Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Efter ha tröstlöst försökt få emellan något knivliknande så överraskade min man mig. När jag gjorde mat smög han i väg och sågade så nära botten som möjligt och voilá, nu är det bara ett lager med något flytspackel-liknande kvar.Click image for larger version

Name:	mystisk kruka 085.JPG
Views:	1
Size:	65,1 KB
ID:	535896Click image for larger version

Name:	mystisk kruka 086.JPG
Views:	1
Size:	76,1 KB
ID:	535897
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Hittade en Johan Persson från Trelleborg som Pålsson har visat under Allmogetråden, kan det vara samma Persson? Och är den då gjord hos Stenbäck eller hade Persson egen verkstad?
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Grattis Tingeling!

Vilken duktig karl som kan såga med sådan precision!
        Verkligen kul att få se!
        Den ristade signaturen, står det "Persson" där eller gömmer det sig mer under spackelresterna?

Tack till Polsson för den underbara förklaringen om handtagskanten!
        Nu ska det även bli spännande att höra vad du har att säga om Tingelings kruka.

Comment

• Har lyckats skrapa fram Persson, kan finnas något mer under det tuggummiliknande smeten. Myggorna jagade in mig så jag fortsätter i morgon.

Tycker att det var roligt med ett nytt namn att lära sig något nytt om, det var ett tag sedan. Ser också fram emot Pålsson kunniga uttalande

Comment

• De där attans myggen, men det är spännande att få dra på svaret!

Tills Polsson kommer in och svarar så finns denna välskrivna tråd om Johannes Persson av samme författare:

Comment

• Den missade jag! Sökte på Trelleborg, skulle ha valt Persson som sökord. Är för lite på Pes så jag har missat en hel del

Comment

• En Trelleborgare till som har rätta handlaget med "grönsakerna". Ovanlig skulle jag tro och säkert mera åtråvärd än om den vore gjord av Stenbäck själv eftersom den är svårare att finna. Väntar med spänning på ett utlåtande av mäster grönsak himself, Polsson.

Comment

• Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                  Har lyckats skrapa fram Persson, kan finnas något mer under det tuggummiliknande smeten. Myggorna jagade in mig så jag fortsätter i morgon.

Tycker att det var roligt med ett nytt namn att lära sig något nytt om, det var ett tag sedan. Ser också fram emot Pålsson kunniga uttalande

Grattis till en Trelleborgare, Tingeling! Tro nu inte att jag är ledsen över att jag hade fel. Så här är det gällande din vas:

1) Kan vara FB Stenbäcks verkstad

2) Kan vara J P Erikssons verkstad

3) Kan inte vara Johannes Perssons verkstad

Hur versalen T i Trelleborg avgör om det är nummer 1 eller 2. Om bo i Trelleborg ser ut som 100 är det Eriksson. Johannes Persson skrev TRELLEBORG med stora bokstäver.

Vi tar nya tag i morgon.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2012-06-14, 00:47.
                  p-son

Comment

• Efter att ha jämfört så skulle jag säga nr 2, på T ser jag bara den ena böjen men den känns mjukare, däremot har G mellanrum mellan sina 2 ringar. Det ser också ut som 100.
                    Det sitter fortfarande klet kvar och det är glaserat över delar av Trelleborg så det är inte den mest lättlästa.

Och jag tror inte du är ledsen över att du hade fel, sådant här är det bara glädje i
                    Last edited by Tingeling; 2012-06-14, 08:25.

Comment

• Det är riktigt roligt, när sanningen uppenbaras och föremålet "talar" för första gången på länge.
                      Jag tänkte också på det här med att träet kunde sågas, men det skulle vara något för en händig person med mycket is i magen och som är stadig på hand. Det är tydligen Din man, Tingeling.
                      Stort grattis!

Då är det bara skrapning och dragning som återstår och fler, nya bilder för Polsson att detaljstudera.
                      Var och hur hittade du den här "kombinationsmöbeln", om man får fråga?

Comment

• Det var för långt att gå från bil - auktion i lördags så det blev en liten loppisrunda istället på de där ställen som man bara åker till ibland. Det här stället hittar man inte mycket intressant på men en gång per år finns det något guldkorn, tror inte det är någon idé att åka dit fler gånger i sommar. Det var nära att jag åkte tillbaka till auktionen då min son ringde och ville ha ett MC-ställ som utropades men snälla kompisar som redan var på plats fixade det. Visste jag hur man får ur bilderna ur telefonen så skulle ni få se sonen iklädd sitt "guldkorn", han kör upp på fredag för MC.

Comment

• Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                          Efter att ha jämfört så skulle jag säga nr 2, på T ser jag bara den ena böjen men den känns mjukare, däremot har G mellanrum mellan sina 2 ringar. Det ser också ut som 100.
                          Det sitter fortfarande klet kvar och det är glaserat över delar av Trelleborg så det är inte den mest lättlästa.

Och jag tror inte du är ledsen över att du hade fel, sådant här är det bara glädje i
                          Kom på att om det nu är Erikssons verkstad som förfärdigat din kruka så har jag ju inte fel, dvs det är inte FBS. Därmed inte sagt att jag slår frivolter av lycka över det.
                          Som synes på dagens visade stämplar, hade de av mig kända FBS Trelleborg-stämplarna rakare bokstäver (bild 1) medan Erikssons snirklade till Trelleborg och hade ett annorlunda b än FBS. Skulle det nu vara Eriksson, är vasen ett unikum enligt min mening. För övrigt deltog såvä FBS som Eriksson vid Baltiska Utställningen 1914, fast vad E deltog med fram går inte av katalogen.
                          Att FBS sannolikt inspirerade de andra trelleborgskrukmakarna är ju tex Magnus Persson en levande bevis på. Som synes är hans Trelleborg rakare och knappast en stämpel tillverkad av lera.
                          Den gröna FBS-inspirerade grytan är tillverkad i Magnus Perssons verkstad.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2012-06-14, 21:15.
                          p-son

Comment

• Inte en chans att Du har fel på Stenbäck Polsson, t.o.m. jag kände ju i magtrakten att det inte var Frans-Bernhard som drejat denna kruka.

Comment

• Några kompletterade bilder på signaturerna, nästa steg är något lösningsmedel. Aceton funkade inte så jag ska gå ner i källaren och kolla vad som finns. Kan berätta att jag fick skära bort i små mm långa remsor för att det var så segt, tog tid! Och att den kostade 12.50 alt 17.50 en gång i tiden.
                              Bifogade filer

Comment

• Har du något Persson som arbetat hos Eriksson, Polsson? Får inte 1+1 att bli 2

Comment

Working...
                                X