Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffet i halsen utan gök - Jugendvas [ID: Berndt Friberg, Svedala, 1922]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Glädjedödare

Jag har ju självmant tagit på mig rollen som "glädjedödare" när det gäller Rosas "Frubergsvas". Det är inget jag njuter av eller tycker är särskilt kul, det bara är så att jag inte tycker det känns som en vas av Berndt Friberg. Kroppen på vasen känns tung och lite otymplig, signeringarna får jag inte heller ihop. Däremot både signeringarna och det lite klumpiga formspråket, plus dekoren. För mig känns det helt klart Danmark och Möller&Bögely, det är ju inte fy skam det heller, om så vore.
    Bifogade filer

Comment

Kritiskt tänkande och ifrågasättande är inte samma sak som att vara glädjedödare, Prylsnubben. Jag är fortfarande glad .

Men Möller & Bögely upphörde i slutet av 1920 och jag tycker faktiskt det står 1922 på min vas, även om sista tvåan är otydlig.

Jag har jämfört dekoren på min och Polssons vaser och ser flera partier som är väldigt lika. Har däremot inte sett någon M&B-vas med den dekoren. Skulle försöka mig på ett bildmontage, men när jag sparade Polssons bilder gick de inte att öppna. Simco eller Kaptenen, kan jag få tips på hur jag ska göra? Eller också är det bara ni moderatorer som kan trixa med bilderna?
      Last edited by Rosa; 2012-02-12, 17:02.

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
        Kritiskt tänkande och ifrågasättande är inte samma sak som att vara glädjedödare, Prylsnubben. Jag är fortfarande glad .

Men Möller & Bögely upphörde i slutet av 1920 och jag tycker faktiskt det står 1922 på min vas, även om sista tvåan är otydlig.

Jag har jämfört dekoren på min och Polssons vaser och ser flera partier som är väldigt lika. Har däremot inte sett någon M&B-vas med den dekoren. Skulle försöka mig på ett bildmontage, men när sparade Polssons bilder gick de inte att öppna. Simco eller Kaptenen, kan jag få tips på hur jag ska göra? Eller också är det bara ni moderatorer som kan trixa med bilderna?
        Är det dessa du letar efter, så varsågod?
        Bifogade filer
        p-son

Comment

Tack, men det var bilderna på din Fribergvas jag menade. Nu märkte jag att det går att öppna bilderna i programmet Windows fotovisare som jag inte provat förut. Jag ska testa lite senare om det går att göra ett jämförande fotomontage.
          Last edited by Rosa; 2012-02-12, 17:04.

Comment

Jag har gjort ett litet fotomontage nu och valt ut två Fribergare, vilken jag också tror att han haft ett finger med i spelet vid tillkomsten av Rosas vas. Jag håller med om dekoren vad gäller Friberg vs Møller och Bøgely. Fribergs vaser verkar ha de "dubbellinjerade" molnlikanande fälten och kantiga slingorna med på de visade signerade från Svedala och Visby. Hos Møller och Bøgley har jag inte sett detta men det finns likheter med Thorvald Bindesbøll keramik.

Kul med olika infallsvinklar det är det som driver kunskapen framåt.

Click image for larger version

Name:	Friberg I.jpg
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	530354

Thorvald Bindesbøll

Click image for larger version

Name:	bindesböll.jpg
Views:	1
Size:	141,7 KB
ID:	530355

Comment

Tack för jämförelsen Simco! Vid mitt besök på Älvsjömässan i veckan kommer jag att leta efter fler dubbla moln. Men det man letar efter brukar man ju inte hitta. Så det kanske blir något helt annat (i bästa fall).

Comment

Ännu en återvändare!

