
                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Jag har varit sysselsatt under eftermiddagen med att ta bort ett slitet och gulaktigt lackskikt från denna ljusstake och jag ser på fotona nu att jag får ge mig på den i morgon igen när det blir ljust, för jag ser fortfarande lackrester. Men jag borde nog inte klaga med tanke på priset ett mynt av samma kulör som ljusstaken.

                Tyvärr fanns det ju inte tillstymmelse till patina mer än lite på undersidan. I Sigurd Erixons Mässing: svenska manufakturer och konsthantverksprodukter under 400 år finns två snarlika med åttkantig fot och utifrån dessa borde denna modell vara från 1730-1740-talen.

                Höjden är 15 cm, fotplattan 9,5 x 9,7 cm, gängan lödad.

                Vad tror Du?
                Hallå Kapten,
                Fina stakar och jag tycker nog också att man måste putsa någon gång vart tredje år. Målarfärg och lack kan avlägsnas på de gamla målarnas vis, soda och vatten. För att rengöra nyckelbrickor etc. Låt stå några dagar och torka av. So long...

                Comment


                • #83
                  Jag har två stakar snarlika dem som nämndes tidigare i tråden av bland annat Kaptenen, den lackade och den andra, men också denna som inte ser likadan ut. Kan någon berätta mer om den? Hör delarna ihop? I gängorna är det fästat en ståltråd som tjänar som ett slags bricka mellan fot och stam, är den ditsatt då gängorna slitits? Efter att ha läst och tittat på hoses inlägg så verkar det som om det skulle varit en rund fot till denna stam, stämmer det?
                  Vore glad för kommentarer.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #84
                    Ursprungligen postat av Skröfsan Visa inlägg
                    Jag har två stakar snarlika dem som nämndes tidigare i tråden av bland annat Kaptenen, den lackade och den andra, men också denna som inte ser likadan ut. Kan någon berätta mer om den? Hör delarna ihop? I gängorna är det fästat en ståltråd som tjänar som ett slags bricka mellan fot och stam, är den ditsatt då gängorna slitits? Efter att ha läst och tittat på hoses inlägg så verkar det som om det skulle varit en rund fot till denna stam, stämmer det?
                    Vore glad för kommentarer.
                    Hallå, Har ett liknande problem som Hose var snäll att påpeka. Se tråden Nattljusstake Barock. So long...
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kim von Platen; 2011-01-07, 16:08.

                    Comment


                    • #85
                      Just det ja, intressanta trådar, och hose är otroligt generös med sina kunskaper, vad spännande det blev med ljusstakar plötsligt :-) Men det är nog bäst jag putsar lite på min...

                      Comment


                      • #86
                        Oputsat

                        De här ljusstakarna minns jag från min tidiga barndom, början av 1940. Hur gamla de egentligen är vet jag inte men de fanns i min släkt sedan minst fyra generationer. Nu putsar jag inte min koppar och mässing, av pur lättja, jag diskar allt. Vet inte ens vad det är för metall i dem. Vad kallas stilen? Det måste vara stora ljus man använder tror jag. "Piggen" eller vad det kallas som man fäster ljuset på är ju väldigt grov. Ljusstakarnas värde ligger för mig i minnet av min tant och farbror.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #87
                          dine lysestager var nye dengang. Det er omkring 1900. Bunden er fyldt med sand. De runde kugleben er typisk for tiden. Bemærk også at de er lavet af kobber og messing. Begge dele i tynd bukket plade.

                          Tilbage til barok. Jeg så noget nyt idag. Barokstager kendes let. Man ser på stil, model, skruegang, man vejer stagen - oprindelig var metal dyrt så man sparede på det. Man støbte stammen hul.
                          Hul støber man ved at have en kerne. Kernen sættes fast med en tråd og derved opstår de 2 huller i stammen.
                          Jeg så idag 2 "barokstager" det vil sige de var anno 1900+ - jeg så det let, skruegang var maskin, og vægten var helt forkert. De var massive. Ikke at der er noget galt med det.
                          Men de havde de 2 huller på siden af baluster - hvorfor? hvorfor eftersom de var massive, der har aldrig været en støbe kerne. De 3 huller var fyldte med pudsecream,men nr 4 var ren. Her kunne jeg tydelig se at hullet var boret. Det vil sige der var kun boret ansats - 1 til 2 milimeter. Et bor var lige sat til og havde skåret.

                          På et tidspunkt har en sælger vidst at de var sene kopier. Han har derfor lavet de "falske" støbemærker. For at narre godtroende købere.
                          Jeg holdt min mund. Købte iøvrigt en medalje af sælger - en medalje som omkring 1900 er forsynet med en nål i sølv.
                          Last edited by hose; 2011-04-02, 20:26.

                          Comment


                          • #88
                            Ursprungligen postat av Skröfsan Visa inlägg
                            Kan någon berätta mer om den? Hör delarna ihop? I gängorna är det fästat en ståltråd som tjänar som ett slags bricka mellan fot och stam, är den ditsatt då gängorna slitits? ......så verkar det som om det skulle varit en rund fot till denna stam, stämmer det? .
                            Jeg vil tro at den oprindelig har haft en rund fod. Men jeg vil ikke afvise at de hører sammen.
                            Tråden er ikke et godt tegn. Den er sat fordi den ikke er stabil ellers. Man har eksempler på at den er slidt gennem tiden, men oftest er der tale om at man har samlet to dele. De passer ikke sammen så man stabilicerer.
                            Om de er sammenhørende oprindelig - det bedste du kan gøre er at pudse den. Når metal er skindende rent og blank - så se efter om der er nuance forskelle mellem fod og stamme. Det skal der ikke være.

                            Comment


                            • #89
                              Klev in på loppisen och på ett bord stod det en massa mässingsljusstakar. Kastade en blick och konstaterade att de var Made in India men så fick jag syn på den här ljusstaken. Har slagit i böcker och sett foten på en 1730-tals ljusstake som var likadan som på min, vad tror ni? Kan den ha den aktningsvärda åldern?
                              Bifogade filer
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                              Comment


                              • #90
                                Ja den er god nok. Jeg har selv den samme stage og den er lavet gennem lang tid. Men din er absolut gammel.

                                Comment

                                Working...
                                X