Den första lergöken i min samling är en omärkt gök (snarare gås eller duva) från Laholms Keramik, som köptes av min lillebror vid studiebesök på en skolresa 1954. Jag har sett många lergökar under årens lopp men faktiskt aldrig något annat exemplar av denna skapelse.
Det senaste förvärvet är en slank Ängelholmsgök i en häftigt röd glasyr. Den är gjord av Torgil Anderberg, Munka Ljungby, och inköpt för ett par veckor sedan.
Sune G Svensson (1909 - 2005) var verksam i Nyhamnsläge strax norr om Höganäs. Han var främst känd som lergodskeramiker med glasyer och dekor i traditionell allmogestil.
Sune G Svensson (1909 - 2005) var verksam i Nyhamnsläge strax norr om Höganäs. Han var främst känd som lergodskeramiker med glasyer och dekor i traditionell allmogestil.
Här ett par bilder av hans lergökar.
Den stora gröna var verkligen en höjdare på alla sätt och vis.
Här ett par bilder av hans lergökar.
Har försökt att införliva SGS-gökar i samlingen men har alltid blivit överbjuden.
Liksom Ville Sjöholm, är SGS lergods välgjort på alla sätt och vis. Kul att få se så många gökar av honom, Orlando. Det tackar jag för.
Köpte en gök från Finland på Tradera. Glömmer ofta att kolla höjden på föremålen när jag bjuder och just därför reagerade jag när lådan packades upp. 13,5 centimeter hög, är en gök som heter duga. Färgen är "kallglasyr" dvs den är målad (inte bränd) på fågeln vilken för övrigt är i högsta grad handgjord (inte drejad). "Runni" står det på kammen.
Blev tipsad av en god vän för ett tag sedan om dessa danska gökar. Inte visste jag att porslinsfabriken även sysslade med sådana. Fåglarna landade i dag och är enligt min mening vackert dekorerade. Enligt min säkra källa är de från 1960-talet. Den lilla är 7 och den stora 9 cm lång. Den lilla är designad av Kari Christensen (CK) och den stora av Inge-Lise Kofoed (4 med punkt) fast i Vingedals är hennes signatur en upp och nervänd fyra (en stol)
med punkten strax ovanför sitsen. Ordet "Tenera" är nämnt gällande gökarna och vad det betyder lär förhoppningsvis min källa lämna upplysningar om.
När vi ändå är inne på gökar, passar det ju utmärkt med en historia om desamma:
Det var den irländska upplagan av "Vem vill bli miljonär". Sean O´Malley hade klarat 500 000-frågan och hade en livlina kvar, att ringa en vän. Programledaren frågade Sean om han ville fortsätta och även försöka sig på 1 000 000-frågan.
-Självklart, svarade Sean!
- Vilken av följande fåglar bygger inte bo? a) koltrast b) gråsparv c) talgoxe
eller c) gök, frågade programledaren.
Sean hade ingen aning och valde att ringa till sin kompis, John, pubägare i Dublin.
eller c) gök, frågade Sean sin kompis.
Utan en sekunds betänketid svarade John:
-Göken så klart!
-Är du helt säker? frågade Sean.
-Stensäker, svarade kompisen.
Sean svarade "göken" och vann 1 000 000 och var naturligtvis tacksam mot kompisen. När han kom hem från tävlingen, sökte han upp honom och sade:
-Inte visste jag att du var så kunnig om fåglar!
-Det vet väl varenda människa att den där djävla göken bor i en klocka, svarade han.
Blev tipsad av en god vän för ett tag sedan om dessa danska gökar. Inte visste jag att porslinsfabriken även sysslade med sådana. Fåglarna landade i dag och är enligt min mening vackert dekorerade. Enligt min säkra källa är de från 1960-talet. Den lilla är 7 och den stora 9 cm lång. Den lilla är designad av Kari Christensen (CK) och den stora av Inge-Lise Kofoed (4 med punkt) fast i Vingedals är hennes signatur en upp och nervänd fyra (en stol)
med punkten strax ovanför sitsen. Ordet "Tenera" är nämnt gällande gökarna och vad det betyder lär förhoppningsvis min källa lämna upplysningar om.
När vi ändå är inne på gökar, passar det ju utmärkt med en historia om desamma:
Det var den irländska upplagan av "Vem vill bli miljonär". Sean O´Malley hade klarat 500 000-frågan och hade en livlina kvar, att ringa en vän. Programledaren frågade Sean om han ville fortsätta och även försöka sig på 1 000 000-frågan.
-Självklart, svarade Sean!
eller c) gök, frågade programledaren.
Sean hade ingen aning och valde att ringa till sin kompis, John, pubägare i Dublin.
eller c) gök, frågade Sean sin kompis.
Utan en sekunds betänketid svarade John:
-Göken så klart!
-Är du helt säker? frågade Sean.
-Stensäker, svarade kompisen.
Sean svarade "göken" och vann 1 000 000 och var naturligtvis tacksam mot kompisen. När han kom hem från tävlingen, sökte han upp honom och sade:
-Inte visste jag att du var så kunnig om fåglar!
-Det vet väl varenda människa att den där djävla göken bor i en klocka, svarade han.
Grattis till ett par fina ovanliga gökar, Polsson!
Lite kuriosa om lergökars användning Hämtat från DN.
"Filmerna lyfte ytterligare tack vare Morricones musik. Han introducerade en lång rad ovanliga instrument som ibland var direkt invävda i handlingen.
– Musiken skulle ge Leones västernfilmer en viss ironi och en pikareskkaraktär.
”Harmonica – en hämnare” är ett praktexempel, där huvudpersonen (Charles Bronson) föredrar att spela munspel i stället för att tala. I ”Den gode, den onde, den fule” presterar Edda dell’Orso en helt ordlös sång. Till samma film skrev Morricone det berömda stycket som anspelar på prärievargarnas ylande.
– Detta sammanföll med en period då jag var särskilt intresserad av att introducera såväl vardags- som naturljud i min musik.
Ylandet var inte lätt att åstadkomma och blev till slut en kakofonisk mix av två olika flöjter, men det räckte inte. Då grävde Morricone fram en okarina, som använts inom den italienska folkmusiken; en italiensk version av en lergök."
Comment