Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
    Smakfull uppsättning tycker Andres!!
    Tackar, tackar Andres.

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Tack prylsnubben och mina komplimanger till blom- och blomkruksarrangemanget.
    Tack och bock Kaptenen.

Comment

• Från en kruka..

Hallå Snubben,
      Keramik är inte min gren, men en komplimang för fint arrangemang. Dom bruna ser ut att sakna klacken, det kan man ta med spark.
      Jag skulle överväga att planera någon trevlig hängväxt så att väggen blir ett draperi även om man inte ser själva krukan. Miljon Bells till exempel. Nu ringer en klocka, måste ut och måla.
      So long..

Comment

• PS Dom är inte bruna, dom är vinröda, inte vindögda, dessutom sätter dom också ned klacken i väggen. Million dollar bells är trevliga, även one million dollar cash utan bells, skulle kunna accepteras utan knot.

Comment

• Hallå Snubben,
          Fint tack till Bruce med sommardalior. Kommer ihåg Nacka Skoglund som underhöll oss kottar med att singla en krona över axeln, klacka och fånga kronan i bröstfickan.
          Ja, nu är inte bara fartblind och ordbilnd utan också färgblind.
          So long....

Comment

• Denna maffiga vas från Steninge verkstad hittades idag, härlig organisk form och fin glasyr. En riktigt högkvalitativ och "tung" sak, Ebeling månne ?
            Bifogade filer

Comment

• Grattis Prysnubben!

Jag tror Du är på rätt spår. Din frökapselvas finns avritad bland de tidigaste produkterna från Steninge. De är som regel formgivna av Ebeling. Helt säkra kan vi inte vara - men nära på.

Comment

• Greta Runeborg

Nu har jag fått ihop några av Greta Runborgs former i lika glasyr.
                Se på hänklarna och randningen. Den är så typisk för Greta
                Bifogade filer

Comment

• Tack Gissla.
                  Snygga saker av Greta Runeborg Du visar upp, så grattis även till Dig. Väldigt typiska som Du säger vilket ju är bra om man råkar springa på något alster på loppis. Jag undrar om den gula glasyren också är "hennes". Man ser ju ofta den ihop med den typiska randningen.

Comment

• Chicagoutställningen

Vi fick en fin gåva häromdagen, beviset på Steninges medverkan i den svenska paviljongen på Chicagoutställningen 1932. Det var inom ett halvår från det man började tillverka finkeramik!
                    Bifogade filer

Comment

• Det var sannerligen en fin gåva.
                      Den är inte bara ett erkännande av deltagandet i Chicago, utan kan också ses som en utmärkelse för boken "Steningelera".
                      Det måste kännas bra med en sådan uppskattning.

Grattis!

Comment

• Vad roligt Gissla, stort grattis. Undrar hur stort samband det finns mellan deltagandet vid Chicagoutställningen och SWEDEN-märkningen.

Comment

• Här en 26 cm hög hänkelvas som jag inte kan hitta i Steningeboken. Klassiskt snygg form!
                          Bifogade filer

Comment

• Riktigt fin med en djärvt formgiven hänkel, Ebeling? Kolla likheten med Halds mustaschkanna för Orrefors.http://www.skonahem.com/Global/Skona..._hald/hald.pdf
                            Last edited by prylsnubben; 2012-06-25, 17:52.

Comment

• Tack prylsnubben!
                              Kul med länken för jämförelse. Vem påverkade vem?
                              Och så ett inte lika exklusivt från Steninge - nr 77-1 - och som en gång i tiden kostade 1:45.
                              Bifogade filer

Comment

• Steninge Uppsala

En gris som ljuslykta för värmeljus. Etiketter Lisa Larson och Steninge Uppsala.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X