Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hallå Kim!

Nej du, inget bolmande här! Men tobaksburken är trevlig ändå, går ju utmärkt att förvara andra saker i den om man vill! Jag är helt säker på att den är äkta, likaså den andra som finns ute nu. Den är så dyr så den har nog legat ute i några år! Jag har många gånger bjudit på ovanliga figurer på ebay där det funnits en eller flera skador men de blir alltid väldigt dyra trots skadorna. Ibland häpnar man över vad folk är villiga att betala. (Rika amerikaner kanske?). Själv bryr jag mig inte så mycket om ifall det finns skador, givetvis beroende på skadans art, men jag vill inte betala så mycket då förstås. Figurens charm blir inte mindre av att den "har varit med ett tag".

De figurerna du skickade med är nog ännu mer "rara" än min tobaksburk. Jag har några "double headed tobbaco jars" men de är inte äkta, jag köpte dem billigt, byter ut dem om jag får tag på äkta varan någon gång. De har inte alls samma charm som de äkta. Dessutom är det bara en knopp på locket, inte en spaniel som på originalet. Har inte många oäkta figurer, de jag har får stå lite i skymundan!
    Bifogade filer

Comment

• Som en besvärlig hundvalp, mellan er nestorer på staffordshirekeramik, måste jag få inflika frågan:
      Varför ser man ofta kladdiga fotringar på just figuriner från Staffordshire? Hade målarna bråttom och jobbade på ackord?
      Det gäller även för tobaksburken, som alltså är från ca 1870.

Click image for larger version

Name:	Kladdig Staffordshire.jpg
Views:	1
Size:	16,0 KB
ID:	545954

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Som en besvärlig hundvalp, mellan er nestorer på staffordshirekeramik, måste jag få inflika frågan:
        Varför ser man ofta kladdiga fotringar på just figuriner från Staffordshire? Hade målarna bråttom och jobbade på ackord?

[ATTACH]130418[/ATTACH]
        De fick oftast betalt per målad figur. Alltså var kvantiteten viktigare än kvaliteten. Det var vanligt att det var barn som målade figurerna, arbetsdagen var ofta längre än 12 timmar. Inte så konstigt kanske att det blev lite kladd?

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Som en besvärlig hundvalp, mellan er nestorer på staffordshirekeramik, måste jag få inflika frågan:

[ATTACH]130418[/ATTACH]
          Hallå Gideon,
          Intressant fråga. Jag kollade "kantringarna" på mina victorianska figurer (har nästan bara nautiska figurer kvar och jyckar), men ingen är "målad" på undersidan. Alla har en vit "base" och saknar glasyr på undersidan.

Staffis, du kan väl kika på ett urval av alla dina figurer.

Kul att ha fått med en spårhund på tråden, jag brukar nöja mig med att hundar kan tala.
          So long...

Comment

• Jag har också mest figurer med vit bas. Har några med blå bas och där förekommer lite kladd på en del.

Comment

• Rättelse...

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå Gideon,
              Intressant fråga. Jag kollade "kantringarna" på mina victorianska figurer (har nästan bara nautiska figurer kvar och jyckar), men ingen är "målad" på undersidan. Alla har en vit "base" och saknar glasyr på undersidan.

Staffis, du kan väl kika på ett urval av alla dina figurer.

Kul att ha fått med en spårhund på tråden, jag brukar nöja mig med att hundar kan tala.
              So long...
              Hallå,
              Fel av mig, samtliga har glasyr på undersidan, men själva "ringen" är så sliten att glasyren trillat bort.
              So long....

Comment

• Skönhet?

Hallå,
                Många tycker att staffordshirefigurera är stela, dåligt formade och taskigt målade. Men, ändå äger som nästan alltid en charm som tilltalar och kan förföra ögat. Och berättar något om sin tid. Den här ganska vanliga figuren (såldes alltid som spegelvända
                i ett par, inte Parr) tillhör en av mina favoriter. I rätt miljö. Men det tyckte inte min hustru, så jag valde kakelugnen den gången.

Jo, Staffis, det är med en jycke i bild....so long....

