Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lillemor Mannerheim M-serien 1955

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Lillemor Mannerheim M-serien 1955

Konstserien M kom 1955 (Den innehåller 17 skålar och 25 vaser med beteckningarna M1-M49).

Fyll gärna på med fler modeller så får vi se hur många vi hittar!!! Alla färgvarianter är välkomna

OBS!
    1. Mangania är namnet på den matta svarta glasyren inte på en model. Det numret hittar ni som en djupstämpling i själva godset under glasyren.

2. Bara för ett objekt har den glasyren betyder det INTE automatiskt att Lillemor Mannerheim står för designen.
    Bifogade filer
    Last edited by DeBeer; 2010-09-09, 19:55.

Då lägger jag in den som jag har visat förut.
    Bifogade filer

Comment

Här är en till modell och en mängd som redan visats.
      En konstig sak dock, det står tydligt M38 under den tjocka vasen. Jag har en som du DeBeer kallat M38 också men min har en otydlig stämpel, M?8 kan jag se. Är din stämpel tydlig?
      Ingår fiskvasen i serien också? Den är så liten så botten täcks av den tryckta vita stämpeln. Ingen M-markering .
      Bifogade filer

Comment

17 skålar och 25 vaser får jag till 42 objekt...hur kan det då vara märkningar M1-M49 enligt din beskrivning ovan? Har jag missat något eller har man hoppat över några nummer i 1-49?

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
          17 skålar och 25 vaser får jag till 42 objekt...hur kan det då vara märkningar M1-M49 enligt din beskrivning ovan? Har jag missat något eller har man hoppat över några nummer i 1-49?
          Det är just därför jag startade den här tråden, det är en viss förvirring om vilken modell som har vilket nummer så jag tänkte att det skulle vara bra om det gick att klargöras!

Jag är mycket förtjust i Mangania glasyren men ingen älskare av Mannerheim, så ingen av delarna ovan är mina men de dyker alltid upp när jag är på jakt!

Nummerserien har jag fått av Tallen som brukar vara en bra källa till korrekt information!
          Last edited by DeBeer; 2010-09-10, 06:23.

Comment

Ursprungligen postat av zeza Visa inlägg
            Här är en till modell och en mängd som redan visats.
            En konstig sak dock, det står tydligt M38 under den tjocka vasen. Jag har en som du DeBeer kallat M38 också men min har en otydlig stämpel, M?8 kan jag se. Är din stämpel tydlig?
            Ingår fiskvasen i serien också? Den är så liten så botten täcks av den tryckta vita stämpeln. Ingen M-markering .
            Ja, "fisken" ingår vad jag kommit fram till i M-serien men jag vet inte numret? Mangania glasyren har ibland en tendens att vara tjock och på den här lilla vasen tror jag att ev. djupstämpel har försvunnit i smeten

M38 var den märkningen som var nämd i bildtexten, jag vill gärna verifiera de olika numren om någon lyckas att tyda sina stämplar, inte lätt alla gånger.....
            Last edited by DeBeer; 2010-09-10, 09:42.

Comment

M 47 med prickar
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

M 42 med vinröda blaffor
                Bifogade filer
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Mangania-serien

De här ingår ju också i manganiakonstserien fast de inte har modellbeteckningar, hör de inte hit plockar jag bort dem.
                  Bifogade filer

Comment

Mambo - M42

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                    M 42 med vinröda blaffor
                    Och här som Mambo, min var inte märkt och var lagad/sprucken i halsen så den fick vandra vidare.....
                    Bifogade filer

Comment

Ps. Mangania är en glasyr och inget annat !

De här ingår ju också i manganiakonstserien fast de inte har modellbeteckningar, hör de inte hit plockar jag bort dem.
                      Vet du att de tillhör M-serien eller är det bara så att de råkar har Manganiaglasyren?

Comment

Korrektion: Detta är M28 inte M38

Nu är det bekräftat, detta är M28!
                        Bifogade filer

Comment

M29

Och "Fisken" är M29
                          Bifogade filer

Comment

Jag ska fota fler alster och lägga in lite så fort jag hinner! Jag kan dessutom glädjande nog meddela att fotografiboken om Gefle-keramik med 450 bilder har kommit! Jag inhandlade den idag på länsmuseet, den finns också att köpa via Geflekeramikens vänner som har gett ut den

Nu fick du svar på din fråga också Tingeling, jag var tvungen att gå dit och kolla på lunchen idag och där låg den

Gissa vad jag ska läsa ikväll
                            http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Jag tror M-serien står för Mannerheim...

Dessa tillhör inte M-serien, så mycket vet jag...men jag ska se om jag kan hitta dem i den nya boken
                              http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Working...
                              X