Kim, Rosa, Prylsnubben. Jättetack för era informativa inlägg gällande Gefle krukan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Krukor och fat
Collapse
X
-
Höganäsbolaget
Den här lilla krukan fick följa med hem igår.
GE får jag till Gustaf Ekberg och året 1849. Finns det inga uppgifter om hur länge denne Ekberg var anställd på fabriken eller arbetade han endast detta år?
Kan den verkligen vara från mitten av 1800-talet? Krukan är inte helt felfri, men saknar helt patina och normalt bruksslitage. Är därför lite tveksam till att den skulle vara så gammal.
Comment
-
Jo men det tror jag..../4 står för 1/4 kanna och kannmåtten är ifrån tiden.....grattis.......
Här en /8 dels kanna..
Last edited by Andres; 2013-07-04, 23:19.
Comment
-
Ekberg, som föddes 1838, började på Höganäsbolaget som 11-åring 1849. Hur länge han arbetade där, finns det inga uppgifter om, men jag ska se om jag kan hitta något på hans vidare öden.Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inläggDen här lilla krukan fick följa med hem igår.
GE får jag till Gustaf Ekberg och året 1849. Finns det inga uppgifter om hur länge denne Ekberg var anställd på fabriken eller arbetade han endast detta år?
Kan den verkligen vara från mitten av 1800-talet? Krukan är inte helt felfri, men saknar helt patina och normalt bruksslitage. Är därför lite tveksam till att den skulle vara så gammal.
Hittade detta:
Gustaf gifte sig med sin hustru Ingrid 1859 och mellan åren 1860-1876 avlade de 10 barn. Titeln på Gustaf under dessa tider är bruksarbetare No 358. Alltså var han anställd vid bolaget under hela denna tid. När han lämnade jordelivet, har jag inte hittat än.Last edited by Polsson; 2013-07-05, 13:26.p-son
Comment
-
Kör på med en s.k. "SD"-kruka. Eller jag tror rättare sagt att det är en sån. S:et finns, men vad som står sen är otydligt, men kan mycket väl vara ett D. Kommer inte med på bild och syns knappast i verkligheten. Två streck ska väl symbolisera 11. Även denna inköpt i Linköping i onsdags. 15 cm hög.
Tack Andres! Är 1/8 K de minsta och mest eftersökta?Ursprungligen postat av Andres Visa inläggJo men det tror jag..../4 står för 1/4 kanna och kannmåtten är ifrån tiden.....grattis.......
Här en /8 dels kanna..
Tack för upplysningarna, Polsson! Något säger mig att livet var "lite" hårdare förr.Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggEkberg, som föddes 1838, började på Höganäsbolaget som 11-åring 1849. Hur länge han arbetade där, finns det inga uppgifter om, men jag ska se om jag kan hitta något på hans vidare öden.Last edited by Svärdsfalla; 2013-07-06, 00:46.
Comment
-
Roligt att få se några krukor! Tack för det, Svärdsfalla!
I en priskurant från Nya AB Lerkärlsfabriken Strömstad (vilket vi väl kommit fram till att SD betyder?) så anges det att kruka N:r 11 skall rymma 1,7 liter.
Jag hade faktiskt också tänkt lämna ett bidrag till tråden, samt även till någon annan tråd, men tyvärr blev kameran kvarlämnad vid fotograferingsplatsen. Får återkomma om någon vecka eller så.
Comment
-
En ny askkopp från Utomhusbruk...
Hallå,
Den gamla sprack under istiden, en ny fyndades. Det är väl en syltkruka från Höganäs, en bamse som rymmer 12 l fimpar.
Vad som förundrar är att den saknar den välkända glasyren, ytan är matt. Misstag i produktionen eller avsiktligt skönhetsvärde? Smälter fint in bland stenar och sand.
Comment
-
Comment
-
Gustaf Adolf Fogelström
Under ett besök vid en hembygdsgård i Medelpad under veckan, så träffade jag på en skål i vilken det låg en lapp som berättade att skålen/fatet var tillverkat av Gustaf Adolf Fogelström i Gulllgård. Skålen skall ha blivit skänkt till hembygdsgården 1964, och det var troligtvis då som lappen skrevs.
Eftersom jag letat efter lite upplysningar om denne Fogelström, så var det mycket stimulerande att få se och fotografera skålen.
I hembygdsgårdens samlingar finns även en slags väggvas, och också i denna finns det en lapp, vilken berättar att föremålet funnits i givarens morföräldrars hem i Gullgård, och där används som behållare för tändstickor. För mig känns det mycket troligt att även denna är av Fogelströms tillverkning. Dessutom finns det vid hembygdsgården en kruka samt en terrin/gryta med lock. Om även dessa är tillverkade av Fogelström känns mer osäkert.
Fogelström skall också ha tilllverkat gulfärgade kakelugnar av traktens lera. Tyvärr har jag inte lyckats att få se någon sådan.
Här något som jag genom husförhörslängderna lyckats få fram om Fogelström. Som vanligt är de uppgivna årtalen vid flytt mycket osäkra. En sådan anmälan kunde nog dröja både ett eller flera år.
Fogelström, Gustaf Adolf. Född den 31/10 1834 i Åmål.
Efter lärlingstid och som relativt nybliven kakelugnsmakargesäll lämnar Fogelström föräldrahemmet i Åmål för att flytta till Jönköping år 1855. Nu blev vistelsen där inte speciellt långvarig, utan redan samma år finns han antecknad som avflyttad till Stockholm.
Oklart dock om det blev någon stockholmsvistelse, för 1856 återfinns Fogelström i Östersund, och där uppgiven som inflyttad från Jönköping.
I Östersund stannade han till 1863, då det blev flytt till Torps församling i Västernorrlands län.
Under den första tiden i Torps församling finns kakelugnsmakare Fogelström mantalsskriven i Öster Hångsta, men senare finns han med nybildad familj i Gullgård.
Det går dock av hsf.längden få intrycket att Fogelström kommit till församlingen betydligt tidigare.
Där driver Fogelström sin verksamhet, och under den senare tiden troligtvis tillsammans med sonen Karl Wilhelm.
Gustaf Adolf Fogelström avlider i Gullgård den 30/7 1901.
Efter faderns bortgång övertar sonen Karl Wilhelm, född den 28/2 1877 i Gullgård, troligtvis verksamheten.
Dock är det osäkert om denne hade någon egen tillverkning.
Karl Wilhelm Fogelström avlider i Gullgård den 23/9 1912.
Comment
Comment