Ursprungligen postat av Bengt H.
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allmogekeramik!
Collapse
X
-
Hm, Du kan ha träffat rätt.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggDu tror inte det skulle kunna vara Örebro ?
http://www.precisensan.com/antikforu...F6rebro&page=4
De "krattade" hänkelfästena är specifika.
Comment
-
Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggEn syltkruka med kanske inte lika attraktiv prislapp fick också följa med hem.
Ö7L tycker jag att det står på undersidan. 7 liter kan krukan mycket väl rymma, men vad anger bokstaven Ö? Säkerligen en tillverkare, men vilken?
Hoppas att det finns någon som har kunskapen.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggDu tror inte det skulle kunna vara Örebro ?
http://www.precisensan.com/antikforu...F6rebro&page=4Kul att se krukan!Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggHm, Du kan ha träffat rätt.
De "krattade" hänkelfästena är specifika.
Prylsnubben och Gideon har redan ringat in Örebro, men tänkte visa min "syskonkruka" från UE som jag ropade in på auktion.
Auktionsutropet bestod av 3 delar (finns i loppisstilleben).
Hade inte granskat något av föremålen innan, så det var lite på vinst och förlust. Krukan är är märkt UE 3L.
Krattade hänkelfästen har den också!
På Ronnie Gustafssons hemsida finns att läsa:
"Observera att måtten på vissa av ÖF:s modeller tillverkade i Kungsängen 1928 eller vid Ekeby Bruk 1928-38 kan förekomma i andra storlekar, dessa varianter är alltid signerade U eller UE. Modellnummren är dock alltid de samma som ÖF:s."
Hushållsgods:
Syltkruka oval 1/2 - 12 liter
Syltkruka rund 1/2 - 8 liter
Syltkruka rak 1/2 - 8 liter
Mugg Bild
Äggkopp
Last edited by simco; 2010-08-23, 10:13.
Comment
-
Nummer tre!!Ursprungligen postat av Rolf J Visa inläggLiten vas från Gripsholm – höjd ca 9.5 cm.
Bengt H. kommer att bli extatisk.
Vänta och se.
Comment
-
Snart dags för egen trådUrsprungligen postat av Gideon Visa inläggNummer tre!!
Bengt H. kommer att bli extatisk.
Vänta och se.

Comment
-
Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggKul att se en till "Gripsholm".
Tyvärr kan jag nu inte visa bild på mina tre eftersom jag är ute på en längre bortavaro på grund av arbete.
Min senaste Gripsholm anlände för några veckor sedan som gåva av en vänlig och rörd PES-medlem.
Hej Bengt,
Dom enda jag sett är dom två du visat tidigare i tråden plus den från rörda keramikvännen
Comment
-
Hej Rolf!
Det är dom tre jag menade.
Även om jag varit i kontakt med Mariefreds hembygdsförening, och därifrån fått en del material om kakel- och krukmakarna i staden, har det inte gått att härleda denna keramik. Hoppas naturligtvis att det är någon som kan komma med tips.
Comment
-
Två fåglar av Hans Erik Rosenkvist, en att hängas i ett fönster (vingspann 11 cm) och en figurin (skadad 10 cm)Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg....Här något (8 cm högt, 13 cm diameter) drejat av H E Rosenkvist för Hemslöjden i Båstad.
Comment
-
Har jag aldrig sett förr!Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggTvå fåglar av Hans Erik Rosenkvist, en att hängas i ett fönster (vingspann 11 cm) och en figurin (skadad 10 cm)
Härliga och ovanliga måste man säga.
Comment
Comment