Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klockor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kluring46 Visa inlägg
    Har haft denn klocka i min ägo i säkert 45år, men aldrig fått kläm på var i
    tiden den passar in. Den är elektriskt driven (men vet inte med vad förslags batteri). Den är tillverkad av något gjutgods, kanske någon aluminium-zink legeringDen är tydligen Fransktillverkad, men jag känner inte till tillverkaren, BULLE CLOCK. Kan någon hjälpa mej tidsåldern på dinkan?
    Bulleklockan är diskuterad på ett annat forum. (AP) Den kräver visst ett 1,4Volts batteri. Man måste begränsa spänningen med ett motstånd.
    En länk till bl.a. Bulleklockan

DG

Comment

Bulle Clock

Tack LASSE
      Mångsysslaren

Comment

timing

LasseC!
        Vilket forum kan du leda mej till?
        1,4V var en bra början, , men, vad mer?
        Tack Lasse.
        Mångsysslaren

Comment

Nu gör jag reklam för ett annat forum. Gå där in på Klockor och ur
          Sök på Bulleklocka. Där nämns både 1,5 v och 1,4 V
          Lycka till

LasseC
          Last edited by LasseC; 2008-04-02, 22:25.

Comment

.försökte lägga in en bild men den var lite för stor. Äterkommer
            Last edited by Mochens_gubbe; 2008-04-09, 19:25.
            Nej, det är inget loppspel.

Comment

Fina klockor ni har!! Ett litet bidrag ifrån mig.

Inköpt på en auktion för en massa år sedan. Stilen vill jag kalla Art Deco. På baksidan finns en massa tal med decimaler inristade. I ett fall är siffrorna 1916 utan decimaler, jag undrar om detta kan vara ett årtal?? Lite tidigt med A-D isåfall. Vad tycker ni??
              Bifogade filer
              Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

Comment

http://cid-c25f84d5f7a58227.skydrive...g/IMG_0315.JPG

Bilden var för stor för att lägga här men här är en länk.
                Ett gräsligt urverk som är ett arv efter en klocktokig farfar. Har någon provat att sova i ett rum med, som mest, 23 klockor?
                Nej, det är inget loppspel.

Comment

Oj! den klockan tyckte jag va URLÄCKER! Gillar inte Guldiga klockor som mitt barnbarn säger men den va fin. jodå jag sover med 11 tickande klockor å som slår en del!
                  Bifogade filer

Comment

eje5666:Är någon av klockorna en Jerome Chauncey måntro? Ser ut som det men är lite osäker.

Sitter här idag med en Jerome & CO 8 day klocka och saknar lite delar till den. Vet nån en svensk sida man kan hitta delar till gamla klockor?

Comment

Här finns experterna!
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

Comment

Om Bulleklocka

Det är en Bulleklocka, troligen från sent 20-tal.
                        1,4 eller 1,5 V kvittar!
                        Svängningen blir: 86,6667/min på båda spänningarna om tandhjulet har 13 kuggar. (En kugg per dubbelsväng)
                        Detta går t.om. med 4,5 V
                        Last edited by Roland O; 2008-06-06, 11:32.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                          Jag har bilder på det gamla kopplingsuret Reflex. Det var en stor nyhet när det kom då det kunde koppla in flera tider under ett dygn. Jag har försökt att få fram information om det men hittar ingenting. Tidningen Populär Radio senare Radio och Television (tror jag) hade flera artiklar om det här uret.
                          Det var ett antal små stålkulor vill jag minnas som styrde till och frånslag.
                          Roland Du kanske vet något om det.
                          DG
                          "Roboturet Reflex

Klockor för äggkokning och väckarklockor är ting, som de flesta är väl bekanta med. Sådana klockor ger oss med tillräcklig noggrannhet en påminnelse att ägget är kokt eller att det är dags att stiga upp. Ändamålet med radiouret eller roboturet Reflex, som uppfinnaren kallar det, är detsamma med den skillnaden, att roboturet kan ställas in för en hel vecka och ge signaler vid önskade klockslag eller koppla på en radioapparat. Om man har en tråd- eller bandupptagningsapparat på sin radio, kan man låta roboturet koppla till denna, och man kan på så sätt spela in program som man icke har tillfälle att vara hemma och höra. Apparaten kan också användas så att den kopplar till och kopplar av skyltfönsterljus, elkaminer, kokplattor och andra apparater under loppet av en vecka.
                          Roboturet består av en vanlig klocka vars urverk driver en vals (cylinder) med samma hastighet som klockans timvisare. På en vecka går den alltså runt 14 gånger. I valsens runda yta löper ett spiralformat spår 14 varv.

Varje varv svarar på så sätt mot 12 timmar. I spåret kan med ett lätt tryck klämmas fast stålkulor. När cylindern sedan roterar med kulorna inklämda i spåret slår varje kula till strömbrytaren på önskat klockslag. Det kan också ordnas så, att man låter varannan kula slå till och varannan bryta strömmen. När veckan är slut fälls en liten grep in, varefter cylindern vrids runt. Kulorna Iossnar då och samlas i ett magasin. Detta rymmer
                          flera hundra kulor.
                          Antalet tider, som kan ställas in per vecka, blir på så sätt mycket stort.
                          När uret skall användas ställer man in det vridbara urglaset till önskad tidpunkt, trycker på en knapp och klämmer på så sätt fast en kula. Detta upprepas för alla önskade klockslag. I ett litet fönster på apparaten kan man avläsa att inställningen gäller rätt veckodag.
                          Valsens diameter är ca 9 cm. Kulorna är 3 mm, och spåret i valsen något mindre, så att kulorna bli fastklämda lagom hårt."

När Var Hur 1953 Sidan 290.

====================

Nu har jag köpt ett Reflexur!

Ska montera ner det och fotografera innehållet och se hur det fungerar.
                          Åvanstående hittade jag efter idogt sökande i mitt bibliotek.
                          Jag hade en aning om att jag hade sett den artikeln och bilder på mekaniken.

Där fanns den!
                          Bifogade filer
                          Last edited by Roland O; 2008-08-10, 12:59.

Comment

ingen som går rätt
                            Bifogade filer
                            Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Ursprungligen postat av Dykar`n Visa inlägg
                              Inköpt på en auktion för en massa år sedan. Stilen vill jag kalla Art Deco. På baksidan finns en massa tal med decimaler inristade. I ett fall är siffrorna 1916 utan decimaler, jag undrar om detta kan vara ett årtal?? Lite tidigt med A-D isåfall. Vad tycker ni??
                              Har inte sett ditt inlägg tidigare. De ristade sifferkombinationerna är säkert ristningar gjorda av urmakare, då de servat eller reparerat klockan. Sifferkombinationerna visar vad de gjort med klockan.
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

Comment

Den lilla Bruna med lod är väl hur charmig som helstvad är de för verk i den?

Comment

Working...
                                X