Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• What time is it..?

Hallå,
    Enligt Harding (Book three), ja se själv. Jättefin komposition som man har ju sett med hundar, men rävarna var nya för mig. Kolla vad stolt översta räven är med duvan i käften.
    Grattis och so long....
    Bifogade filer

Comment

• Det är verkligen imponerande pjäser som visas upp.
      Jag har ändrat rubriken, Kim, och gjort tillägget "Staffordshire dogs, hundar" för att underlätta vid sökning.
      På kuppen fick jag lära mig att det tillverkats en hel del raser och att dalmatiner ska vara de ovanligaste;

"Potters produced figurines modeled on other breeds of dogs, the rarest of them being Dalmatians, which were sometimes mounted on blue bases. Other dogs they produced were poodles, pugs, foxhounds, pointers, staghounds, setters, sheepdogs, greyhounds and harriers. Though most commonly available in left or right pairs, some Staffordshire dogs include a center figure as well."

Read more: Real vs. Fake Staffordshire Ceramic Dogs | eHow.com http://www.ehow.com/about_6122550_re...#ixzz1r4sIwqq3

Comment

• The Vitcory...

Hallå Simco,
        Som tack för föreningen får du kika på The Victory, som jag nog visat tidigare och därför inte bubblar om nu. Jo du ser, en sjöman med the jug på knoppen, sailors always return.... So long....
        Bifogade filer

Comment

• Tack för det Kim!

Comment

• Nya pudlar i samlingen!

De här små pudlarna flyttade in i veckan. Visst är de charmiga? Speciellt den ensamma pudeln med en liten spaniel! Har inte hittat den i någon bok, däremot de andra pudlarna med valpar dateras till cirka 1850.
            Bifogade filer

Comment

• Hallå Staffis,
              Gillar figurer med den koboltblå sockeln, rara vovvar, och jycken i mitten är verkligen rare. Finner den inte i litteraturen, men tycker mig ändå känna igen den. Du får trösta dig med en titt på en annan dog.
              So long..
              PS. Lustigt. Vet inte om du noterade att pudlarna med valpar har päls som man fick fram genom att pressa leran genom ett såll och sedan kladda på.
              Bifogade filer
              Last edited by Kim von Platen; 2012-04-20, 12:41.

Comment

• Stafforshirefigurer berättar...

Hello,
                Ja så lyder rubriken på den här tråden. Vad berättar de här snubbarna då? Jo, att leran kunde användas som propagandavapen eller var det bara brännande nationalism under brinnande krig som avgjorde modellvalet?
                Väldigt ofta hämtade man förlagorna från aktuella tidningsartiklar, som här "The wounded soldier". Sailors always return, brukar jag säga, en sanning med modifikation.
                So long
                PS. Ursäkta dålig bildkvalitet, testade att plåta med telefonen. Måste göra ett försök till. Och så undrar jag hur man gör för att ta bort en bild i ett skickat inlägg?
                Bifogade filer
                Last edited by Kim von Platen; 2012-04-20, 16:26.

Comment

• Hallå!

Den här figuren berättar historien om en påhittad figur som kunde hantera ett armborst! Det är för övrigt en av mina största figurer, 46 cm hög!
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Staffis,
                    Gillar figurer med den koboltblå sockeln, rara vovvar, och jycken i mitten är verkligen rare. Finner den inte i litteraturen, men tycker mig ändå känna igen den. Du får trösta dig med en titt på en annan dog.
                    So long..
                    PS. Lustigt. Vet inte om du noterade att pudlarna med valpar har päls som man fick fram genom att pressa leran genom ett såll och sedan kladda på.
                    Hallå Kim!
                    Tack för den doggen! Den är jag mycket avundsjuk på!
                    Jo, det där med pudelpälsen är ju ett känt faktum!

Comment

• Hallå!

Här kommer en bild på de vackra gamla hundarna jag fyndade i Degeberga. Det var verkligen ett fynd, 250 kr st!
                      Bifogade filer

Comment

• Roger Giles???

Hello,
                        Fina jyckar från Degeberga, Staffis. Den där lilla har jag aldrig sett förut. Inte så gammal, kanske?

Fick en mångårigt försenad julklapp av en PES-vän (börjar tro på tomten), men vem föreställer den här filuren?
                        Möjligen skolläraren Roger Giles, en mångsysslare som oftast avbildades med byxorna nere, på muggen.
                        Snubben kan också förställa Thomas Parr, på sin tid England äldste man som lär ha blivit 154 år.

Ja, figurer berättar, men den här snubben är nog inte så gammal, från början av 1900-talet. Kul att försöka forska.
                        Tack Gideon och so long...
                        Bifogade filer

Comment

Hello,
                          Fina jyckar från Degeberga, Staffis. Den där lilla har jag aldrig sett förut. Inte så gammal, kanske?
                          Hallå Kim!

Jag hittar inte den lilla hunden i någon litteratur men är säker på att den är gammal, den känns helt genuin! Gissar på 1870 eller så.

Din figur ser jag ibland på Ebay men det står aldrig vem den föreställer.

Hälsningar S
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inlägg
                            Hallå!

Här kommer en bild på de vackra gamla hundarna jag fyndade i Degeberga. Det var verkligen ett fynd, 250 kr st!
                            Hallå Staffis,
                            Visst är hundarna från tiden, i annat fall hade dom inte platsat i Hardings bok (Book two). Prisgrupp D = 500 - 1000 pund för paret.
                            Lönsam visit i Degeberga. Grattis och so long....
                            Bifogade filer

Comment

Hallå Staffis,
                              Visst är hundarna från tiden, i annat fall hade dom inte platsat i Hardings bok (Book two). Prisgrupp D = 500 - 1000 pund för paret.
                              Lönsam visit i Degeberga. Grattis och so long....
                              Tack för det Kim!

Jag trodde väl att jag hade sett dem någonstans men just den boken tittade jag inte i den här gången...

Comment

Hello,

Fick en mångårigt försenad julklapp av en PES-vän (börjar tro på tomten), men vem föreställer den här filuren?
                                Möjligen skolläraren Roger Giles, en mångsysslare som oftast avbildades med byxorna nere, på muggen.
                                Snubben kan också förställa Thomas Parr, på sin tid England äldste man som lär ha blivit 154 år.

Ja, figurer berättar, men den här snubben är nog inte så gammal, från början av 1900-talet. Kul att försöka forska.
                                Tack Gideon och so long...
                                I Gideons tråd föreslog jag att figurinen föreställer Benjamin Disraeli. Christie's har en snarlik här som de också kallar för Disraeli.

Comment

Working...
                                X