Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klockor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Nyförvärv! Hittade den på Tradera.
    50.- SEK
    Det var en sådan jag önskade på plats i köket!
    Bifogade filer
    Last edited by Roland O; 2008-01-31, 10:52.

Comment

En äggklocka för potatis! Vilket fynd!

Comment

Eller för strutsägg
        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Klockor

Hej
          Jag nappade direkt på klockorna. Här kommer några:
          Pendylen kommer från mitt föräldrahem. Ålder?
          Klockan med bilen är inköpt av mig i Japan eller ev. Hongkong slutet på 1970-talet.
          Fickuren är arvegods som jag inte vet något om. Mycket stämplar finns det bakom/innanför boetten. Vill någon veta mer kan jag berätta.
          Min fina köksklocka, antikbehandlad?
          Bifogade filer

Comment

En del av mina klockor.

Klockor gillar jag med.
            Bifogade filer

Comment

Flera klockor.

ja kommer fler!
              Bifogade filer

Comment

klockor

yes!!! ännu flera!
                Bifogade filer

Comment

klockor.

Jesses! fler!
                  Bifogade filer

Comment

Jag tvekade väl lite till att ta emot mormors föräldrars klocka, en junghans från tidigt 1920-tal - vet inte om den synts på några av fotografierna jag visat - jag ville ju helst ha en 1800-talsklocka i köket.
                    Min bror tog den i stället - men det var honom väl förunnt, han har inte så mycket saker efter släkten. På mammas sida har det inte funnits så mycket klockor - den här, en guldpendyl från mormor men den är 40-50-tal, hennes köksklocka som är 40-tal med äggklocka under - dessvärre har den ramlat i golvet någon gång och är lite defekt.
                    Efter farmor fanns lite klockor. Från hennes föräldrars hem fanns ett droppur som min farbror tog rätt på, farmors föräldrar hade också en pendyl som de fått i lysningspresent 1912 - staketet ovanpå uret är dessvärre lagat - den har åkt i golvet någon gång.
                    Nå - har alla fall sett att det går att köpa fungerande 1800-talsväggur ganska billigt, så jag tänker att jag skall slå till på en någon amerikaklocka, lejaklocka eller droppur när jag hittar något till bra pris.
                    Tillsvidare hänger den här på väggen. Den är väl lite kul alla fall. Junghansklockan är daterad 26/11-1939 på baksidan. Vet inte om det är krigsprodution eller om det handlar om någon "Volks-uhr" - den är trots allt väldigt enkel, plywood i bakstycket och
                    Bifogade filer

Comment

eje5666.
                      "Jätterovan" med månfas och 8-dagarsverk. Vad är det för fabrikat? Kan du ta en bild av verket?
                      Nu känner jag att jag kommer igång igen!
                      Skall fota nyförvärven snart.
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

Comment

Favoriten just nu är den sista.
                        Eiger De Luxe med ett Adolf Schildt-verk i koppar. Caliber AS 1130, justerat i 2 positioner. Har lyckats rucka den så den går som en kronometer.
                        Certina DS:en är i det närmaste oanvänd och en ganska stor klocka.Jag har rengjort den och oljat balansen, funkar perfekt.
                        New Art går mycket bra och är en stilig klocka, tycker jag. Det krångliga med den är monocoqueboetten som gör att jag var tvungen att lämna den till urmakare för service. Verket måste tas ut framifrån och glaset "blåsas ut" med tryckluft. Visserligen är min urmakare mycket billig men det är roligare att pyssla med klockorna själv. Han brukar hjälpa mig då jag klantar till det.
                        Bifogade filer
                        resten satte han hår på.

Comment

klockor

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                          eje5666.
                          "Jätterovan" med månfas och 8-dagarsverk. Vad är det för fabrikat? Kan du ta en bild av verket?
                          Nu känner jag att jag kommer igång igen!
                          Skall fota nyförvärven snart.
                          Här är bilder å Webbadressen.
                          http://www.superbrass.com/ http://www.tradera.com/MASSING_OCH_K...ktion-61388135
                          Bifogade filer
                          Last edited by eje5666; 2008-03-31, 20:19. Anledning: Tillägg.

Comment

När var denna klocka "tidsenlig"?

Har haft denn klocka i min ägo i säkert 45år, men aldrig fått kläm på var i
                            tiden den passar in. Den är elektriskt driven (men vet inte med vad förslags batteri). Den är tillverkad av något gjutgods, kanske någon aluminium-zink legeringDen är tydligen Fransktillverkad, men jag känner inte till tillverkaren, BULLE CLOCK. Kan någon hjälpa mej tidsåldern på dinkan?
                            Bifogade filer
                            Mångsysslaren

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                              Favoriten just nu är den sista.
                              Eiger De Luxe med ett Adolf Schildt-verk i koppar. Caliber AS 1130, justerat i 2 positioner. Har lyckats rucka den så den går som en kronometer.
                              Nyfiken som jag är måste jag naturligtvis googla upp kronometer eftersom jag inte har en susning. Men är det inte kronograf du egentligen menar?

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                                Nyfiken som jag är måste jag naturligtvis googla upp kronometer eftersom jag inte har en susning. Men är det inte kronograf du egentligen menar?
                                http://sv.wikipedia.org/wiki/Kronometer
                                Jovisst, du har rätt. Kronograf!
                                resten satte han hår på.

Comment

Working...
                                X