Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• FBS-bringare med "ny" dekor

Denna bringare inropades på Helsingborgs Auktionsverk vars ägare Joakim är med i Antikrundan. Hur den såg ut visste jag av visningsbilderna på nätet,
    men stilen/typsnittet på "Trelleborg" visades inte på bild. Det var alltså med extra stor spänning som bringaren packades upp ur sin låda. Naturligtvis var det FBS! Hustrun och jag funderade över vad dekoren skulle föreställa. Hennes föslag var pileträd varvid jag lade till "i blåst". Kanske finns det några bättre förslag bland PES:arna. Priset på bringaren, 1:50, är sannolikt skrivet av FBS eller någon annan i verkstaden (systern hjälpte också till) eftersom jag har prisnoteringar på annat gods också skrivet med blyerts och med samma stil. Höjden är 16,5 med diametern längst ner är 8 och 12 cm uppe vid kanten. Jag tycker att den har bra proportioner och är dessutom mästerligt drejad dvs vikten stämmer utmärkt med storleken.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2010-03-11, 22:51.
    p-son

Comment

• Grattis.
      Alltid trevligt att se något nytt av FBS. De tre mörkgröna fläckarna av kopparoxid
      undrar jag hur de kommit till, avsiktligt eller ej. Väljer vi avsiktligt kan man tänka sig ett tema, tre. Då skulle dekoren kanske kunna föreställa stiliserade klöverblad.
      Om man sen har mjölk i bringaren finns även kopplingen att kor tycker om klöver.
      Men mjölken smakar inte så gott om det finns mycket klöver i betet.....

Comment

• Grattis till den nya varianten! Pileträd i blåst passar bra.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Grattis.
          Alltid trevligt att se något nytt av FBS. De tre mörkgröna fläckarna av kopparoxid
          undrar jag hur de kommit till, avsiktligt eller ej. Väljer vi avsiktligt kan man tänka sig ett tema, tre. Då skulle dekoren kanske kunna föreställa stiliserade klöverblad.
          Om man sen har mjölk i bringaren finns även kopplingen att kor tycker om klöver.
          Men mjölken smakar inte så gott om det finns mycket klöver i betet.....
          Tack för det! Om du menar de tre mörkgröna fläckarna uppe vid kanten, beror de sannolikt på ojämn glasering eller också kan de vara "svett"/glasyrdropp från annat gods i ugnen. "Klöverblad" är faktiskt ett bra namn på dekoren och detta parat med komjölk i bringaren, som du skriver, är en intressant koppling.

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
          Grattis till den nya varianten! Pileträd i blåst passar bra.
          Tack, Rosa!
          p-son

Comment

• Grattis Polsson!
            Kul med ett nytillskott. Jättefin!
            Hur många Stenbäckare har du hemma i stugan nu?
            Härligt med grönt inne när det envisas med att vara vitt/grått ute.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
              Grattis Polsson!
              Kul med ett nytillskott. Jättefin!
              Hur många Stenbäckare har du hemma i stugan nu?
              Härligt med grönt inne när det envisas med att vara vitt/grått ute.
              Tack för det,Simco! Tror att summan är omkring 50. Man skulle kanske sätta ut en eller annan Stenbäckare för att lock fram den där våren.
              p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                På något sätt blev rubricerade lergods något av FBS adelsmärke. Här finns dessutom det "mesta" , dvs vågad kant, engobe, skraffitto, kopparoxid och över alltihopa transparent (genomskinlig) blyglasyr.

Filebunken tillverkades för män - en är maskulinum medan Filebunkan förfärdigades till kvinnan - an är femininum.

Innerdiameter 15 cm. Jag tror att dekoren ska föreställa ett körsbär.
                Modellnummer okänt.

Bergmans i Kristianopel tillverkade snarlika F-bunke/a-skålar.
                Med tanke på att det nyss har varit internationella kvinnodagen och vad som är manligt respektive kvinnligt i "filebunkandet" presenteras denna könsneutrala variant. Saknar dessutom öra så den hör inget heller.
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Med tanke på att det nyss har varit internationella kvinnodagen och vad som är manligt respektive kvinnligt i "filebunkandet" presenteras denna könsneutrala variant. Saknar dessutom öra så den hör inget heller.
                  En intressant variant, prylsnubben! Den saknar inte bara öra utan även vågad kant och är dessutom mer rund i formen än filebunkarna.
                  p-son

Comment

• Andra gången gillt

Den 13 december 2009 skrev jag om två rönnbärsvaser som såldes på Crafoords i Lund för 2000 + 20% varvid jag ansåg mig tvungen att sträcka vapen. När det dök upp en likadan på Tradera för ett tag sedan blev priset knappt 80 % av Crafoordsdito och det passade kassan bättre. Rönnbären är målade med röd oljefärg vilken är lätt att skrapa bort.
                    Bifogade filer
                    p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Den 13 december 2009 skrev jag om två rönnbärsvaser som såldes på Crafoords i Lund för 2000 + 20% varvid jag ansåg mig tvungen att sträcka vapen. När det dök upp en likadan på Tradera för ett tag sedan blev priset knappt 80 % av Crafoordsdito och det passade kassan bättre. Rönnbären är målade med röd oljefärg vilken är lätt att skrapa bort.
                      Vilken tur du hade, den glömde jag bort att bjuda på
                      I’m a real mean bitch!

Comment

• Än en gång, grattis!

Comment

• KUL, Polsson.
                          Den får MÅNGA kompisar......

Comment

• Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                            Vilken tur du hade, den glömde jag bort att bjuda på
                            Maria! För mig blev det andra gången gillt och törhända inträffar samma sak för dig framledes.

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                            Än en gång, grattis!
                            Tack för det, Rosa!

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            KUL, Polsson.
                            Den får MÅNGA kompisar......
                            Ja det är en sanning utan modifikation, prylsnubben.
                            Har räknat ut att att jag har köpt fem Stenbäckare per år i snitt sedan "starten" 2000. Om trenden håller i sig, har jag 100 st år 2020 naturligtvis under förutstättning att jag inte trillar av pinnen innan dess.
                            Last edited by Polsson; 2010-04-06, 22:20.
                            p-son

Comment

• Ber också att få gratulera till ett nytt tillskott i samlingen.
                              Törhända får vi i framtiden se Jan Ribbhagens måttstock i värde, i form av höjden på en liggande knytnäve, som just nu vilar på 7 500: stycket?

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Ber också att få gratulera till ett nytt tillskott i samlingen.
                                Törhända får vi i framtiden se Jan Ribbhagens måttstock i värde, i form av höjden på en liggande knytnäve, som just nu vilar på 7 500: stycket?
                                Tack för det, Gideon! Jag ska försöka fundera ut någon liknande måttstock för Stenbäcksgodset. "Om pjäsen är lägre än en aln och är grön är den värd mellan 200 och 1800 kronor."
                                Last edited by Polsson; 2010-04-06, 22:38.
                                p-son

Comment

Working...
                                X