Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Löpande hund

    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Vad kul!
    Då har vi en var. Har Polsson också en?
    Finns det en fjärde också?
    Jo, då! Polsson har två tack vare en norrlandsängel och faktum är att jag kunde ha haft tre, men lyckades med konststycket att låta bli vid Brösarpsmässan i år. Annars är det mycket lugnt på lergodsfronten trots att jag har ögonen öppna som en uggla i natten på auktioner, mässor och loppisar. Förhoppningsvis smäller det till ordentligt den 22 ds, Degeberga samlarmarknad, eller den 26, Helsingborgsmässans startdag, eller den 29, HAV:s keramikauktion i Höganäs.

    P.s
    Inspirerande att FBS-tråden fått nytt liv igen.
    D.s

    Bilderna: Gröna Trelleborg
    Bifogade filer
    p-son

    Comment


    • Stackars hundar som löper alldeles solokvist, var är brudarna.

      Comment


      • I väntan på Frans Bernhard!

        Köpte detta mer än 100-åriga fat av FBS på Tradera för en rimlig peng. Som synes kostade fatet 2 kronor år 1910 vilket i dagens penningvärde motsvarar cirka 100 kronor.
        Har ännu inte fått fatet, men låter bilderna från Tradera berätta istället. Diametern är 28 cm.
        Bifogade filer
        p-son

        Comment


        • Från den "ljusa perioden" ser jag. Det är bara till att gratulera till en äkta Skånepåg med hanses grebba (heter det så Polsson)?

          Comment


          • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Från den "ljusa perioden" ser jag. Det är bara till att gratulera till en äkta Skånepåg med hanses grebba (heter det så Polsson)?
            Har du lärt dig skånska på universitetet? Perfekt formulering av dig!
            p-son

            Comment


            • Kan berätta att kläderna på fatet är målade med oljefärg, sk kallglasering. Gällande priset, 2 kronor, kan som jämförelse nämnas att ett 10 L Helsingborgskrus (ett öra) kostade 1:80 enl. priskuranten från 1901.
              Last edited by Polsson; 2012-09-25, 17:05.
              p-son

              Comment


              • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Köpte detta mer än 100-åriga fat av FBS på Tradera för en rimlig peng. Som synes kostade fatet 2 kronor år 1910 vilket i dagens penningvärde motsvarar cirka 100 kronor.
                Har ännu inte fått fatet, men låter bilderna från Tradera berätta istället. Diametern är 28 cm.
                Vilket fint fat!
                Det är lite svårt att förstå att Du förblev den ende budgivaren i över en vecka. Men i ljuset av talesättet "Alla vägar bär till Rom" blir det i detta fall självklart med "Alla Stenbäckare går till Trelleborg"

                Motivet ger associationer till P.H. Lundgrens fat, och Frans Bernhard kanske har sett dem och Rörstrands "Ett år i Sverige" på utställningar.
                Symboliserar de blå och vita rutorna något särskilt?
                Skåne står det på fatet - kanske blir det nu till att leta rätt på resten av landskapen.

                Comment


                • Ett år i Skåne,

                  Hallå Gideon,
                  Visst är motivet inspirerat av Forssell, nämnare bestämt Willands Härad, men det finns flera snarlika. Grattis P-son, du har näsa av keramik..So long..

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Grattis P-son, du har näsa av keramik..So long..
                    Då skulle jag vilja se honom snyta sig.

                    Comment


                    • Hallå Gideon,
                      Snutet ur näsan, heter det väl? När man kan väldigt mycket och är snabb i repliken. Det är P-son och du också. So long....

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Från den "ljusa perioden" ser jag. Det är bara till att gratulera till en äkta Skånepåg med hanses grebba (heter det så Polsson)?
                        1910 var det ja, liksom detta från Gustavsberg. Gissa om Frans-Bernhard sett detta (svarsalternativen är ja och jo).
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Vilket fint fat!
                          Det är lite svårt att förstå att Du förblev den ende budgivaren i över en vecka. Men i ljuset av talesättet "Alla vägar bär till Rom" blir det i detta fall självklart med "Alla Stenbäckare går till Trelleborg"

                          Motivet ger associationer till P.H. Lundgrens fat, och Frans Bernhard kanske har sett dem och Rörstrands "Ett år i Sverige" på utställningar.
                          Symboliserar de blå och vita rutorna något särskilt?
                          Skåne står det på fatet - kanske blir det nu till att leta rätt på resten av landskapen.
                          Hej, Gideon!

                          På mitt kyrkofat finns samma "symboler" fast där har FBS endast använt lergodglasyrer dvs brända. Eftersom den gröna kopparfärgen har runnit på fatet, tyckte tydligen FBS att det var säkrare att måla på dem med oljefärg på Skåne-fatet. Jag tror inte rutorna har någon speciell betydelse.

                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          1910 var det ja, liksom detta från Gustavsberg. Gissa om Frans-Bernhard sett detta (svarsalternativen är ja och jo).
                          Mycket troligt, prylsnubben, men var har Gustavsberg sett det?
                          Last edited by Polsson; 2012-09-27, 20:01.
                          p-son

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                            Mycket troligt, prylsnubben, men var har Gustavsberg sett det?

                            Vångavallen.............

                            Comment


                            • Inspiratorerna

                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg

                              Vångavallen.............
                              I och för sig med tanke på att figurerna på tallrikarna är lika stillastående som TFF:s spelare numera, men
                              nog är det mer sannolikt att FBS och Gustavberg hämtat inspiration från dessa bilder med den skillnanden att FBS gjorde det spegelvänt.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2012-09-28, 16:45.
                              p-son

                              Comment


                              • Ojdå...

                                Tänk att vasen jag tänkte sälja på loppis för en tjuga kanske kan vara värd mer än så för någon. Och tack vare en sökning på internet har jag dessutom lärt mig en del om vem som tillverkat den.

                                Om man lyckas få till en vettig bild eller två och postar här, skulle det då vara möjligt att få en uppfattning om värde på vasen? Om det kanske är något för tradera eller om det är lönt att gå till auktionsverket?

                                Bockar och niger tacksamt om någon vill ta sig tid att svara.

                                Comment

                                Working...
                                X