Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inte FB Stenbäck

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Rätt Prylsnubben! Hade just tänkt att logga ut. Jag lägger in bild på undersidan i morgon.

Comment

Hak

Mycket riktigt är det en Kähler. Tror att den är från 1900-talets första decennium efter att ha bläddrat igenom praktverket Kähler & Keramikken. På sid 23 i boken finns en vas i samma modell ihop men andra föremål från tiden 1890-1910. Däremot har jag inte sett någon liknande dekor i boken.

Märkningen under är ganska tunt ristad så jag såg inte direkt att det är en HAK. Höjd ca 17 cm.

Hoppas Gideon tittar förbi så kanske jag kan få en hint om tänkbar konstnär/dekoratör.

Ska lägga in vasen i HAK-tråden så fort jag hinner.
      Bifogade filer

Comment

Tekanne-skål

Vad kan det här vara då? Också grön och svart men kanske inte typisk Stenbäckstil på den här heller.

Det finns ingen märkning vad jag kan se så det enda jag vet om ursprunget är att den senast stått i en antikaffär på Stora Nygatan i Gamla stan (som har 30 % rabatt på allt från 1800- och 1900-tal).

Den vågiga kanten har två avbrott så att det är lättare att lyfta den. Två hål finns för upphängning också, men jag har inte kommit till stadiet att hänga tallrikar och skålar på väggen (ännu). Fast å andra sidan får man ju plats med mer saker om man även utnyttjar väggarna och kanske till sist även taket (golven i vissa rum har dock börjat bli belamrade)
        Bifogade filer

Comment

Känner inte till något om din skål, Rosa.
          Men tycker den ser mycket intressant ut.

Comment

Skulle kunna vara J.P Bergman, Kristianopel. Vad säger Polsson ???

Comment

Rosa, Drar den så mycket åt det turkosa, som jag uppfattar det eller är färgåtergivningen inte helt rätt med blixt?

Jag får i alla fall en känsla av att härkomsten är utländsk, persisk. Formen och dekoren tycker jag avviker från det svenska och just formen påminner mig mest om kinesiska skålar med så kallad pie-crust kant. Intressant är den!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Rosa, Drar den så mycket åt det turkosa, som jag uppfattar det eller är färgåtergivningen inte helt rätt med blixt?

Jag får i alla fall en känsla av att härkomsten är utländsk, persisk. Formen och dekoren tycker jag avviker från det svenska och just formen påminner mig mest om kinesiska skålar med så kallad pie-crust kant. Intressant är den!
                Jag tror att vi ska ställa långfärdscykeln åt sidan, låta den stå lutandes kvar olåst, mot en gatstolpe. Det är en bra strategi för evenentuell, behövlig snabb flykt.
                Det är långsökt att en asiat skulle avbilda en magnifik karaff han just sett på mottagning eller palats, på ett så valhänt sätt.
                Om en krukmakare från Stor-Britannien (inkl öarna) kan jag tro det. Jag har sett liknande, skönt naiva framställningar av fattiga krukmakare därifrån.
                Svensk är skålen inte, utan hemtagen av en svensk turist som hade tur på 1960-70talet, men arvingarna buntade ihop den med annat gods, och denna gled vidare till den ovetandes antikhandlaren.

Det är lönt att fråga vidare om skålen i England, för att se om någon deras experter känner igen den som "that was our style in 1840íes!".

Men, Kaptenen, jag hoppas Du stannar kvar vid cykeln, tittar på och kanske ger en ytterligare vidlyftig kommentar, som kan leda våra tankar i annan irrfärd.
                Last edited by Gideon; 2009-12-30, 03:02.

Comment

Kul att skålen väcker intresse och de mest skiftande förslag om ursprung! Jag tycker också den är spännande. Ska diska den lite försiktigt för att se om den blir ännu snyggare.

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg

Kaptenen, färgen är inte så turkos som på första bilden. Bild två är mer rätt men ytterligare lite grönare.

