Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klockor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ett litet mekaniskt bordsur i träfodral märkt J som Junghans i en stjärna. På baksidan finns en väckningsfunktion där "urtavlan" är spegelvänd. Även reglagen är lite omkastade mot vad man är van vid: 6-5 resp 8-7. Längst upp finns en svag ristning: W 10-28. Klockan är 8 cm hög, 10,5 cm bred och 4 cm djup. Hur gammal kan den vara?
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Ett litet mekaniskt bordsur i träfodral märkt J som Junghans i en stjärna. På baksidan finns en väckningsfunktion där "urtavlan" är spegelvänd. Även reglagen är lite omkastade mot vad man är van vid: 6-5 resp 8-7. Längst upp finns en svag ristning: W 10-28. Klockan är 8 cm hög, 10,5 cm bred och 4 cm djup. Hur gammal kan den vara?
      Den loggan ( 8-kantig stjärna med enbart ett versalt J ) började Junghans att använda år 1900.

Tavlan har radiumindex, även visarna ska vara radiumbelysta, dock ser radiumet ut att ha lossnat på dessa.
      1930-tal skulle jag vilja säga.

mvh

Comment

• Tack för uppgifterna, dreg!
        På tal om radiumbelyst, så letade jag fram mitt första armbandsur (Alos) från början av 1950-talet. Vid en skolresa till Göteborg 1956 fick vi besöka atomutställningen eller "Atomen i vår tjänst" på Svenska Mässan. Från en stor geigermätare kunde man höra hur det tickade på som attan när klockan närmade sig mätaren. Sånt glömmer man aldrig men snart är det väl dags för slutförvaring........
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Tack för uppgifterna, dreg!
          På tal om radiumbelyst, så letade jag fram mitt första armbandsur (Alos) från början av 1950-talet. Vid en skolresa till Göteborg 1956 fick vi besöka atomutställningen eller "Atomen i vår tjänst" på Svenska Mässan. Från en stor geigermätare kunde man höra hur det tickade på som attan när klockan närmade sig mätaren. Sånt glömmer man aldrig men snart är det väl dags för slutförvaring........

Hej Lars.
          Har varit en stilig klocka en gång i tiden.
          Layouten med zontavla och röd centrumsekund var varenda killes önskedröm en gång i tiden.

Farligheten med radium i tavlor och visare har diskuterats under många år.
          Vissa säger si och andra säger så.
          Men visst, man kanske inte ska blanda det i tandkräm, vilket det gjordes en gång i tiden.
          Strålnigen är lägre när man mäter mot bakboetten istället för mot glaset.
          Radium är lömskt. Man kan lätt tro att strålningen har avtagit iom att massan inte luminerar.
          Men det är fel.
          Radium luminerar i ungefär 25 år men halveringstiden är 5000 år om jag inte minns fel.
          Dock har man ju aldrig hört att några urmakare har dött stråldöden.
          Radiumflickorna blir inte riktigt rätt att ha som exempel, då dom spetsade penseln med hjälp av läpparna
          när dom målade index på tavlorna, vilket dom lärt sig av kinesiska porslinsmålare som var dom första att måla tavlor med radium.
          Dessutom fascinerades dom av luminensen vilket ledde till att dom målade både naglar och tänder med färgen.
          mvh

Comment

• Bulova 20-tal, tror jag iaf. 10k gp/vitguld, en petite liten "pjäs" som ni ser. Gillar den dock ändå!

Click image for larger version

Name:	IMG_2135.jpg
Views:	2
Size:	78,7 KB
ID:	562188Click image for larger version

Name:	Bulova.1920s.jpg
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	562189
            Collecting everything and nothing!

Comment

Working...