Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffet i halsen utan gök - Jugendvas [ID: Berndt Friberg, Svedala, 1922]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Wow, vilken snygg vas! Har alltid tyckt att lärarlönerna borde höjas .

Kan tillägga att jag inte fick fram någon mer info om vad Friberg tillverkade under sin tid i Visby.

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Kollade på nätet för några dagar sedan på Karlssons auktioner i Trelleborg. Såg en vas som jag tyckte mig känna igen, men det fanns ingen text till den. "Friberg" var min första tanke och så gick jag in och kollade på en vas som såldes i Visby för 2.800 (för övrigt "hittad" av Gideon). Vaserna var i stort identisk lika och pulsen började slå snabbare. Tänk om det bara var jag som kände till vasen? Kollade på vasen igen på nätet och se då fanns texten " B Friberg Svedala 1922" nerskriven. Auktionen var idag. Lasse Hansson från Gula Huset i Löderup, en Svedalastorsamlare och en fattig skollärare med flera syntes i vimlet på auktionen.
      Den senare var med i initialskedet, men sedan drog det iväg och slutade först på 8500:- exklusive 20 %. Vasen drejades av en 23 -årig B Friberg.
      Tycker nog att eklöven skulle varit i Rappokgrönt.

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
        Wow, vilken snygg vas! Har alltid tyckt att lärarlönerna borde höjas .
        Kan tillägga att jag inte fick fram någon mer info om vad Friberg tillverkade under sin tid i Visby.
        Precis så kände jag också när jag såg vasen, pulsen slog och det snurrade i huvudet.
        Frågan är hur stor höjningarna skulle vara för att man skulle kunna vara med och dansa med de stora elefanterna på auktioner. Tackar för upplysningen om Visby-Friberg.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Tycker nog att eklöven skulle varit i Rappokgrönt.
        Instämmer till fullo, prylsnubben. Gällande tidigare värderingar av min vas mellan 1000 och 10000 av åtskilliga värderare, ligger de ju ganska rätt.
        1) Min Friberg 1200
        2) Visby-Friberg 2800
        3) Trelleborgs-Friberg 8500
        Last edited by Polsson; 2011-05-16, 11:28.
        p-son

Comment

Carl Milles - Berndt Friberg

Läste boken " Berndt Friberg Keramiker" av Ulf Hård av Segerstad och hittade bland annat följande vilket har anknytning till denna tråd och tråden "Vem har gjort statyn?":

Det berättas om Patrik Nordström, vilken var släkt till släkten med BF, och Åke Holm att de som barn visade sig händiga på att knåda lergubbar. "Om BF berättas ingenting sådant, och han bestyrker själv att "han var som alla andra". Sedan han slutat folkskolan blev han som 13-åring hantlangare vid stenkärlsavdelningen på Höganäsbolaget. Bland annat fick han springa ärenden åt en långhårig och tydligen ganska självmedveten konstnär, som hette Carl Milles. Denne arbetade då med en fontän för Baltiska utställningen 1914."
          p-son

Comment

Friberg eller inte?

Ett hugskott att titta på en nätauktion ledde till att jag slängde in ett bud 20 min innnan auktionens slut. Fick Friberg-vibbar trots att signaturen är svårtydd. Förutom denna ingick en liten Svedala-grötskål (ska visas i annan tråd) och en skadad dansk vas. Partiet uppgavs vara keramik av A Liljeqvist i Svedala, trots att bara en har anknytning till honom. Utropet var 3 000, vilket var helt orimligt, inte minst med tanke på skicket på denna.

Eftersom en viss otursföjd keramiknörd fick syn på auktionen två sekunder innan den gick ut kammade jag hem den. Mönstret på vasen tycker jag är mycket tilltalande och välgjort, däremot är ju färgskalan lite dyster och formen klumpig. Har gett upp att få skarpare bilder på undersidan, men om ni vill se någon detalj bättre ska jag göra ett nytt försök. Synd att årtalet är inristat ovanpå den otydliga signaturen. Vad tycker ni det står?
            Bifogade filer

Comment

Jag väljer att tro att det rör sig om en Friberg, trots att jag inte blir mycket klokare av signaturen nu än vad jag blev av auktionshusets bilder.

