Ursprungligen postat av Gissla
Visa inlägg
Tack för att Du tittade in på PES. Lockskålen känns väldigt mycket Steninge för mig men Gudrun Slettengren var mest en hint. Första gången jag försökte tyda signeringen tyckte jag att det stod "FIRMA SVENSKT TENN", sedan tyckte jag att det kanske stod "SLETTENGREN" istället för svenskt tenn. Hela tiden har jag varit HELT säker på SWEDEN i versaler på den undre raden, även om det är svårt att fånga på bild. Exakt som på många Steningeföremål.
Nå, nu lutar jag ändå åt att det står Steninge och något på fyra bokstäver framför, kanske "FROM" "STENINGE" och under "SWEDEN".
PS Har Du tittat på lockskålen i länken, locket är mycket mindre än skålen, samma sak på min, det kan ju vara en liten indikation på att det ändå skulle kunna vara Steninge.
DS En liten jämförelse av lerskärven med Nallens medföljer.
Tyvärr lyckas jag inte med att göra texten synlig
.
Jag har de bruna krukorna i två olika storlekar. På bilden är den gula en liten och den bruna är en större. Hur många storlekar förekommer de i?

Det är mycket riktigt Ingrid Abenius (Triller) som har formgivit både likörbägarna och den lilla kannan. De finns i vår dokumentation och kostade 55 öre per bägare. Kannan kostade 2,75 respektive 3,25 med kork. Ursprungligen var de utvecklade var för sig. Kanske var det kundkretsen som kopplade ihop dem till en servis. Vi är lite avundsjuka på Ditt fynd!
Jag blev verkligen paff när jag hittade det på Myrorna, otroligt att de små bägarna hade fått hänga med och stod bredvid kannan, och att de inte separerats vid uppackningen. Kul även att få veta priserna för dessa ting det låter onekligen väldigt billigt för handdrejade saker. Det roliga är att bägarna skiljer sig åt någon mm i höjd, pilligt att dreja, men de har samma glasyr som kannan.
Det är ju stor skillnad i glasyrens utseende på de båda krukorna, även om mönstret är detsamma...

Comment