Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffet i halsen utan gök - Jugendvas [ID: Berndt Friberg, Svedala, 1922]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

GNs Nymöllealster verkar inte vara ovanligt !!!!!
    Jag har också liknande alster....

Comment

Naggande god Friberg

Pulsen var sannolikt högre än normalt när jag i eftermiddags åkte in till Stockholms auktionsverk i Malmö för att hämta min osedda Friberg-vas vilken inhandlades vid stadsauktionen för någon vecka sedan. Osedd och osedd, en bild på den hade jag sett på nätet. Eftersom det stod ordet "nagg" i katalogtexten var jag förberedd på mindre eller större skavanker. Vände och vred på den för att hitta nagget vilket fanns på undersidan p.g.a trefötterna
      som användes vid bränning.

Vasen som är 33 cm hög är helt makalös enligt min mening och smak. Har hört den ena berättelsen efter den andra om Fribergs Svedalakeramik, men aldrig sett någon. Nu har jag en själv!!!! Pulsen är fortfarande hög!

Vilken tur att det endast stod "signerad" i katalogtexten (fick signeringen per mail från Sthlms Auktionsverk efter förfrågan).

En PES:are bjöd på en liknande vas för 30 år sedan, men hoppade av innan slutbudet "några tusenlappar". Det gav inte jag för min vas.
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2009-05-13, 22:52.
      p-son

Comment

Måste få gratulera till en vacker vas! Ibland ska man ha turen med sig och det hade du onekligen.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Mycket trevlig vas Polsson. Såg vasen på nätet och tänkte att den var intressant, men sen föll den bort i den allmänna glömskan. Men den hamnade ju rätt i varje fall, grattis!

Comment

Inga prisuppgifter!

"Idag 09:21
            E.B. Mycket trevlig vas Polsson. Såg vasen på nätet och tänkte att den var intressant, men sen föll den bort i den allmänna glömskan. Men den hamnade ju rätt i varje fall, grattis! " Tack för de orden, E.B!

"Idag 09:02
            Tingeling Måste få gratulera till en vacker vas! Ibland ska man ha turen med sig och det hade du onekligen. " Med den turen är det frågan om man inte skulle köpa en trisslott också, Tingeling.

Min ena dotter blev minst lika upphetsad som jag och mailade till Bukowskis
            för att få en värdering. Svaret blev följande:

"Tyvärr har vi inga prisuppgifter om Fribergs Svedala-period!

Med vänlig hälsning

Helena Smedberg
            Intendent/Curator
            Design & Modernt Konsthantverk
            Bukowski Auktioner AB
            Box 1754
            S-111 87* Stockholm"

Är inte Friberg känd i Stockholm?

*
            Last edited by Polsson; 2009-05-14, 15:58.
            p-son

Comment

Två guldklimpar

Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli!
              Bifogade filer
              p-son

Comment

Helt underbar knatte, underbar vas o underbar bild..jag älskar att bilden faktiskt e färgmatchad..kläderna o vasen går ju ton i ton

Comment

Stoltheten bara lyser om honom! En bild att bli glad över
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Superlativ av stolt

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                    Helt underbar knatte, underbar vas o underbar bild..jag älskar att bilden faktiskt e färgmatchad..kläderna o vasen går ju ton i ton
                    Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                    Stoltheten bara lyser om honom! En bild att bli glad över
                    Engelsson och Tingeling!
                    Tidigare var jag en stolt (positiv) farfar, men efter era inlägg hoppar jag över komparativformen (stoltare) och blir stoltast (superlativ).
                    Last edited by Polsson; 2009-05-17, 16:56.
                    p-son

Comment

Möller & Bögely-inspirerad vas på Gotland -BF

I senaste numret av Antik & Auktion ( nr 6-7) finns ytterligare en Möller&Bögely-inspirerad vas av B Friberg från hans tid vid Visby Kakelfabrik.
                      På sidan 46 finns skapelsen.
                      p-son

Comment

Det är tur lögnen finns..........

för annars skulle allt man hörde vara sant.

