Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffet i halsen utan gök - Jugendvas [ID: Berndt Friberg, Svedala, 1922]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ahlberg i Höganäs - morbror Robert

Upptäckte att jag hade en burk på 5 L med rak Höganäs-stämpel, signerad RA
    (Robert Ahlberg morbror till Berndt Friberg), och tycker att den passar in på tråden. För att ge ännu mera Höganäs-stämning exponerar jag även en tidigare visad bild av min Höganäs-samling av krus och flaska.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2009-11-03, 18:39.
    p-son

Comment

Värdering B Friberg Svedala 1922

Efter att ryktesvägen hört att en liknande vas sålts för allt mellan 20 och 100 tusen till en av landets rikaste familjer, bestämde jag mig för att låta landets expertis inom auktionsbranschen värdera den. I ett fall fick värderaren se vasen live i de andra på bild.
      Värdering I B kunde inte värdera den eftersom man inte hade något jämf.mat

Värdering 2 C hade aldrig sett en sådan vas 2 till 4 tusen, kanske

Värdering 3 U 1 till 3 tusen

Värdering 4 L 2,5 tusen

Bokstäverna, versalerna, är första bokstaven i resp auktionsfirma. En av dem är endast nätauktioner och en ligger i Skåne.

Vad broderlandets, Danmarks, värderare kommer fram till, väntar jag med spänning på.

"Det är tur att lögnen finns, för annars skulle allt man hörde vara sant".
      Bifogade filer
      p-son

Comment

Spännande!!!

Comment

Det var väldigt försiktiga värderingar, måste jag säga.
          I mina ögon ligger vasen i det femsiffriga, lägre intervallet och inte så högtsiktande som "no limit"-handlaren vill mena på.
          Vem vet, det där med "en av landets rikaste familjer" kan vara en skröna och vasen är samma en som vandrat runt, och nu deponerats hos Dig, Polsson.
          Det vill jag gärna tro.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Det var väldigt försiktiga värderingar, måste jag säga.
            I mina ögon ligger vasen i det femsiffriga, lägre intervallet och inte så högtsiktande som "no limit"-handlaren vill mena på.
            Vem vet, det där med "en av landets rikaste familjer" kan vara en skröna och vasen är samma en som vandrat runt, och nu deponerats hos Dig, Polsson.
            Det vill jag gärna tro.
            Instämmer i försiktiga värderingar, men å andra sidan kan jag vara starkt på- verkad av vad jag hört tidigare.

Tänk om man någon gång kunde utröna
            "om en av landets rikaste familjer" är en skröna
            det är ju vanligt att en fjäder blir en höna
            den som hittar sanningen ska jag belöna.
            Last edited by Polsson; 2009-11-14, 22:07.
            p-son

Comment

Ny värdering L i DK 1000:-
              p-son

Comment

Morbror Robert Ahlberg (RA) och systersonen Berndt

Upptäckte att jag hade två 1/2 K krus tillverkade av Robert Ahlberg och fick då för mig att jag skulle fotografera dem tillsammans med Berndt Fribergs Svedala-vas. Som synes gjorde jag det också och därmed har jag, tycker jag, passande illustrationer till min senaste värdering från Lauritz i Malmö.

"Hej!
                Grattis till den trevliga vasen, det är väldigt intressant keramik historia. Man ser klart och tydligt at
                Friberg var anställd på Møller & Bøgely i Danmark. Några enstaka objekt har varit på auktion under
                åren och det finns ingen riktig prisbild. Men vasen är lätt at värdera och jag uppskattar värdet till
                ca. 10000 SEK.

Med vänlig hälsning/Best regards/Mit freundlichen Grüssen

Michael Voigt Olsen

LAURITZ.COM
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2010-01-13, 16:34.
                p-son

Comment

Bindesböll - B Friberg

Vid bläddring/bildtittande i den fantastiska boken "Kählers Verk" av Peder Rsmussen, fick bifogade "krukke" mig till att spärra upp ögonen. Texten var följande: Thorvald Bindesböll: Krukke, juni 1890. Lertöj med sgrafittodekoration udfyldt med oxyd og glaseret, h. 42 cm. Det danske Kunstindustrimuseum

Att dekoren är slående lik B Fribergs på hans Svedala-vas, behöver man knappast vara någon expert för att se. Frågan är om Friberg såg någon Bindesböllvas vid sin vistelse i Danmark hos Möller & Bögley 1818-1819 eller om han fick sin inspiration från någon annan som inspirerats av Bindesböll.

