Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stort grattis Kaptenen!

Stort Tack till Gissla för informationen och till alla som visat upp fina saker från Steninge.

Det är riktigt spännande att få se bilderna från Märtas skissblock. Nu undrar jag om det möjligtvis skulle kunna vara så att Märta Willborg signerat alster hon tilllverkat likt signaturen i skissblocket, sammanskrivet MW-g? Sättet att skriva MW liknar Maggie Wiboms men här med tillägget -g. Jag har inte sett några signerade föremål från Märta Willborg, men nu tänker jag att denna signatur kanske borde lagras i minnet.

Mvh Simco
    Last edited by simco; 2011-12-06, 20:48.

Comment

• Det är fantastiskt att ha tillgång till sådan sakkunskap avseende Steninge som Gissla besitter. Jag tror alla PES-are stämmer in i ett stort TACK. Dessutom är det ju extra roligt om vi kan återgälda något i sin tur, som nu då Kaptenens goda smak ledde till att vasen 975 köptes in och därmed slutgiltigt kunde tillskrivas Märta Willborg och ingen annan, verkligen bingo.
      Last edited by prylsnubben; 2011-12-06, 21:11.

Comment

• Instämmer till fullo med föregående talare.

Comment

• Sigtuna

Här en kombinerad ljusstake och värmeljushållare med etikett Sigtuna.
          Jag förmodar att den kommer från epilog- och avvecklingsperioden av Steninge.
          Färg och glasyr liknar planteringskruka modell 67 som visas i Steningeboken (sid 90).
          Etiketten har jag inte sett tidigare.
          Bifogade filer

Comment

• Jag känner att jag också vill bidra till dokumentationen med detta lilla set.
            Mitt första Steningefynd och glasyren är verkligen otroligt slät.
            Men vad är det för något? Likörset? De små glasen är endast ca 4cm höga och med en diameter även den på ca 4cm. Kruset är ca 11,5cm högt. Extra kul att etiketten finns kvar och att delarna är märkta med run-S. Finns det någon känd formgivare till dessa?Click image for larger version

Name:	Steninge.jpg
Views:	1
Size:	80,3 KB
ID:	527260Click image for larger version

Name:	Steninge.1.jpg
Size:	72,0 KB
ID:	527261Click image for larger version

Name:	Steninge.4.jpg
Size:	80,5 KB
ID:	527262Click image for larger version

Name:	Steninge.3.jpg
Size:	90,0 KB
ID:	527263

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
              Jag känner att jag också vill bidra till dokumentationen med detta lilla set.
              Mitt första Steningefynd och glasyren är verkligen otroligt slät.
              Men vad är det för något? Likörset? De små glasen är endast ca 4cm höga och med en diameter även den på ca 4cm. Kruset är ca 11,5cm högt. Extra kul att etiketten finns kvar och att delarna är märkta med run-S. Finns det någon känd formgivare till dessa?[ATTACH]108833[/ATTACH][ATTACH]108834[/ATTACH][ATTACH]108835[/ATTACH][ATTACH]108836[/ATTACH]
              Snyggt Simco och grattis. Välkommen till Steningetråden får man säga. Vi får höra med Gissla men jag tror att Du har ett set av Ingrid Abenius (senare Triller). Hon praktiserade på Steninge verkstad 1/9-1933 till 15/4-1934 och formgav 77-artiklar under den tiden. "Hennes vaser och kannor hade lugna, rena former med enkla välplacerade hänklar eller vasmynningar".
              Last edited by prylsnubben; 2012-01-06, 23:09.

Comment

• Åh, Tack så mycket!
                Verkligen spännande! Alla attribut du beskriver stämmer ju bra in på dessa. Sparsmakad, vad gäller dryck, får man nog vara om man dukar med dessa. Ser fram emot att få se dina kannor!

Comment

• Vretstorp Keramik

Här en skål med run-S och sign HO och etikett Vretstorp Keramik. Ytterligare ett prov på slutet av Steningepoken? 12 cm i diam och 5,5 cm hög.
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
                    BODA-STENINGE är lättare att förklara. Den uppkom efter Ekebys konkurs 1986. Än idag finns ägare till det köpta namnet som bevakar sina rättigheter. Se noga på skärven. Den är inte gjord av STENINGELERA!
                    Liten fråga... Om den inte är tillverkad av Steninge-lera, vad har den för ursprung då? Hur kommer Boda in i bilden?

