Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lillemor Mannerheim M-serien 1955

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Den är 30 cm hög och det skriver DeBeer att den andra också är så frågan är vilken som är rätt?
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
      Den är 30 cm hög och det skriver DeBeer att den andra också är så frågan är vilken som är rätt?
      Jag tror faktiskt att denna är korrekt, den finns med i boken "En bildkavalkad över föremål från Gefle porslinsfabrik" som jag sa, utgiven av Geflekeramikens vänner 2010, så det är nog ingen tvekan där. Fråga DeBeer om det finns bilder på godsmärkningen på den vasen med "Toreador"-dekoren som hon visar.
      http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Toreador

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
        Jag tror faktiskt att denna är korrekt, den finns med i boken "En bildkavalkad över föremål från Gefle porslinsfabrik" som jag sa, utgiven av Geflekeramikens vänner 2010, så det är nog ingen tvekan där. Fråga DeBeer om det finns bilder på godsmärkningen på den vasen med "Toreador"-dekoren som hon visar.
        Tyvärr inte, sparade bilden på botten länge genom att jag visste att du Tallen var intresserad. Hittar den inte nu bland avslutade auktioner på Tradera heller, men har du inte kvar länken i e-mailet från mig med tipset?
        Jag har för mig att stämpeln var tydlig... men det ÄR inte en M46 som säljaren skrev utan det kanske var en M48 eller M43 om stämpeln var otydlig........

Comment

Ursprungligen postat av DeBeer Visa inlägg
          Tyvärr inte, sparade bilden på botten länge genom att jag visste att du Tallen var intresserad. Hittar den inte nu bland avslutade auktioner på Tradera heller, men har du inte kvar länken i e-mailet från mig med tipset?
          Jag har för mig att stämpeln var tydlig... men det ÄR inte en M46 som säljaren skrev utan det kanske var en M48 eller M43 om stämpeln var otydlig........
          Jag har kollat i boken igen, det är inte M32, 33, 36, 37, 39-44, 46-48 heller...men jag ska leta vidare...det behöver ju inte vara en M-vas för att den har dekoren Toreador, dom kan ju ha tagit en annan modell och lagt på den dekoren. Jag har dock sett vasen tidigare, men kommer inte ihåg var...

De jag inte hittar bilder på nu är M45 (12 cm), M49 (23 cm), M34 (14 cm), M31 (40 cm), M38 (11 cm).

Comment

Tittade på bilden igen och undrar om den inte är kapad?
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
              Tittade på bilden igen och undrar om den inte är kapad?
              Jo, så är det ju, den är ju vit (rågods) upptill. Det borde jag ju också sett direkt! Gåtans lösning kom till slut

Comment

M36

Underbar sträng, då jag inte sett någon M36a här så kommer en här

Click image for larger version

Name:	IMGP1861.jpg
Views:	1
Size:	48,5 KB
ID:	513981

Comment

M16

1. Glasyr: Mangania - Dekor: Labyrint

Name:	M16 Labyrint.jpg
Size:	38,8 KB
ID:	514463

2. Glasyr: Negro - Dekor: Dixi

Name:	M16 Dixie.jpg
Size:	113,0 KB
ID:	514464
                  Last edited by DeBeer; 2011-05-28, 10:34.

Comment

M42 + M48 - Narciss

En M42 som jag visserligen redan tidigare visat och en M48, även den med dekoren: NARCISS

Bilder är lånade från Tradera.
                    Bifogade filer
                    Last edited by DeBeer; 2011-06-22, 11:49.

Comment

Man ställer sig frågan om M42 verkligen har dekoren Narciss.

Här en M49 med dekor Narciss (23,5 cm hög och 8 cm bred i överkant). Uppgifter och bilder lånade av Traderasäljare.
                      Bifogade filer

Comment

Narciss....

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Man ställer sig frågan om M42 verkligen har dekoren Narciss.

Här en M49 med dekor Narciss (23,5 cm hög och 8 cm bred i överkant). Uppgifter och bilder lånade av Traderasäljare.
                        Jo då, 42:an hade samma stämpel under, det var därför jag kunde namnge dekoren. Tittar man så återfinns samma typ av blomma upprepad i variationer mellan bladmönstret. Det är samma sak med dekoren Labyrint, den varierar också beroende på vilket gods den använts
                        Last edited by DeBeer; 2011-06-22, 13:42.

Comment

M4 - Mangania

Höjd ca: 10cm

Bilden är bara ett lån.
                          Bifogade filer

Comment

Saknar information om vissa delar i M-serien?

Jag har hittat information om dom mesta i M-serien men kan inte hitta någon om:
                            M1
                            M2
                            M3
                            M5
                            Så om någon har dessa eller info skulle jag bli tacksam?

Comment

M17

Modell: M17
                              Glasyr: Mangania
                              Dekor: Labyrint
                              Tillverkad: 1955
                              Storlek: 17 x 5cm

Name:	M17.jpg
Size:	60,7 KB
ID:	518474