Comment

Oerhört trevlig vas Rosa!

På sista bilden tycker jag att man med lite god vilja kan utläsa "Berndt" följt av något som skulle kunna vara ett versalt F och sedan något obegripligt. (från vänster till höger)

Grattis!

Comment

Lite såhär tänkte jag...

Click image for larger version

Name:	Friberg ev 1922 sign 001 (800x499).jpg
Views:	1
Size:	121,4 KB
ID:	530258

Comment

Vackert dekorerad vas

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Lite såhär tänkte jag...
                    Jo om man vill, men det blir ju som hin håle läser bibeln.

Annars kan man också fokusera på nio och två. Det finns skillnader och just 1922 är Friberg i Svedala.

Click image for larger version

Name:	Friberg 1922 + 1923 1.jpg
Views:	1
Size:	50,1 KB
ID:	530260

Comment

Jag har inga synpunkter på signeringen, men är lite frågande till att Berndt Friberg skulle dreja ett såpass till formen "klumpigt" föremål.

Comment

Om formen kanske vi inte ska tala, men Fribergs nior har en hake nedtill, och tvåorna är mer välskrivna.
                        Om vi försöker låta bli att läsa in Friberg, vad har vi istället? En medarbetare i verkstaden i Svedala?
                        Det återstår att klura ut.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Om formen kanske vi inte ska tala, men Fribergs nior har en hake nedtill, och tvåorna är mer välskrivna.
                          Om vi försöker låta bli att läsa in Friberg, vad har vi istället? En medarbetare i verkstaden i Svedala?
                          Det återstår att klura ut.
                          Varför ska vi inte tala om formen, det är väl i högsta grad en sak att tala om "for men".

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Jo om man vill, men det blir ju som hin håle läser bibeln.

Annars kan man också fokusera på nio och två. Det finns skillnader och just 1922 är Friberg i Svedala.

[ATTACH]111486[/ATTACH]
                            Det var bara ett försök att tyda den svåra signeringen, men det kan självklart stå något helt annat.

En snygg vas tycker jag att det är, det ska bli spännande att följa och se om det dyker upp fler liknande som kan skingra mysteriet.

Comment

Friberg arbetade ju 1922 vid Nordiska slipvarufabriken i Svedala. Om han var ensam drejare där har jag ingen aning om och frågan är om någon annan har det? Om vi leker med tanken att han inte var ensam, är det väl inget som säger emot att den andre blev inspirerad av BF:s M&B-Bindesböll-mönster och kopierade det, eller, så bad han BF att dekorera hans vas (vilken för övrigt inte jag tycker är klumpig), eller så delade de upp arbetet, mr X drejade och Friberg dekorerade. Emellertid sätter jag en slant på att det är mäster själv, dvs BF, som står bakom hela skapelsen.

P.s I
                              Kanske skulle någon skarpögd PES:are jämföra dekorerna på Fribergs lergods på denna tråd.
                              D.s

P.s II
                              Ska vi bilda en egen klubb, Rosa!
                              D.s
                              Last edited by Polsson; 2012-02-11, 11:55.
                              p-son

Comment

Fruberg

Tack allihop för positivt gensvar, teorier och förslag!

Angående niorna och tvåorna så tycker jag att tvåorna är ganska lika, fast på min har den sista tvåan blivit misslyckad. Niorna stämmer däremot inte.

Polsson, jag tycker Fribergs-klubben ska vara öppen för alla som engagerar sig i tråden. Sen kan ju den som har en signerad tidig Friberg få vara hedersmedlem . Och där är du den ende än så länge. I underfraktionen Frubergs-klubben kan jag däremot vara fullvärdig medlem. Titta på mitt försök att fylla i bokstäverna. Ja det är lite önsketänkande, jag vet . Framför allt är B:et jättekonstigt och u:et ska ju inte vara där. Men det kan ju vara så att detta var en av de första som han skulle signera och därför hade han inte fått in den rätta snitsen ännu. Eftersom signeringen blev misslyckad skrev han årtalet ovanpå. Jag tror också att det är BF som gjort denna, men vi kan inte utesluta att han hade en medhjälpare eller en arbetskamrat som gjorde vaser i samma stil.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X