"Bindesbøll [be´nəsbøl], Thorvald, 1846–1908, dansk arkitekt och konsthantverkare. Med sin originella fantasi och rika skaparkraft förnyade Bindesbøll det danska konsthantverket, främst keramiken. Han ritade även silver, möbler och textilier samt verkade som bokkonstnär. Som arkitekt anknöt Bindesbøll till nordisk tradition och till jugend. – Son till Gottlieb Bindesbøll." Text från NE.

Foto: från Kählers Verk. Krukans är inte sned i verkligheten.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2010-02-22, 11:34.
                  p-son

Comment

Satte kaffet i halsen gjorde jag nästan när jag bläddrade i Antik & Auktion nr 9 1989 och fann en snarlik (tror att bottenfärgen är brun) Fribergare i en artikel om Lasse Månsson: Från tomglas till konstglas på 40 år av Karin Ohlsson och foto Christian Wollin. (Lasse Månsson, Gula huset Löderup http://www.gulahuset.nu/)

Bildtexten lyder: I mitten en sk "frogjug", en ormomslingrad mugg med groda inuti. Den tillverkades av Liljequist i Svedala 1907. Samma fabrik gjorde också Berndt Fribergs vas tv 1922. Berndt Fribergs lärare Albin Hamberg gjorde 1917 vasen th.
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Satte kaffet i halsen gjorde jag nästan när jag bläddrade i Antik & Auktion nr 9 1989 och fann en snarlik (tror att bottenfärgen är brun) Fribergare i en artikel om Lasse Månsson: Från tomglas till konstglas på 40 år av Karin Ohlsson och foto Christian Wollin. (Lasse Månsson, Gula huset Löderup http://www.gulahuset.nu/)

Bildtexten lyder: I mitten en sk "frogjug", en ormomslingrad mugg med groda inuti. Den tillverkades av Liljequist i Svedala 1907. Samma fabrik gjorde också Berndt Fribergs vas tv 1922. Berndt Fribergs lärare Albin Hamberg gjorde 1917 vasen th.
                      Intressant till tusen. Kaptenen! Då är det kanske Fribergs vas till vänster som finns hos "en av Sveriges rikaste familjer" och vars försäljningspris enligt hörsägen varierar mellan 20 och 100 tusen. Min dito har ju värderats
                      till allt mellan 1000 och 10000 av diverse auktoriteter inom auktionsbranschen.

Visar en annan Fribergs-vas tillverkad under hans Gotlandstid. Den såldes på auktion för 2800:-, tror jag. Likheten med Svedaladito är slående. Tack till Gideon som letade upp vasen.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2010-05-14, 23:22.
                      p-son

Comment

Den sist visade vasen från Visby är ju också jätteläcker!

Jag fick möjligheten att känna på och fotografera två Visbyalster hos en keramiksamlare. Den större krukan verkar vara en specialbeställning. Håll till godo!
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                          Den sist visade vasen från Visby är ju också jätteläcker!

Jag fick möjligheten att känna på och fotografera två Visbyalster hos en keramiksamlare. Den större krukan verkar vara en specialbeställning. Håll till godo!
                          Härliga bilder, härligt lergods! Tack för titten, Rosa!
                          p-son

Comment

Riktigt skojigt, tack Rosa. Man måste ju säga att Friberg inte stod "still" under sin keramikbana......utan att jag för den skull lägger in några andra aspekter än just "rörelse" i mitt uttalande.

Comment

Visby Kakelfabriks AB

Riktigt fina skönheter, Rosa!

S. E. Vingedal skriver att Friberg var anställd hos Visby Kakelfabriks AB åren 1923-24, som drejare och formgivare, och att souvenirer tillverkades åt bland annat Burmeisterska huset. Dessa skulle ha varit av typen kakel- och prydnadsföremål.
                              Mer sägs inte, men Din vän keramiksamlaren kanske vet mer?

Comment

B Friberg Svedala i Trelleborg

Kollade på nätet för några dagar sedan på Karlssons auktioner i Trelleborg. Såg en vas som jag tyckte mig känna igen, men det fanns ingen text till den. "Friberg" var min första tanke och så gick jag in och kollade på en vas som såldes i Visby för 2.800 (för övrigt "hittad" av Gideon). Vaserna var i stort identisk lika och pulsen började slå snabbare. Tänk om det bara var jag som kände till vasen? Kollade på vasen igen på nätet och se då fanns texten " B Friberg Svedala 1922" nerskriven. Auktionen var idag. Lasse Månsson från Gula Huset i Löderup, en Svedalastorsamlare och en fattig skollärare med flera syntes i vimlet på auktionen.
                                Den senare var med i initialskedet, men sedan drog det iväg och slutade först på 8500:- exklusive 20 %. Vasen drejades av en 23 -årig B Friberg.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Polsson; 2011-05-16, 08:17.
                                p-son

Comment

Working...
                                X