Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inte FB Stenbäck

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Inte FB Stenbäck

Tänkte att vår store Stenbäcksikon Polsson och alla andra som har visat intresse för Stenbäckstråden skulle hjälpa till att identifiera och presentera alster i Stenbäcks anda som alltså INTE är av Frans Bernhard själv.

Denna bägare känns betydligt yngre och godset är tjockare men den är ytterst välgjord.
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Tänkte att vår store Stenbäcksikon Polsson och alla andra som har visat intresse för Stenbäckstråden skulle hjälpa till att identifiera och presentera alster i Stenbäcks anda som alltså INTE är av Frans Bernhard själv.

Denna bägare känns betydligt yngre och godset är tjockare men den är ytterst välgjord.
    Det ska bli spännande att se om någon "knäcker" signaturen. Jag gör det inte.
    Om du menar alster av kända krukmakare, har jag presenterat några stycken under tråden Allmoge "Grön men inte Stenbäck" sid 25 och 26. Dessutom visas ett flertal under tråden Bergmans i Kristianopel., men du vill kanske se okända grönglaserande krukmakares gods.
    Last edited by Polsson; 2009-11-15, 17:36.
    p-son

Comment

Jag tänker så här.
      Som rookie på forumet har jag sådär koll på äldre inlägg. Jag har dock för mig att Du någonstans beskrev det som att ögonen dras mot grönglaserade föremål, så även mina.
      Dock kan ju inte samla på allt, men väl vara intresserad av det mesta. Vissa anonyma "grönsakers" signaturer lever kvar en tid för att sedan förblekna, andra har kända upphovsmän som Du nämner. Nu tänkte jag att man skulle kunna sprida lite ljus avseende dessa mer eller mindre anonyma krukmakare som jobbat med grön, ofta blybaserad (stackars dom) glasyr.
      På köpet kan man kanske få se några nya Stenbäck som inte är fullständigt signerade eller vars innehavare inte varit inne på Stenbäckstråden (Ve och Fasa) och därför lever i okunskap angående grönglasyrmästaren.
      Mvh Prylsnubben

Comment

Grönt med mera

Här har vi en mindre känd trelleborgare, Magnus Persson, som rycktes bort av spanska sjukan 1919, 65 år gammal. Eftersom hans verkstad låg cirka 200 meter från Stenbäcks, kan man förmoda att de påverkade varandra. Fyra lergodssaker har jag sett av honom. Krukan tillhör en väns samling, den gröna grytan köpte jag hos Anders Antik i Landskrona för några år sedan. Övrigt gods, två krukor, finns hos en kollega. Huset är Magnus verkstad och arbetsintyget är från Olof Malmbergs gesällbok.

Magnus födelseefternamn var Holmgren, men eftersom fadern gifte om sig med en kvinna som hade en som som också hette Magnus och som kallade sig Holmgren efter giftermålet, blev det en Magnus Holmgren för mycket i familjen varvid "vår" Magnus tog sig "gesällnamnet" Persson. Som synes undertecknade han med M H Persson- Magnus Holmgren Persson.

Det är min förhoppning att det är något liknande ovanskriva som du efterlyser, prylsnubben.
        Bifogade filer
        p-son

Comment

Precis så, Magnus Perssons keramik springer man ju inte på dagligen (dvs har jag aldrig stött på tidigare). Jätteintressant med lite bakgrundsinformation också, man tackar.
          Magnus sätt att stämpla godset känns väldigt tidstypisk för en viss period, kan man ha nytta av den metoden vid en grov åldersbestämning av anonyma föremål kanske ??

Comment

Precis så, Magnus Perssons keramik springer man ju inte på dagligen (dvs har jag aldrig stött på tidigare). Jätteintressant med lite bakgrundsinformation också, man tackar.
            Magnus sätt att stämpla godset känns väldigt tidstypisk för en viss period, kan man ha nytta av den metoden vid en grov åldersbestämning av anonyma föremål kanske ??
            Om lergodset är stämplat är det ju inte anonymt till fullo. Jag är försiktig med åldersbestämning tillskillnad mot auktionsfirmor som alltid skriver 1800 tal eller slutet av 1800 istället för 1900-tal eller början av 1900-talet. Om det är signerat, tar jag hjälp av kyrkböcker m.m för att få klarhet i under vilken period resp krukmakare levde. På något sätt är det "grädden på moset" enligt min mening.
            p-son

Comment

Varifrån?

Jag kan inte låta bli att visa detta nyförvärv här bland det andra grönsvarta.

Varifrån kommer den måntro? Kan säga att det inte var uppenbart direkt när jag vände på den och det beror inte bara på dålig syn.
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                Jag kan inte låta bli att visa detta nyförvärv här bland det andra grönsvarta.

Varifrån kommer den måntro? Kan säga att det inte var uppenbart direkt när jag vände på den och det beror inte bara på dålig syn.
                Kan den härstamma från Arvika?
                p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Känns tveksamt, är den svensk undrar jag...........

Comment

Känns tveksamt, är den svensk undrar jag...........
                    Inte Arvika, men det har kommit mycket annat fint på den tråden ikväll.

Prylsnubben är på rätt spår, trots att jag felaktigt lagt in den under övrigt svenskt bara för att den är grönsvart.

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                      Inte Arvika, men det har kommit mycket annat fint på den tråden ikväll.

Prylsnubben är på rätt spår, trots att jag felaktigt lagt in den under övrigt svenskt bara för att den är grönsvart.
                      Tänkte dansk från början, men med tanke på "svensktråden" lämnade jag den tanken. Är det en dansk?
                      p-son

Comment

Tänkte dansk från början, men med tanke på "svensktråden" lämnade jag den tanken. Är det en dansk?
                        Ja en "gammeldansk"...förlåt att jag fört dig på villospår

Kommer att lägga in den i rätt tråd när jag fått rätt svar.

Comment

Drar till med Michael Andersen & Son

Comment

Drar till med Michael Andersen & Son
                            Nej det var fel......

Comment

Min sista gissning för ikväll, Herman A. Kähler A/S.
                              Sweet dreams ceramic-lovers.

Comment

Working...
                              X