Den är 30 cm hög och det skriver DeBeer att den andra också är så frågan är vilken som är rätt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lillemor Mannerheim M-serien 1955
Collapse
X
-
Jag tror faktiskt att denna är korrekt, den finns med i boken "En bildkavalkad över föremål från Gefle porslinsfabrik" som jag sa, utgiven av Geflekeramikens vänner 2010, så det är nog ingen tvekan där. Fråga DeBeer om det finns bilder på godsmärkningen på den vasen med "Toreador"-dekoren som hon visar.Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggDen är 30 cm hög och det skriver DeBeer att den andra också är så frågan är vilken som är rätt?http://www.porslinsbloggen.se/
Comment
-
Toreador
Tyvärr inte, sparade bilden på botten länge genom att jag visste att du Tallen var intresserad. Hittar den inte nu bland avslutade auktioner på Tradera heller, men har du inte kvar länken i e-mailet från mig med tipset?Ursprungligen postat av tallen Visa inläggJag tror faktiskt att denna är korrekt, den finns med i boken "En bildkavalkad över föremål från Gefle porslinsfabrik" som jag sa, utgiven av Geflekeramikens vänner 2010, så det är nog ingen tvekan där. Fråga DeBeer om det finns bilder på godsmärkningen på den vasen med "Toreador"-dekoren som hon visar.
Jag har för mig att stämpeln var tydlig... men det ÄR inte en M46 som säljaren skrev utan det kanske var en M48 eller M43 om stämpeln var otydlig........
Comment
-
Jag har kollat i boken igen, det är inte M32, 33, 36, 37, 39-44, 46-48 heller...men jag ska leta vidare...det behöver ju inte vara en M-vas för att den har dekoren Toreador, dom kan ju ha tagit en annan modell och lagt på den dekoren. Jag har dock sett vasen tidigare, men kommer inte ihåg var...Ursprungligen postat av DeBeer Visa inläggTyvärr inte, sparade bilden på botten länge genom att jag visste att du Tallen var intresserad. Hittar den inte nu bland avslutade auktioner på Tradera heller, men har du inte kvar länken i e-mailet från mig med tipset?
Jag har för mig att stämpeln var tydlig... men det ÄR inte en M46 som säljaren skrev utan det kanske var en M48 eller M43 om stämpeln var otydlig........
De jag inte hittar bilder på nu är M45 (12 cm), M49 (23 cm), M34 (14 cm), M31 (40 cm), M38 (11 cm).http://www.porslinsbloggen.se/
Comment
-
Jo, så är det ju, den är ju vit (rågods) upptill. Det borde jag ju också sett direkt! Gåtans lösning kom till slutUrsprungligen postat av Tingeling Visa inläggTittade på bilden igen och undrar om den inte är kapad?
http://www.porslinsbloggen.se/
Comment
-
Narciss....
Jo då, 42:an hade samma stämpel under, det var därför jag kunde namnge dekoren. Tittar man så återfinns samma typ av blomma upprepad i variationer mellan bladmönstret. Det är samma sak med dekoren Labyrint, den varierar också beroende på vilket gods den använtsUrsprungligen postat av Kaptenen Visa inläggMan ställer sig frågan om M42 verkligen har dekoren Narciss.
Här en M49 med dekor Narciss (23,5 cm hög och 8 cm bred i överkant). Uppgifter och bilder lånade av Traderasäljare.
Last edited by DeBeer; 2011-06-22, 13:42.
Comment
Comment