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Jag tror att vi ska ställa långfärdscykeln åt sidan, låta den stå lutandes kvar olåst, mot en gatstolpe. Det är en bra strategi för evenentuell, behövlig snabb flykt.
                  Det är långsökt att en asiat skulle avbilda en magnifik karaff han just sett på mottagning eller palats, på ett så valhänt sätt.
                  Om en krukmakare från Stor-Britannien (inkl öarna) kan jag tro det. Jag har sett liknande, skönt naiva framställningar av fattiga krukmakare därifrån.
                  Svensk är skålen inte, utan hemtagen av en svensk turist som hade tur på 1960-70talet, men arvingarna buntade ihop den med annat gods, och denna gled vidare till den ovetandes antikhandlaren.

Det är lönt att fråga vidare om skålen i England, för att se om någon deras experter känner igen den som "that was our style in 1840íes!".

Men, Kaptenen, jag hoppas Du stannar kvar vid cykeln, tittar på och kanske ger en ytterligare vidlyftig kommentar, som kan leda våra tankar i annan irrfärd.
                  Gideon dina kommentarer är underbara! Jag ska höra vid tillfälle var antikhandlaren fått tag i skålen. Han hade inga upplysningar om var den är gjord, men kanske kan lämna några upplysningar om tidigare ägare.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Ja varför inte, nu när jag tittat igenom Bergmantråden känns det inte osannolikt.

Kom igen Polsson, vad säger överdomaren i grönglaserat?

Comment

Bergman, Stenbäck, Edvin Larsson

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                      Ja varför inte, nu när jag tittat igenom Bergmantråden känns det inte osannolikt.

Kom igen Polsson, vad säger överdomaren i grönglaserat?
                      Ursäkta, prylsnubben och Rosa, att jag inte har svarat på frågan!

Varken Bergman eller Stenbäck hade den profilen på sina skålar/spilkumar och Edvin Larssom hade sannolikt inte gjort en sådan dekoration men Stenbäck har något som lutar åt det hållet. Det som förenar
                      dessa tre med Rosas skål är ju den vågade kanten. För mig känns den inte som om den skulle vara förfärdigad av någon av dessa herrar. Skulle jag nu ha fel, kommer väl Rosa att degradera mig till domaraspirant.

Gott Slut och Gott Nytt
                      Last edited by Polsson; 2009-12-31, 15:14.
                      p-son

Comment

Jag är lite av en Fredrik Lindström när det gäller språket. Jag gör associationer och betraktelser över likheter och olikheter i tal och skrift, samt tycker om att spekulera
                        över sån´t som kan verka vara beroende av slumpen men som kanske ändå.......
                        Till Saken.
                        Om jag hade bott i Kristianopel hela livet hade jag säkert någon gång tänkt tanken att namnet liknar Konstantinopel. Om man någon gång tänkt tanken så kanske handen också någon gång åstadkommer en dekor som ser ut att komma ifrån.........tyck gärna att det är långsökt (för det är det).
                        MEN-jag älskar att tänka så.

Alltså: Var gärna "En drömmare med öppna ögon" som Artur Lundkvist kallade sig och genast uppstår : Grönglacyr-Dekor Konstantinopel-Bergman-Kristianopel.
                        GOTT NYTT ÅR.

Comment

Okej, prylsnubben - för att följa Din tanketråd om grönt, vad säger Du då om den här konstifika skålen?

Önskar Dig och alla andra goda nördar GOTT NYTT ÅR!

Comment

Usch, höll jag på att säga.............ingen av "mina" goa gubbar hoppas jag.
                            Magkänslan säger att det är en glad amatör och att det kanske ska vara 1996 och inte 1906.
                            Same to you, Gideon.

Comment

Nu blir det kul!
                              Låt oss slå vad om en ensam liten HAK-vas, som känt sig trängd alltför länge här, och se om Du har rätt.
                              Om skålen verkligen visar sig vara från 1996, överlämnar jag vasen med varm hand på nästa mässa.
                              Eller så får Du komma med mössa...

Comment

Magkänslan har inget med kunskap att göra, den bara finns där. Att slå vad utan att ha mer på fötterna leder antagligen till förfrusna tår och mot det hjälper varken mössor eller mässor.
                                Snarare beror min känsla på att objektet ifråga (utifrån redovisade bilder) inte faller vare sig mig eller min magkänsla i smaken...........om jag höll den i handen kanske jag skulle kunna ändra mig.

Comment

Working...
                                X