Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inlägg
    Hallå igen! Vad roligt att du hittade mig! Nu har jag i alla fall köpt Harding "book two" på Ebay för hemska pengar, får hoppas att den kommer fram. Får väl försöka få tag i "book three" också så småningom...

Här kommer "Dog Tray". Den finns i flera olika modeller.

Old Dog Tray´s ever faithful,
    Grief cannot drive him away,
    He´s gentle, he is kind,
    I´ll never, never find
    A better friend than old Dog Tray.

A poem published in 1836 by Thomas Campbell entitled "The Harper".
    Hello,
    Kul tema, fin figur och alltid roligt när en figur har något att berätta.
    Har du funnit de i Hardings samlade verk? Jag har inte kollat.

Bjuder på min frus älskingsfigur, a single, men mycket får man stå ut med. Parr med säkerhet och det lustiga är att samma formar användes både för hästar och zebror. Engelsmen, ja räderna går aldig ur.
    So long...
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hello,
      Kul tema, fin figur och alltid roligt när en figur har något att berätta.
      Har du funnit de i Hardings samlade verk? Jag har inte kollat.

Bjuder på min frus älskingsfigur, a single, men mycket får man stå ut med. Parr med säkerhet och det lustiga är att samma formar användes både för hästar och zebror. Engelsmen, ja räderna går aldig ur.
      So long...
      Hallå!
      Ja "Dog Tray" finns i Harding.

Vilken fin Zebra! Tyvärr blir zebrorna alltid så dyra så jag har ännu inte någon i min ägo men förr eller senare så dyker det nog upp någon.....
      Så jag får väl istället bjuda på två hästfigurer som jag inte vet något om, har inte hittat dem i någon bok. Är inte överdrivet förtjust i den här typen av figurer (ryttare) men kunde inte motstå dessa som trots allt är rätt charmiga.
      Bifogade filer

Comment

• Talet 2 1/2 bör väl vara en storleksmarkering?

Форум, где мы обсуждаем антиквариат, коллекционирование. Тут можно оценить старинную икону, картину, тарелку, блюдо, золотое кольцо царской пробы, серебряное кольцо царской пробы, ложку, вилку, столовое серебро, старинные приборы и многое другое. Коллекционирование, консультации. Оценка Антиквариата. Покупка Антиквариата. Продажа Антиквариата.

Форум, где мы обсуждаем антиквариат, коллекционирование. Тут можно оценить старинную икону, картину, тарелку, блюдо, золотое кольцо царской пробы, серебряное кольцо царской пробы, ложку, вилку, столовое серебро, старинные приборы и многое другое. Коллекционирование, консультации. Оценка Антиквариата. Покупка Антиквариата. Продажа Антиквариата.
        Last edited by Kaptenen; 2011-12-05, 17:15.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Talet 2 1/2 bör väl vara en storleksmarkering?

http://www.antik-forum.ru/forum/atta...2&d=1322320891
          Hallå! Roligt att du väckte upp den här tråden. Jag blir förskräckt när jag ser på de bilderna jag har lagt in, hur mycket min samling har vuxit sedan dess.....

Ja, det är en storleksmarkering. Pudlar har jag sett med 1/2-markeringar men jag tror inte att spaniels har annat än hela tal? Jag kan ha fel. 1 är största storleken. Numret hjälpte fabriken att hålla ordning på storlekarna när köparna beställde. Men enligt min erfarenhet så är det rätt sällan man ser ett nummer tryckt i botten.

Hälsningar S

Comment

• Tack för det snabba svaret!

Lite bakvänt att nr 1 är den största, men det är väl engelsk logik!?

Pudeln dök upp på ett ryskt antikforum och de har minst sagt haft problem att datera den och de har letat rejält efter siffran.

Comment

• Engelsk logik...

Hello,
              Roligt det här med storlekar, helan och halvan, och mitt bidrag får bli efter ha vänt upp och ned på pudlarna i min lilla samling:
              1. Störst, 26 cm hög, omärkt.
              2. Näst störst, 24 cm, märkt med en 1:a.
              3. Trean, 22 cm, märkt med en 2:a.

Övriga omärkta.

Undrar om det där med halvorna har med åldern att göra. Man tillverkade 1:an, 2.an
              osv och så kom produktutvecklingen, halvorna. En hypotes, bara.
              So long...

