Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Här är ett par mindre vaser, med vågade kanter, som det är svårt att urskilja signaturer på.
    Hjorbergs i Färgelanda, A&J i Höganäs eller någon helt annan krukmakare, som behärskade marmoreringsglaseringen till fullo - vem vet?
    Att de har ålder, framgår undertill.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2009-12-16, 10:38.

Comment

• FÄRGelanda ligger ju nära till hands på dessa.........väldigt färgglada för att vara A&J, men känns ändå att det nog kan vara så. Vi ger inte upp...

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Här är ett par mindre vaser, med vågade kanter, som det är svårt att urskilja signaturer på.
        Hjorbergs i Färgelanda, A&J i Höganäs eller någon helt annan krukmakare, som behärskade marmoreringsglaseringen till fullo - vem vet?
        Att de har ålder, framgår undertill.
        Nämen, idag såg jag en tillbringare i den där röriga glasyren, inte så stickande färggrannt som dessa, men med lite mera gräddvit i botten. Det var AJ höganäs.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Visar ett fat där Ville Sjöholm kanske fått inspiration vid besök på något museum.
          Bifogade filer
          Last edited by Bengt H.; 2009-12-23, 20:45.

Comment

• Årtalstypsnitt

Jag visade tidigare två krukor med årtal ( 1868/1879) varvid Simco menade att de sannolikt var årtalsdekorerade av samma hand. Kom på att jag hade tre bilder på fat med 1800-tals dekoration. Visar dem här med kruk-årtalen.

Bild 1: okänd tillv.
            Bild 2-3: H Åkesson Trelleborg
            Bild 4: okänd tillv.
            Bild 5: Joh. Persson Trelleborg

Kan säga följande om Åkesson-årtalen: Sannolikt inte gjorda av samma gesäll men följande motiveringar:
            a) enl. hfl (husförhörslängden) fanns det inte en och samma gesäll 1862 och 1868.
            b) Tusentalsettorna och tiotalsexorna skiljer sig åt.
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2009-12-27, 00:35.
            p-son

Comment

• Hallå Gideon,
              Du är mästare på att läsa heroglyfer men svag på att hitta olästa meddelanden i din brevlåda. So long...

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Gideon,
                Du är mästare på att läsa heroglyfer men svag på att hitta olästa meddelanden i din brevlåda. So long...
                "Kan berätta att jag har flyttat till ny, hemlig adress nu i jul och jag råder dig att göra detsamma, Gideon." Med tanke på att jag skrev detta på tråden "Allmoge Julspecial", tror jag att Gideon håller på att flytta av säkerhetsskäl och kanske därför inte har tillgång till sin brevlåda.
                p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Jag visade tidigare två krukor med årtal ( 1868/1879) varvid Simco menade att de sannolikt var årtalsdekorerade av samma hand. Kom på att jag hade tre bilder på fat med 1800-tals dekoration. Visar dem här med kruk-årtalen.

Bild 1: okänd tillv.
                  Bild 2-3: H Åkesson Trelleborg
                  Bild 4: okänd tillv.
                  Bild 5: Joh. Persson Trelleborg

Kan säga följande om Åkesson-årtalen: Sannolikt inte gjorda av samma gesäll men följande motiveringar:
                  a) enl. hfl (husförhörslängden) fanns det inte en och samma gesäll 1962 och 1968.
                  b) Tusentalsettorna och tiotalsexorna skiljer sig åt.
                  Hej igen Polsson och alla andra!

Kul att se mer årtalsdekorationer! Precis som du skrev så tror jag att 1868/1879 är målat av samma person. Fanns det en och samma gesäll som jobbade mellan dessa åren? Tror INTE att fatet med 1862 är målat av samma person som de ovanstående, helt annan lutning på siffrorna mellanrum och annat tryck i penseln. Spännande med informationen från husförhörslängorna. Skriv gärna och berätta.

Mvh Simco

Comment

• Sifferanalys - Simcos och polssons julmys

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Hej igen Polsson och alla andra!

