Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Här kommer en ocarina av Giuseppe Donati (1836 - 1925). Det finns ett hål för varje finger och ett blåshål. Det är lite svårt att läsa vad som står på det dubbla sigillet men ARISTICO kan jag se.
    Den måste vara värd sin vikt, om inte i guld så i silver!

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
    Kanske en spansk "gök"?
    Söffe
    Ja, eller en halv Stenbäck!
    p-son

Comment

• Kom på att jag också hade en occarina någonstans.........här är den.
      Riktigt fin, jag menar Fiehn Austria. AS 8 står det, kan det ha med tonart eller liknande att göra......?
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Kom på att jag också hade en occarina någonstans.........här är den.
        Riktigt fin, jag menar Fiehn Austria. AS 8 står det, kan det ha med tonart eller liknande att göra......?
        Om jag inte minns helt fel så har det med hur många hål din occarina har, den har åtta hål för att kunna göra ett visst antal toner sen har du två hål undertill som är till för att höja och sänka tonen i fråga. Jag är ingen expert men det är det jag har fått höra iallafall.

skrivit av en kollega till polsson
        p-son

Comment

• Ahla lergök

Tro det eller ej, men i all snön dök det upp en lergök. Denna gång från Börje Jacobsson, Ahla i Laholm. Man blåser enligt mun-mot-munmetoden men det blir inget vidare bra ljud......
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Tro det eller ej, men i all snön dök det upp en lergök. Denna gång från Börje Jacobsson, Ahla i Laholm. Man blåser enligt mun-mot-munmetoden men det blir inget vidare bra ljud......
            Vad säger du om att kalla den "första-hjälpen-gök"?
            p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Vad säger du om att kalla den "första-hjälpen-gök"?
              Det är kanske kaffegöken som är först ........

Comment

• Glöm ej mata fåglarna

En Traderagök från Vimmerby flög söderut för att få uppleva något vårlikt, men han misstog sig.
                Bifogade filer
                p-son

Comment

• I likhet med Polssons senaste gök, har den här också bara ett hål på varje sida och den kostade 2,75:- en gång i tiden.
                  Lustigt prickmålad av en, än så länge, anonym R.L.
                  Bifogade filer

Comment

• Kul med gökklubben. Ansluter mej gärna till den. Har en lergök, stor och tung som är märkt RIMBO. Har haft den här förut. Men jag återkommer med bild senare idag.

Comment

• Ursprungligen postat av svedq Visa inlägg
                      Kul med gökklubben. Ansluter mej gärna till den. Har en lergök, stor och tung som är märkt RIMBO. Har haft den här förut. Men jag återkommer med bild senare idag.
                      Du är hjärtligt välkommen till gökklubben, svedq! Det ska bli spännande att se din gök.
                      p-son

Comment

• Här är min gök.

Den här göken är 28 cm hög och 25 lång. Väger 3 kg. Gjord av tegel. I botten djupstämplat RIMBO. Den är målad med oljefärg som jag inte vet hur jag får bort, så jag har inte hört hur den låter för det är färg även i blåshålet.
                        Jag tror efter att ha googlat länge att det fanns tegelbruk i Rimbo för många Herrans år sedan. Om de gjorde lergökar eller om någon på skoj gjort den undrar man ?
                        Bifogade filer

Comment

• svedq medlem nummer 24 i gökklubben

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          I likhet med Polssons senaste gök, har den här också bara ett hål på varje sida och den kostade 2,75:- en gång i tiden.
                          Lustigt prickmålad av en, än så länge, anonym R.L.
                          En härlig gök där handarbetet är väl synligt. Den har inte fötts på en drejskiva. R.L var en lustig prick, tycker jag.

Ursprungligen postat av svedq Visa inlägg
                          Den här göken är 28 cm hög och 25 lång. Väger 3 kg. Gjord av tegel. I botten djupstämplat RIMBO. Den är målad med oljefärg som jag inte vet hur jag får bort, så jag har inte hört hur den låter för det är färg även i blåshålet.
                          Jag tror efter att ha googlat länge att det fanns tegelbruk i Rimbo för många Herrans år sedan. Om de gjorde lergökar eller om någon på skoj gjort den undrar man ?
                          Vilken tung, trevlig gås/gök, svedq! Att måla med oljefärg direkt på skröjbränt lergods användes och används fortfarande. Det skulle inte förvåna mig om den som gjort gåsen också har målat den, men nog kunde han/hon låta bli att måla blåshålet också. Eftersom inträdesavgiften i gökklubben är att visa en lergök, har du nu löst din medlemsavgift och tilldeles medlemsnummer 24.

Välkommen bland muntergökarna!

polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kolmårdstrollet, söffe, sippa, Nellie,
                          Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F och svedq.
                          Last edited by Polsson; 2010-02-25, 16:03.
                          p-son

Comment

• Ursprungligen postat av svedq Visa inlägg
                            Det är en mastig och fin lergök!

Jo, Tomta tegelbruk är nog vad Du tänker på och det är inte orimligt att hos tegelbruksarbetarna och mäster också fanns också fanns kunskap till att forma en lergök.
                            Det finns inte så upplysningar på nätet, utan man får söka i hembygdslitteraturen istället. Runebergs vet dock detta lilla, som i rubriken Ekebyholm bekräftar tegelbruket:

Året 1900 fanns ätta tegelbruksarbetare, och inga andra yrkeskategorier i keramikbranschen.

Comment

• Inga gökar, men nog så väl visslande kannor.
                              Det kan närstående och grannar intyga...
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Det är en mastig och fin lergök!

Jo, Tomta tegelbruk är nog vad Du tänker på och det är inte orimligt att hos tegelbruksarbetarna och mäster också fanns också fanns kunskap till att forma en lergök.
                                Det finns inte så upplysningar på nätet, utan man får söka i hembygdslitteraturen istället. Runebergs vet dock detta lilla, som i rubriken Ekebyholm bekräftar tegelbruket:

Året 1900 fanns ätta tegelbruksarbetare, och inga andra yrkeskategorier i keramikbranschen.
                                Tack för upplysningen ! Jag forskar vidare. Vad tror du om Norrtälje kommun ?

Comment

Working...
                                X