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Tack för det snabba svaret!

Lite bakvänt att nr 1 är den största, men det är väl engelsk logik!?

Pudeln dök upp på ett ryskt antikforum och de har minst sagt haft problem att datera den och de har letat rejält efter siffran.

http://www.antik-forum.ru/forum/showthread.php?t=19479
              Tack Kim! Ja, någon form av logik finns det!
              Last edited by Kaptenen; 2011-12-05, 20:17.

Comment

• Hallå hallå!

Nu har jag kollat mina pudlar också:

1 = 24 cm
                1½ = 20 cm
                2 = 18 cm
                2½ = 15 cm

Alla andra i min samling omärkta.

Så det stämmer ju inte riktigt med Kims 2:a som är 22 cm!

Det berodde kanske på vilken kennel pudeln kom från hur den storleksmärktes??

Comment

• Спасибо еще раз! / Tack igen!

Jag har svarat och hoppas att jag inte har misshandlat det ryska språket allt för mycket. Även om jag har det på känn, så borde ryssarna ha annat att bekymra sig över efter valet än ett foruminlägg på dålig ryska.

Comment

• Fel av mig...

Hallå S,
                    Kontrollmätte och fann att den märkt med en 2:a är 20 cm, alltså inte 22 cm. Men det stämmer ändå inte riktigt. Tror för övrigt att "helorna" ursprungligen var sex till antalet, inte sju som jag tidigare trott utan tillgång på facklitteratur. Det vore fasen om vi kunde reda ut det här med storlekarna, eller hur?
                    So long...

Comment

Hallå S,
                      Kontrollmätte och fann att den märkt med en 2:a är 20 cm, alltså inte 22 cm. Men det stämmer ändå inte riktigt. Tror för övrigt att "helorna" ursprungligen var sex till antalet, inte sju som jag tidigare trott utan tillgång på facklitteratur. Det vore fasen om vi kunde reda ut det här med storlekarna, eller hur?
                      So long...
                      Hallå Kim!

Så här skriver Clive Mason Pope i "A -Z of Staffordshire dogs - A potted history":

Heights no 1 = 12 3/4 inches
                      no 2 = 10 inches
                      no 3 = 9 inches
                      no 4 = 7 3/4 inches
                      no 5 = 6 ½ inches
                      no 6 = 5 ½ inches

Alltså var det sex storlekar vad gäller spaniels! Pudelstorlekar hittar jag inga uppgifter om.

Comment

• Kim och Staffordshire!

Det är med stor spänning och glädje jag dagligen får tillfälle att se alla dessa fantastiska Staffordfiguriner. Tack!
                        p-son

Comment

• Hundra pudlar...

Hall S,
                          Jo jag såg den där uppgiften om Comforters (vilket härilgt smeknamn!) och vill gärna tro att samma tumregel gällde för pudlarna (som vi i familjen brukar kalla..... gissa vad?)

Kul också med uppmuntran från Trelleborg, alltid närvarande och kvicke P-son (som kommit att personifiera Pesanien = P-son). Skrev nyss ett inlägg på annan tråd om att storleken inte har någon betydelse...men återkommer... so long...

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                            Kim och Staffordshire!

Det är med stor spänning och glädje jag dagligen får tillfälle att se alla dessa fantastiska Staffordfiguriner. Tack!
                            Tack P-son för dina uppmuntrande ord! Det kommer nog att dyka upp både en eller annan figur i fortsättningen. Roligt att veta att det är uppskattat!

Comment

Hall S,
                              Jo jag såg den där uppgiften om Comforters (vilket härilgt smeknamn!) och vill gärna tro att samma tumregel gällde för pudlarna (som vi i familjen brukar kalla..... gissa vad?)

Kul också med uppmuntran från Trelleborg, alltid närvarande och kvicke P-son (som kommit att personifiera Pesanien = P-son). Skrev nyss ett inlägg på annan tråd om att storleken inte har någon betydelse...men återkommer... so long...
                              Hallå Kim!

Visst var det väl "puderpudlar" ni kallade dem för i familjen?

Comment

• Här kommer ett par figurer "Shepherd and shepherdess". Kolla in lammen vid deras fötter! Naivt och charmigt så det förslår!
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X