Kul att se mer årtalsdekorationer! Precis som du skrev så tror jag att 1868/1879 är målat av samma person. Fanns det en och samma gesäll som jobbade mellan dessa åren? Tror INTE att fatet med 1862 är målat av samma person som de ovanstående, helt annan lutning på siffrorna mellanrum och annat tryck i penseln. Spännande med informationen från husförhörslängorna. Skriv gärna och berätta.

Mvh Simco
                    Enligt hfl fanns det inte en och samma gesäll som arbetade hos Åkesson
                    1868 och 1879, men samtidigt kan det vara på följande sätt:

a) gesällen som arbetade hos Åkesson bodde inte hos Åkesson utan hade annan adress i staden vilket var vanligt bland gifta gesäller. Alltså kan teoretiskt sätt en gesäll ha arbetat i verkstaden 1868 och 1879, men då framgår det inte av hfl på hans adress var han arbetade.

b) En del gesäller stannade inte så länge att de blev mantalsskrivna på orten.
                    Då kan teoretiskt sätt en och samma gesäll ha arbetat kortare tid hos Åkesson 1868 och 1879, men finns inte med i hfl eftersom han bott kortare tid hos mäster.

Som du märker, Simco, kan det vara ganska komplicerat ibland, men samtidigt är det det som gör det spännande.
                    p-son

Comment

• Nog kan väl den här kannan av Knut Hallsten få vara med?
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                        Nog kan väl den här kannan av Knut Hallsten få vara med?
                        Kan inte kannan vara med kan inget annat vara med! En sådan trattliknande
                        "ovandel" har jag inte sett tidigare. Halsen förefaller väldigt smal. Fungerar kannan bra att hälla med?
                        p-son

Comment

• Om kannan skall användas till att hälla något ur, så får man ha väldigt bra tålamod.
                          Nu används den bara till prydnad.
                          Kanske det var så Knut hade tänkt sig också.

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                            Om kannan skall användas till att hälla något ur, så får man ha väldigt bra tålamod.
                            Nu används den bara till prydnad.
                            Kanske det var så Knut hade tänkt sig också.
                            Om nu Knut hade tänkt sig att den skulle gå att hälla med, men misslyckats, kan jag förlåta honom. Däremot kan jag inte acceptera att en rostfri TV-kanna designad och signerad av Folke Bernadotte, vilken vi köpte för flera år sedan av en PLM-anställd (tydligen tillverkades kannan där), var omöjlig när det gällde att hälla kaffet i en kopp. Pipen var för lite u-formad och någon har berättat i efterhand (vet ej om det stämmer för då var kannan ur huset) att tillverkarna kom på att göra en skåra i pipen varvid upphällningen gick som en dans. Oj, nu hamnade jag på ett sidospår igen!
                            p-son

Comment

• En hård helg sätter sina spår en tidig måndag av produktion...

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                                Enligt hfl fanns det inte en och samma gesäll som arbetade hos Åkesson
                                1868 och 1879, men samtidigt kan det vara på följande sätt:

a) gesällen som arbetade hos Åkesson bodde inte hos Åkesson utan hade annan adress i staden vilket var vanligt bland gifta gesäller. Alltså kan teoretiskt sätt en gesäll ha arbetat i verkstaden 1868 och 1879, men då framgår det inte av hfl på hans adress var han arbetade.

b) En del gesäller stannade inte så länge att de blev mantalsskrivna på orten.
                                Då kan teoretiskt sätt en och samma gesäll ha arbetat kortare tid hos Åkesson 1868 och 1879, men finns inte med i hfl eftersom han bott kortare tid hos mäster.

Som du märker, Simco, kan det vara ganska komplicerat ibland, men samtidigt är det det som gör det spännande.
                                Nu är jag här igen efter besök av släkten från Falkenberg.
                                Tack för svaret Polsson! Det är riktigt spännande att forska och försöka hitta samband.
                                Hur fungerade det med skatt och löneutbetalningar på 1800-talet?
                                Finns det några listor bevarade på anställda, eller bokföring och var arkiveras i sådant fall dessa?
                                Bengt H:s kanna kanske inte uppfyller funktionsändamålet, men som ögonfröjd uppfyller den alla krav.
                                Mvh simco

Comment

Working...
                                X