Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Ur Svenska Hem och trädgårdstidningen nr 1, 1962

Planta - krukan licenstillverkad av Steninge, Formgivning Wilhelm Kåge, Gustavsberg
    Här en Plantakruka "live". Samma modell som Kulturens webmuseum envisas med att ange Gustavsberg som tillverkare av . Lägger också in en bild som visar att prickiga Plantakrukor förekom som original (frågan ställs på annan tråd).http://carl.kulturen.com/web/object/188582
    PS En lustig parantes, inköpt för inalles 10kr för två delar. Delarna kom från två olika hem....................ibland har man mer tur än man förtjänar .
    Bifogade filer

Comment

• Från två olika hem?
      Då var Du rätt man på rätt plats.

Grattis, lyckost!

Comment

• Kul kulvas

Kan det vara Greta Runeborgs formgivning på denna trevliga och rejäla klotvas med diameter på 20 cm och höjd på 15 cm. Randningen skulle väl kunna tyda på det.
        Bifogade filer

Comment

• Urkul och rund som en boll. Vem som formgett den är värre, Gissla kanske möjligen kan ge oss en hint.

Comment

• Kulvas och Plantakrukor

Till att börja med GRATTIS till Prylsnubben. Din PLANTAKRUKA är ett suveränt fynd - från två håll och 10 kronor! Faten brukar vara svåra att få tag på. Dom har väl slängts för att dom har blivit fulla av kalk.
            Då det gäller ursprunget så är det ursprungligen en Gustavsbergare. Steninge tillverkade på licens. Vi har sett lika krukor med olika märkning. När det gäller prickar och annan glasyr på själva krukan vill jag tro att de alltid är från Gustavsberg. Steninges glaseringsmöjligheter var begränsade mellan 1940 och 1965.

Så har vi då EBs fina KULVAS, den är häftig. Vi har en likadan med lite avvikande blasyr. Kan inte säga vem som formgivit den. Vasen finns i vår dokumentation. Den är tidig. Men vi kan inte knyta den till en bestämd person. Det kan vi inte heller med de två jag nu visar i bilfogade bild. Till skilnad från EBs vas, där randningen slutar mitt på "buken", så är de randade över hela ytan.
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
              Till att börja med GRATTIS till Prylsnubben. Din PLANTAKRUKA är ett suveränt fynd - från två håll och 10 kronor! Faten brukar vara svåra att få tag på. Dom har väl slängts för att dom har blivit fulla av kalk.
              Då det gäller ursprunget så är det ursprungligen en Gustavsbergare. Steninge tillverkade på licens. Vi har sett lika krukor med olika märkning. När det gäller prickar och annan glasyr på själva krukan vill jag tro att de alltid är från Gustavsberg. Steninges glaseringsmöjligheter var begränsade mellan 1940 och 1965.

Så har vi då EBs fina KULVAS, den är häftig. Vi har en likadan med lite avvikande blasyr. Kan inte säga vem som formgivit den. Vasen finns i vår dokumentation. Den är tidig. Men vi kan inte knyta den till en bestämd person. Det kan vi inte heller med de två jag nu visar i bilfogade bild. Till skilnad från EBs vas, där randningen slutar mitt på "buken", så är de randade över hela ytan.
              Tack så mycket Gissla. Kollar man in våra kulvaser så skiljer de sig åt en del, min har ingen halskrage och randningen är grövre, mer som de du visar som Runborg i en annan bild, men de är vackra, speciellt den svarta du visar. Kul med en tidig!

Comment

• Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
                Tack Gissla, visst var det ett fynd. Flickan i butiken sa dessutom "jag tyckte att dom passade ihop, fast dom kom från olika hem". Det är ju bara att hålla med.

Jag vet att det ursprungligen var Gustavsberg som stod för tillverkningen, det jag reagerar på är att Kulturen skriver att deras exemplar är märkt Modell Kåge Gustavsberg Steninge och därunder skriver att tillverkaren är Gustavsberg på Värmdö...................
                Bifogade filer

Comment

• Kaktus Signe Persson-Melin

Jag har visat en liten Kaktus på inlägg 125 ovan. Här är en betydligt större - 17,5 cm i diam och 7 cm hög. Båda av Signe Persson Melin.
                  Bifogade filer

Comment

• Mor Annas kruka

Det är lite kul att få se både tillverkare (Steninge) och försäljare (Duka) på den här lilla foldern knuten på ena hänkeln till Mor Annas kruka. Att Steninge dessutom gjorde LERGODS för trivsam inredning är ju bra att känna till! Höjd 11 cm och 15 cm mellan öronen.
                    Bifogade filer

Comment

• Här en liten mörkgrön Kaktus av Signe Persson-Melin
                      Bifogade filer

Comment

• Ring klocka, ring!

Av etiketten att döma är denna klocka i terrakotta från 1960-talet. 13 cm hög och 16 cm i öppningen.
                        Bifogade filer

Comment

• Gul sejdel och formgiven av Greta Runeborg som arbetade på Steninge 1934-1935. Runt S i botten antyder att sejdeln är gjord några år efter det GR slutat på Steninge. Modellen levde alltså kvar till 1937-1940.
                          Bifogade filer

Comment

• Här ett fat eller en låg skål, 19 cm i diam. Signatur I.Y. - alltså Irma Yourstone och stämpel Steninge i en ram samt siffran 4.
                            I Steningeboken finns inga uppgifter på att Irma Yourstone var anlitad av Steninge. Att hon arbetade som freelans för Upsala-Ekeby finns ju dokumenterat. Kan det ha varit något i skarven, då UE köpte Steninge och gjorde omdaningar?
                            Bifogade filer

Comment

• Liten undran....
                              Är det inte det Steninge i Dina hemtrakter (Halmstad) som avses ?

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Liten undran....
                                Är det inte det Steninge i Dina hemtrakter (Halmstad) som avses ?
                                Tack, prylsnubben!
                                Jo, samma undran hade jag men Helmut Witt i Steninge (Halland) tror jag inte på.
                                På de "gamla" objekten på tråden är det stämplat gemena "steninge" och på mitt I.Y.-fat versaler "STENINGE".

Comment

Working...
                                X