Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Allmogekeramik anno 2000-talet

Såg denna vackra allmogeljusstake tillverkad i Billinge på Tradera. Utropspriset var en (1) kronor. Lade det budet och vann! Frakten kostade 4800 % mer än staken.
    Fan vad postverket hugger åt sig!

Jag kan inte avgöra om den är engoberad, men oavsett vilket tycker jag att den är charmig. Höjden är 19 cm.
    Bifogade filer
    p-son

Comment

• Berit och Dennis Tuvesson på Billinge krukmakeri gör vackra föremål. Utifrån övrig produktion tror jag att ljusstaken är engoberad.

Comment

• Marknaden i Åmmeberg bjöd på denna. Ngn som vet vem som varit finurlig. (jag har svaret)
        Bifogade filer
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Marknaden i Åmmeberg bjöd på denna. Ngn som vet vem som varit finurlig. (jag har svaret)
          Ylwa Eklind?
          p-son

Comment

• Nej, Polsson, men du prickade in könet rätt.

Comment

• Vera Haij....?

Comment

• Så riktigt så.
                Bifogade filer

Comment

• Under min jakt på kakelugnar och kakelugnsmakare stötte jag under veckan på denna kruka som är tillverkad av en Erik Berglund.
                  Erik Berglund kom med sin familj till Sverige från Norge under senare delen av 1800-talet.
                  Enligt husförhörslängden bosatte sig familjen i alla fall i Höglunda, Stugun (ca. 6 mil öster om Östersund) 1873, och där skall krukan också blivit tillverkad.
                  Berglund avled 1892, och en dotter öppnar så småningom café i byggnaden som förutom bostad också var krukmakarverkstad.
                  Nu ca. 100 år senare har det återigen blivit ett café där, om nu bara för någon vecka på sommaren.
                  På tomten har det hittats en hel del skärvor av produktionen, och även någon del med samma signering som på krukan.
                  Bifogade filer

Comment

• Intressant bakgrundsfakta till krukan av EB, Bengt H. Att han var en krukmakare med stil framgår tydligt av krukans form och inte minst av signeringen. Har den "handtagsöron"?
                    p-son

Comment

• Sveriges krukmakare dokumenteras sakta men säkert på PES

KUL info om EB

Comment

• Visst har krukan "handtagsöron", Polsson.

Här finns lite om caféet och krukmakeriet. http://olgascafe.hoglunda.com/frames/olgas.html
                        Bifogade filer

Comment

• Dream Team

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                          Sveriges krukmakare dokumenteras sakta men säkert på PES

KUL info om EB
                          Stor tumme upp, Bengt H!
                          Jag håller med jani - att vi sakta men säkert får fram alltfler namn och bilder på dem som drejat och vad de glaserat förr.

Polsson ser jag som siktaren Mick Aston vid gropen, Dig som spadtagaren Phil Harding, Kaptenen som förklararen Tony Robinson, Rosa som krattaren Carenza Lewis, Prylsnubben som sakvetaren Guy De La Bédoyére och som upptecknare har vi E.B. som visar upp stora ting.
                          Det finns många fler att nämna, men i stort ser det ut så här på keramiksidan idag, och det är jag glad över. Vi bidrar tillsammans till ökat vetande.
                          Själv städar jag efter er.
                          Last edited by Gideon; 2010-07-17, 19:00.

Comment

• Time Team! Vilken kanal går det på?

Comment

• Kanal Nio imorgon kl. 16.20 och där heter den Tidsresenärerna.
                              Det vore flott att känna att Du sitter fiktivt i fåtöljen bredvid och tittar samtidigt.
                              Skönt gäng.

Comment

• Nytt eller gammalt kan vara svårt att avgöra ibland.
                                Det här fatet är i sitt första, färgstarka intryck något som kan vara från Ungern, Rumänien eller Hjoberg i Färgelanda och i ålder är den effektivt kamouflerad.
                                Lite av varje av ovanstående, tillsammans med en gnutta P. H. Lundgren i sitt esse.
                                Men märkningarna gör mig konfys.

Vad säger era ögon och vibrationer?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X