några bilder på verket
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Klockor
Collapse
X
-
Är det en klocka att vara rädd om och spara på så bör du nog lämna den till en urmakare för rengöring, service och oljning.
Leta efter en äldre urmakare med erfarenhet och kunskap.
Skall du smörja och rengöra själv så är det viktigt att du vet var du skall lägga oljedropparna och i vilken mängd.
Då jag smörjer mina väckarklockor så använder jag helsyntetisk motorolja.
En liten synål fungerar som oljegivare. Jag oljar endast tapparna på kugghjul och axlar.
Det rör sig om en mycket liten mängd olja.Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
[QUOTE=Roland O;72740]"Roboturet Reflex
Klockor för äggkokning och väckarklockor är ting, som de flesta är väl bekanta med. Sådana klockor ger oss med tillräcklig noggrannhet en... QUOTE]
Av den fina konstruktören av Roboturet Reflex - Sture Örtenblad - har jag fått denna broschyr.
I dag är han över 90 år.
Jag återkommer med närbilder på konstruktionen.
Här först lite av innehållet i broschyren...
Comment
-
Schatz Lectromatic Mantel clock
Jag lade vantarna på en sådan här!
Schatz Lectromatic Mantel clock
Ref No. w1386
Case: Shaped plastic in brass framework, brass base
Size: 10 inches high x 8 inches wide .
Dial diameter approx 4 inches.
Movement: Battery electronic. Pendulum has strong magnet in the bob. Two coils, a driver and a sensor coil, are positioned under the pendulum when at rest. If swung the pendulum causes a pulse in the sensor coil as it approaches centre. This triggers a transistor which switches on the drive coil briefly, repelling the pendulum. It runs from a 1.5 volt battery, originally a long rectangular type, but will run equally well from an AAA cell.
Comment
-
Såg ditt svar först nu. Tack för ditt svar! Har du ngn aning om hur gammal den kan vara.Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggHar inte sett ditt inlägg tidigare. De ristade sifferkombinationerna är säkert ristningar gjorda av urmakare, då de servat eller reparerat klockan. Sifferkombinationerna visar vad de gjort med klockan.Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
[quote=Roland O;74621]Jag hade också missat det här inlägget Det var under den längre perioden när jag var i småland utan datakraft.Ursprungligen postat av Roland O Visa inlägg"Roboturet Reflex
Klockor för äggkokning och väckarklockor är ting, som de flesta är väl bekanta med. Sådana klockor ger oss med tillräcklig noggrannhet en... QUOTE]
Av den fina konstruktören av Roboturet Reflex - Sture Örtenblad - har jag fått denna broschyr.
I dag är han över 90 år.
Jag återkommer med närbilder på konstruktionen.
Här först lite av innehållet i broschyren...
Det grämer mig att jag inte räddade undan det roboturet som jag hade fotat. Nu har det förmodligen gått hädan.
Lasse
Comment
-
[quote=LasseC;87062]Så blir det när man inte är på plats där allting händerUrsprungligen postat av Roland O Visa inlägg
Jag hade också missat det här inlägget Det var under den längre perioden när jag var i småland utan datakraft.
Det grämer mig att jag inte räddade undan det roboturet som jag hade fotat. Nu har det förmodligen gått hädan.
Lasse
Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
[quote=Sladden;87173]Nu fick han in en poängUrsprungligen postat av LasseC Visa inlägg
Så blir det när man inte är på plats där allting händer

DG
Comment
-
Hyttklockan Fåglaviks glasbruk 1874 - 1980
Har en fråga till någon som vet något om klockan
Denna väggklocka skall ha hängt i Tyska hyttan här på bruket,
den kom i en glasarbetares händer efter ombyggnad på 1940 talet,
det är en Junghans väggklocka, nu är min fråga,
kan den varit med från starten av bruket, eller vilken tid kan man leda den
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Comment

..men detta var kul läsning..
Comment