Comment

• Ljusstake

Här en låg ljusstake för ett 5 cm grovt ljus. Etikett med Steninge keramik Märsta som enligt Steningeboken användes 1933-1937. Staken är 14,5 cm diam.
                      Bifogade filer

Comment

• Gudrun Slettengren?

Denna lockburk fyndades idag. Mycket svårt att tyda signaturen men SWEDEN precis som på Steninge verkstad föremålen finns helt klart där. Sedan får jag det till Gudrun Slettengren med "bara lite god vilja". Stämpel på insidan av locket gör den extra kul, den har tillhört Lennart Martelius fd Stadsveterinär i Stockholm. Gissla, hoppas Du hör av Dig.
                        Apropå att locket verkar litet så titta på denna burks lock, en burk som för övrigt bör flyttas över till denna tråd. PS Hittar inget runess på min burk men knoppen på locket är utformat som ett runess istället.http://precisensan.com/antikforum/sh...light=steninge
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2012-02-03, 00:11.

Comment

• Prylsnubbens lockdosa

Har varit lite frånvarande en tid. Skall försöka bli bättre människa.

Försöker svara på en del frågor. Börjar med den senaste, Prysnubbens vackra lockdosa.
                          Tyvärr går det inte att läsa de två märkningarna som Du refererar till. Kan Du göra ett nytt försök? Om det verkligen är Gudrun Sletengren vore det kul. Hon försvann ju mer eller mindre för oss efter Steninge. Hennes signatur var Dy Dy. Är det någon som sett den? På Steninge finns inga kända signaturer av henne.
                          Jag tvivlar på att dosan är från Steninge av följande skäl:
                          1, den finns inte i vår dokumentation.
                          2, lockets undersida är inte glaserat, så som Steninge brukar vara.
                          3, dosan har tre prickar i botten, efter trefoten som många keramiker använder vid glasering. Det har vi aldrig sett på någon annan Steningepryl.

Hur som - dosan är fin!
                          Vi skulle kanske spana på Nittsjö?
                          /Gissla

Comment

• Leran och namnet Boda

PeppigaPia undrar: om det inte är Steningelera - vad är det då?
                            Stening i Märdsta hade eget lertag. De som provat säger att den leran var synnerligen behaglig att dreja och arbeta med. Leran gav en vacker röd skärv. Efter det att Ekeby hade köpt Steninges rörelse flyttade de fabriken till Uppsala 1979/80. Leran togs nu från olika håll - men inte Märsta.

Efter 5 år i Uppsala blev det konkurs. Namnet Boda fanns redan då i Ekebykoncernen. Boda levde vidare (glas och heminredning mm). Steninge försvann efterhand, men det ägs fortfarande och bevakas av en för mig okänd innehavare.

Läs boken STENINGELERA författarna har knappt 90 exemplar kvar att sälja.

Comment

• Vretstorp Keramik Sweden och Sigtuna Sweden

Lars M har hittat en ljusstake med etikett: Sigtuna Sweden samt en rustikt skål märkt med etikett Vretstorp Keramik Sweden + ristat HO och runess

Jag vill kommenterta de två etiketterna. Det syns ju tydligt att de har samma ursprung/formgivning. Så här förhåller det sig:
                              När Ekeby flyttade Steninges tillverkning till Uppsala var det en del tidigare medarbetare som inte gillade läget, bland dem disponenten och produktionschefen. De startade eget med butik och en mindre verkstad i Sigtuna. De övertog också Steninges gamla verkstad i Vretstorp. En tid var de underleverantör till Steninge i Uppsala (Ekeby).
                              Vretstorp i den nya regimen blev kortvarigt, kanske ett par år.
                              Sigtuna blev kvar längre men en hel del av deras produkter legotillverkades i Portugal. (Inte Steningelera)
                              Steningelera användes dock i viss utsträckning vid drejning i Sigtuna. Där var Hans Olsson verksam och signerad med HO och runess, Steninges gamla märke som ingen längre försvarade. Vretstorpetiketten på HO:s skål förvirrar. Dom hade inte odning på märkningen!

Comment

• Grattis Simco!

Grattis Simco till ditt fina likörsett! Prylsnubben har läst sin STENINGELERA väl! Det är mycket riktigt Ingrid Abenius (Triller) som har formgivit både likörbägarna och den lilla kannan. De finns i vår dokumentation och kostade 55 öre per bägare. Kannan kostade 2,75 respektive 3,25 med kork. Ursprungligen var de utvecklade var för sig. Kanske var det kundkretsen som kopplade ihop dem till en servis. Vi är lite avundsjuka på Ditt fynd!

Comment

Working...
                                X