Alla dessa fantastiska historier på antikrundan och bland antikfolk. Vad gör man inte för att komma i tv eller få annan uppmärksamhet.

Sedan jag köpte min Svedala-Berndt Friberg-vas har jag hört många fantastiska historier. En person hade pratat med en antikhandlare som hade sålt en liknande vas för 100 000, enligt antikhandlaren enligt personen. Eftersom jag ofta försöker gå direkt till källan, ringde jag upp antikhandlaren
                        och frågade men han lämnade aldrig ut uppgifter på försäljningssummor. Vid besök några månader senare hos antikhandlaren, menade jag att det kanske var samma vas som han en gång sålt. Men, nej det var det inte för den vasen fanns i en av Sveriges rikaste familjer.

Bara så ni vet det, har polsson en vas värd 100 00o kronor och en likadan finns i en av Sveriges rikaste familjer
                        Last edited by Polsson; 2009-06-27, 17:09.
                        p-son

Comment

Intressant, blicken på bilden talar för att vara en levnadglad krabat, säg är inte det genetiskt? Och fin kruka också.

Comment

Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
                            Intressant, blicken på bilden talar för att vara en levnadglad krabat, säg är inte det genetiskt? Och fin kruka också.
                            Jo, han är levnadsglad efter sin far och där kommer sannolikt genitiken in, men krabatens farfar, polsson, är inte biologisk farfar. Därmed inte sagt att farfadern inte är levnadsglad. Visst är krukan fin!
                            p-son

Comment

Fribergsk släktforskning slutade i V Alstad/Trelleborg

Beställde boken "Berndt Friberg, Stengods Gustavberg" från 1979 på nätet.
                              För mindre än två hundralappar fick jag en bok med hälsning från B Friberg till
                              köparen av boken. När jag läste följande i boken "Mannen i i fonden är Berndt Fribergs morfar, Bernt Ahlberg", tyckte jag mig känna igen namnet från min Skyttshäradsforskning. Efter diverse letande hittade jag följande:

1) Nils Bengtsson Ahlberg(=gesällnamn med anknytning till hemorten), född 1806 i Västra Alstad, 1 mil norr om Trelleborg, utbildade sig vid Mariebergs Lerbruk i V Alstad. 26 år gammal sökte han sig till Höganäsbolaget och var med om att "starta upp" fabriken som drejare år 1832. Hans anställningsnummer blev 325 och signaturen NA.

2) Nils söner, Berndt Ludwig f 1832, anstnr. 163, sign BA, och Nils Gustaf f 1839, anst.nr 488, sign GA, gick i faderns fotspår.

3) Bernd Ludwigs söner Anton Wilhelm f 1874, anst.nr 201, sign AA, och Fritz Robert f 1860, anst.nr 413, sign RA, gick i faderns och farfaderns fotspår.

4) Berndt Ludwig var en potent man. Tillsammans med Emilia A Lundquist
                              avlade han 12 barn varav det sista, fött 1878, fick namnet Bror Tolfing.
                              Ett mer passsande namn år nummer 12 kan väl knappast tänkas.

5) Berndt Ludwigs 8:e barn, Ida Maria f 1869, gifte sig sedermera med Leonard Friberg som också arbetade vid bolaget. De var Berndt Fribergs föräldrar!

I boken lämnas bl a följande information: "Han började i Visby att syssla med glasyrer....". Jag är benägen att skriva: Han började i Svedala att syssla med glasyrer.

Bifogar några fotografier som jag fotat från boken samt en bild av Mariebergs
                              gård där Nils Bengtsson Ahlberg utbildade sig till gesäll.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2009-10-26, 20:39.
                              p-son

Comment

Två vitt skilda trådar har knutits till en. Det är fantastiskt!
                                Det hade varit mycket svårt att sammanfoga dem, utan att känna till pusselbitarna i förväg.
                                Nu kan Berndt Fribergs tidiga historia skrivas om, tack vare Dig, Posson!
                                Jag bugar djupt.

Comment

Working...
                                X