Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barockljusstakar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    Tackar för svaret Hose! Då var känslan inte helt fel iallafall.

    Nu en annan fråga, tänkte lägga ut en bild på den putsad men jag har gnidit på den i 2 dagar och den är så småporig att den fortfarande ser skabbig ut. Funderar på att använda citronsyra+vatten eller har någon ett annat alternativ?
    Har du försökt med Corega Tabs ?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #62
      Vad är Corega Tabs? Aldrig hört om det medlet.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #63
        Det är lättlösliga tabletter som man lägger i vatten tillsammans med sina löständer 8 om man har sådana) De tar effektivt bort en hel annat på bl. a glas och keramik. Jag använder det på föremål där annat inte biter, där ytan är krånglig. Kan köpas i livsmedelsaffären.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #64
          prøv også ketchup eller bernaise sause. De to ting indeholder en svar syre. Ved ikke om det hjælper, men det skader ikke.

          Det virker på kobber - effekt på messing?

          Comment


          • #65
            Corega avlägsnar allt organiskt material effektivt.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

            Comment


            • #66
              Ska se imorgon om Corega finns i vår lilla lokala butik, annars finns det citronsyra.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #67
                Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                Ska se imorgon om Corega finns i vår lilla lokala butik, annars finns det citronsyra.
                Men Corega doftaaar miint
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

                Comment


                • #68
                  Jag har varit sysselsatt under eftermiddagen med att ta bort ett slitet och gulaktigt lackskikt från denna ljusstake och jag ser på fotona nu att jag får ge mig på den i morgon igen när det blir ljust, för jag ser fortfarande lackrester. Men jag borde nog inte klaga med tanke på priset ett mynt av samma kulör som ljusstaken.

                  Tyvärr fanns det ju inte tillstymmelse till patina mer än lite på undersidan. I Sigurd Erixons Mässing: svenska manufakturer och konsthantverksprodukter under 400 år finns två snarlika med åttkantig fot och utifrån dessa borde denna modell vara från 1730-1740-talen.

                  Höjden är 15 cm, fotplattan 9,5 x 9,7 cm, gängan lödad.

                  Vad tror Du?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #69
                    Tjusigt jobbat Kaptenen. Tillhör själv patinans vänner men det var ju så här stakarna såg ut när det begav sig. Putsade och skinande som guld. Putsa eller inte putsa är frågan. Själv är jag ganska oputsad.

                    Comment


                    • #70
                      Jag tilllhör också dem som uppskattar ett "orört skick", men ett slitet lager med lack är inte vackert. Nu ser staken ut att komma direkt från de danska handlarna på Helsingborgsmässan!

                      Comment


                      • #71
                        Det där lackandet är ett satyg. Tyvärr är det inget annat att göra än lösa och putsa. Tiden läker alla sår.

                        Comment


                        • #72
                          Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                          Tackar för svaret Hose! Då var känslan inte helt fel iallafall.

                          Nu en annan fråga, tänkte lägga ut en bild på den putsad men jag har gnidit på den i 2 dagar och den är så småporig att den fortfarande ser skabbig ut. Funderar på att använda citronsyra+vatten eller har någon ett annat alternativ?
                          Kanske lite gammalt inlägg och jag hoppas du putsat klart.

                          Men för framtida behov av putsmedel kan jag rekommendera några "gamla husmorsknep" som ursprungligen kommer från min mormor.

                          Kopparputs
                          1 liter varmt vatten
                          2 msk diskmedel
                          1 msk citron eller vinsyra
                          Blanda allt och doppa kopparn i blandningen. Resultatet blir en skinande blank koppar.

                          Enkelt Silverputs.
                          För silver som inte är hårt angripet.
                          1 liter kokhett vatten
                          1 tsk salt
                          2 tsk bikarbonat
                          Blanda ihop ordentligt. Rör tills salterna är helt lösta.
                          Lägg aluminiumfolie i botten på en porslins eller glaskarott och slå i lösningen. Lägg eller ställ sedan ner silvret. Efter bara några minuter är silvret skinande blankt. Skölj noga och torka torrt.

                          Silverputs-Aluminium/soda
                          För silver som är svårt angripet
                          2 matskedar målarsoda per liter vatten
                          Lägg en bit aluminiumfolie i en glasskål och häll över ljummen sodalösning. Lägg/ställ i silvret så det får kontakt med folien och låt det ligga tills det blivit blankt.
                          Skölj noga och torka sen torrt. Bör inte användas på sånt silver som har oxidering som skall finnas vid t ex ornamentens fördjupningar för det försvinner det också. Lägger man i bestick med rostfria blad kan bladen bli missfärgade men det går att sen putsa bort med putsmedel.

                          Jag har själv använt Kopparputsen och den enkla silverputsen och det har fungerat alldeles utmärkt och förmålen har blivit skinande blanka.
                          Utmaningen börjar där vägen slutar

                          Comment


                          • #73
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Jag har varit sysselsatt under eftermiddagen med att ta bort ett slitet och gulaktigt lackskikt från denna ljusstake och jag ser på fotona nu att jag får ge mig på den i morgon igen när det blir ljust, för jag ser fortfarande lackrester. Men jag borde nog inte klaga med tanke på priset ett mynt av samma kulör som ljusstaken.

                            Tyvärr fanns det ju inte tillstymmelse till patina mer än lite på undersidan. I Sigurd Erixons Mässing: svenska manufakturer och konsthantverksprodukter under 400 år finns två snarlika med åttkantig fot och utifrån dessa borde denna modell vara från 1730-1740-talen.

                            Höjden är 15 cm, fotplattan 9,5 x 9,7 cm, gängan lödad.

                            Vad tror Du?
                            Vilket sammanträffande , här ett snarlikt sommarfynd.

                            Tycker den klotformade nederdelen på ljuspipan sticker ut en aning.
                            Måtten nästan identiska, några mm högre och någon mm skillnad på fotplattan.
                            Å andra sidan är inte fotplattans kanter bearbetade på min.
                            Foten har en bristning på ena sidan, kan det vara från tillverkningen och anledningen till att man inte bearbetat?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                              Vilket sammanträffande , här ett snarlikt sommarfynd.

                              Gratulerar, nu gäller det för oss att finna makar.

                              Tycker den klotformade nederdelen på ljuspipan sticker ut en aning.

                              Ja, på Din finns ytterligare en dekorrand.
                              Måtten nästan identiska, några mm högre och någon mm skillnad på fotplattan.
                              Å andra sidan är inte fotplattans kanter bearbetade på min.
                              Foten har en bristning på ena sidan, kan det vara från tillverkningen och anledningen till att man inte bearbetat?
                              Ja vad anledningen har varit lär vi nog aldrig få reda på., Min har också en krater. Dock måste jag säga att när jag nu har putsat den under lång tid måste jag säga att den känns mycket proportionerlig och balanserad.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                                Gratulerar, nu gäller det för oss att finna makar.
                                Detsamma, förr eller senare står den bara där!
                                håller med om proportionerna, där fanns känsla.

                                Comment

                                Working...
                                X