Inte trodde jag att en Svedala-Friberg till skulle återvända till Trelleborg, 1,5 mil från tillverkningsorten. Men så blev det, och än en gång var det Stockholms auktionsverk som stod för auktionerandet. Förra gången, tog SAV 100 kronor för leverans till Malmö-kontoret, men eftersom summan tredubblats, fick min alltid lika hjälpsamma vän huserande på Lidingö, sköta uthämtning och packning och det tackar jag för. Visserligen var krukan dubbelt så dyr som vasen, men ändå det näst billigaste av mig kända Friberg-försålt gods från tiden före Gustavsbergstiden vilken började 1934. Av någon konstig anledning glömmer jag alltsomoftast att studera måtten på auktionsgods på nätet. Förra gången var det ett tvättfat med vattenbringar från PH i Stockholm, stora som hus jämfört med de "normala" storlekarna, och denna gång ett ytterfoder med måtten höjd 20 och öppningsdiametern 21 cm, alltså en rymd på cirka 6 liter.

Att perfektionisten Berndt Friberg i sin ungdom 23 år gammal år 1922 drejade och dekorerade rustikt vid sin vistelse i Svedala vet vi redan och att han dessutom var influerad av sin vistelse vid M&B i Danmark, är heller ingen nyhet för initierade PES:are, men att jag skulle ha två lergodssaker från denna gigants ungdomstid, det hade jag ingen aning om för en månad sedan. Behöver jag nämna att jag är glad som en "spilleman"?
                Bifogade filer
                p-son

Comment

Stort grattis Polsson ! Jag var också med och bjöd i början på ytterfodret (konstigt namn förresten...) men eftersom jag hade lyckan att under semestern få köpa snusburken som visats tidigare fick det räcka med en tidig BF (+ den bruna som ingen annan tror är BF ). Ska ta en bild på min snusburk så småningom.

Comment

Stort grattis Polsson ! Jag var också med och bjöd i början på ytterfodret (konstigt namn förresten...) men eftersom jag hade lyckan att under semestern få köpa snusburken som visats tidigare fick det räcka med en tidig BF (+ den bruna som ingen annan tror är BF ). Ska ta en bild på min snusburk så småningom.
                    Tacka för det, Rosa! Ser fram emot bilderna! Ska vi bilda en klubb där medlemsavgiften är att visa upp en Friberg, Svedala eller Visby? Visst är din bruna en Friberg, helt klart!
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2012-09-12, 08:23.
                    p-son

Comment

Absolut Polsson, men det får inte bli en hemlig klubb. Vi vill ju få fler medlemmar! Och tack för att du tror på den bruna. Såg att det var fler som gjort det tidigare. Snyggt med blomma i krukan också.

Comment

Härligt Polsson, nu får den både träffa en gammal barndomskompis och kommer närmare hembygden.

Comment

Tack allihop för positivt gensvar, teorier och förslag!

Angående niorna och tvåorna så tycker jag att tvåorna är ganska lika, fast på min har den sista tvåan blivit misslyckad. Niorna stämmer däremot inte.

Polsson, jag tycker Fribergs-klubben ska vara öppen för alla som engagerar sig i tråden. Sen kan ju den som har en signerad tidig Friberg få vara hedersmedlem . Och där är du den ende än så länge. I underfraktionen Frubergs-klubben kan jag däremot vara fullvärdig medlem. Titta på mitt försök att fylla i bokstäverna. Ja det är lite önsketänkande, jag vet . Framför allt är B:et jättekonstigt och u:et ska ju inte vara där. Men det kan ju vara så att detta var en av de första som han skulle signera och därför hade han inte fått in den rätta snitsen ännu. Eftersom signeringen blev misslyckad skrev han årtalet ovanpå. Jag tror också att det är BF som gjort denna, men vi kan inte utesluta att han hade en medhjälpare eller en arbetskamrat som gjorde vaser i samma stil.
                          Kollade denna tråd idag igen, Din vas Rosa tror jag är av Friberg för Möller&Bögely. Din tolkning av Friberg stämmer, men framför Friberg
                          har Du M&B-s ristade signatur. Numret är inget årtal utan något modellnummer eller dylikt.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Härligt Polsson, nu får den både träffa en gammal barndomskompis och kommer närmare hembygden.
                            Så sant som det är sagt, Prylsnubben!
                            p-son

Comment

Working...
                            X