PS. Har kanske visat figuren tidigare, men inte på den här tråden... kakelugnkännare får gärna tycka till...
                Bifogade filer

Comment

• Hallå Kim!

Jag håller definitivt med dig om charmen i dessa figurer! De är oemotståndliga!
                  I brist på kakelugn får mina figurer stå på en gammal byrå som min farfars farfar har gjort.
                  Bifogade filer

Comment

• Hallon,
                    Fint stilleben, men den där svarta rackaren är väl inte staffordshire, eller?
                    Här en figur man brukar kalla Alliance Group och som skulle stärka försvarsviljan inför Krimkriget
                    1854-56. Napoleon III och Albert, den senare i sjömansdräkt. Det finns flera liknande figurer, motivet är
                    vanligt, men den här tillhör de bättre. So long...
                    Bifogade filer

Comment

• Till Rosa...

Hallon Rosa,
                      Du var ju snäll och samordnade två staffordshiretrådar men det finns faktiskt en tredje med många fina figurer och intressant dialog.

Om har har tid och lust en regnig dag.... blir jag glad. So long....

Comment

• Hallå Kim!

Nej den svarta rackaren är inte staffordshire men fin ändå!

Fin figur du visar upp!

Vad tycks om mina lejon? Lite vulgära kanske men väldigt dekorativa i fönstret! Jag gillar dem skarpt!

Hälsningar S
                        Bifogade filer

Comment

• Hallon S,
                          Fina, tycks trivas i djungeln, men är väl ungdjur? Kan inte finna dem i Hardings books. Skulle gissa på tidigt 1900-tal.
                          Men vad skymtar där nere, det måste väl ändå vara Rödluvan i lejonkulan? So long...

Comment

• Hallå hallå!

Jo du har rätt, de är ungdjur. Figurer med ögon av glas tillverkades väl cirka 1890 - 1910. De finns i Hardings bok Victorian Staffordshire figures 1875 - 1962. Enligt boken ovanligt med stämpel under ena foten vilket ett av mina lejon faktiskt har.

Jo du har rätt, det är rödluvan som skymtar!
                            Bifogade filer

Comment

• Staffordshire?

Har avundsjukt och imponerat smygtittat i den här tråden flera gånger, så när jag för en vecka sedan såg den här damen med dalmatinen stå på ett säljarbord slog jag till utan att titta särskilt noggrant. Köpte flera prylar från samma bord, och den här såg jag när försäljaren packade in mina nyinköpta prylar och utbrast "den här också".

Efter hemkomsten såg jag med besvikna ögon att höger hand var borta och att damen någon gång råkat ut för en dekapitering. Kransen har ett par märken också, precis som om något suttit där. Men med figuriner är jag inte så kräsen när det gäller skador, så länge jag inte har betalat för att det ska vara just helt.

Nu till min fråga. Är damen från Staffordshire?
                              Bifogade filer

Comment

• Grattis!

Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                                Har avundsjukt och imponerat smygtittat i den här tråden flera gånger, så när jag för en vecka sedan såg den här damen med dalmatinen stå på ett säljarbord slog jag till utan att titta särskilt noggrant. Köpte flera prylar från samma bord, och den här såg jag när försäljaren packade in mina nyinköpta prylar och utbrast "den här också".

Efter hemkomsten såg jag med besvikna ögon att höger hand var borta och att damen någon gång råkat ut för en dekapitering. Kransen har ett par märken också, precis som om något suttit där. Men med figuriner är jag inte så kräsen när det gäller skador, så länge jag inte har betalat för att det ska vara just helt.

Nu till min fråga. Är damen från Staffordshire?
                                Roligt att du har tittat i den här tråden och (förmodar jag) tyckt om det du sett!
                                Grattis till en jättetrevlig staffordshirefigur! Jag hittar den inte i någon bok just nu men den ser ut att vara från cirka mitten av 1800-talet. Definitivt Staffordshire! Skador är ju tyvärr rätt vanligt och har man inte betalat mycket så spelar det ju ingen roll, huvudsaken är att man tycker om figuren och blir glad av den. Jättefin!
                                Last edited by Staffordshire; 2013-06-26, 20:28.

Comment

Working...
                                X