Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vas [ID: Ludwig Klopfer, Lu Klopfer, Kunsttöpferei Johann Lipp, Mering, Tyskland]
Collapse
X
-
Vem har gjort vasen? [ID: Ludwig (Lu) Klopfer, Lipp Mering Töpferei]
Jag hittade denna vas på en auktionssida och tycker den är superfin,det stod okänd 50-tals vas. Saken är den att jag sett den på en loppis i en annan storlek och funderar på att köpa den men jag tyckte den var lite dyr när jag inte vet vad det är.
Hoppas på att någon kan hjälpa mig.
Leave a comment:
-
Leave a comment:
-
Nu är det så att jag och google inte alls är bästa vänner (som många vill påskina att de är)
Hur gör jag för att enklast/säkrast hitta information om en viss designer?
Leave a comment:
-
Jo, jag tycker att de ser väldigt lika ut! Ska definitivt undersöka saken närmare!
Leave a comment:
-
Har en idé, kolla min vas som är tillverkad av Ludwig Klopfer för Kunsttöpferei Johann Lipp i Mering.
Se även denna länk: http://www.ornamentsandobjects.com/i...tore.html#item
Är inte märkningen, stilen och godset väldigt lika?Last edited by Lotus7; 2010-08-28, 00:02.
Leave a comment:
-
*putt putt* Fortfarande nyfiken var den kan komma från
Eller det är mest troligt ett massproducerat turistfat/typ ikea?
Leave a comment:
-
Det var vad de hade gissat på auktionen. Men de lovade ingenting
Köpte den för att jag tyckte om den. Har ni någon idé om vad det skulle kunna vara? *nyfiken*
Leave a comment:
-
Ekeby fat? [ID: Ludwig Klopfer, Kunsttöpferei Johann Lipp, Mering]
Köpte ett fat på auktion igår. Tänkte fråga om någon kunde säga vad det kommer ifrån?

Leave a comment:
-
I myllret av anonym keramik på Tradera, fann skarpsynte simco nedanstående fat, som otvivelaktigt är en Klopfer.
Vänligt nog blev jag PM:ad därom, men det fatet behöver lite mer space än hemmet här kan erbjuda.
26 x 27 cm och numrerad.
Likväl höll jag med simco, om att det skulle vara värdefullt att dokumentera den. Mailade säljaren, som snabbt gav sitt samtycke till att lägga ut bilderna under pågående auktion.
Tack till er båda!
Leave a comment:
-
Ja, det var ren tur att svaret kom som ett brev på posten!
Tack för kompletterande upplysningar och visst, en Lippvas skulle inte göra sig dum bredvid sonens alster.
Den tyska keramiken börjar dock bilda en egen avdelning, och det är kanske dags att strama åt den - av utrymmesskäl...
Annars trodde jag mer på Italien med influens av Bianconi, och man måste ju säga att dekoren är i den tidens anda.
Leave a comment:
-
Roligt att Du fick ett namn på din fina och tidstypiska vas! Återstår att finna ett föremål i jugend av hans berömda morfar Johann Lipp (1867-1948).

Ludwig Klopfer kallad Lu (1924-1977) gick först i lära i Töpferei Lipp i Mering, vilket tedde sig naturligt eftersom han var barnbarnsbarn till grundaren. Därefter studerade han vid Staatliche Keramikfachschule i Landshut och avlade mästarprov som keramiker. Sedan övertog han den konstnärliga ledningen för krukmakeriet i Mering och experimenterade outtröttligt med nya former och glasyrer.
Max Laeuger var vän till familjen och gav inspiration till skulpturala arbeten, djur och människor, men även bildplattor. Keramikern Richard Bampi i Kandern fick Lu att göra avsteg från symmetrin i de drejade föremålen.
Inflytande från japanska träsnitt syns på dekoren av tallrikar och fat. Lu överlät allt mer av de traditionella formerna och dekorerna åt sina medarbetare och sysslade själv med unikaproduktion.Till en början arbetade han med slickermåleri och runt 1950 modellerade han djur, t ex elefanter och fiskar. Han hyste en stor förkärlek för reducerande glasyrer och experimenterade friskt med dessa. Till sin bror Heriberts bröllop 1952 skapade han en kaffeservis; assymetrisk i form och med röd glasyr med inslag av grå och röd kopparreduktion. Av ekonomiska skäl måste Lu följa med tidens mode och två gånger årligen ta fram en kollektion till mässan i Frankfurt.
Hans experimenterande med glasyrer utan att tänka på sin hälsa, kan ha varit orsak till hans allt för tidiga bortgång 1977.
Leave a comment:
Leave a comment: