Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukor och fat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
    Det har blivit en hel del nya köp av krukor och syltburkar i sommar då jag har besökt Höganäs med omnejd. Den här är om jag har förstått det rätt från Ystads Nya Stenkärl och Keramikfabrik.
    Anders Teodor Andersson (1884-1969) arrenderade Helsingborgs stenkärlsfabrik 1918 och under den tiden hade öronen "katt-tassform". Sedermera jobbade ATA på fabriken du nämner och fortsatte då med samma kruköron. Att ATA var nere i Trelleborg och arbetade hos en krukmakare Magnus Persson innan Ystad kan också nämnas. Fakta från: Krukmakare och Kakelugnsmakare i Helsingborg (Kring Kärnan 35) av Torsten Jarnvall.

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
    Fin kruka, ...den ser ut att vara saltglaserad om man tittar på handtagen men svårt om man inte håller den i handen.....nog lite annan färg bara....
    Sannolikt annan lera också. Bolaget hade ju olika lertäkter.

[QUOTE=Bengt H.;236657]Under ett besök vid en hembygdsgård i Medelpad under veckan, så träffade jag på en skål i vilken det låg en lapp som berättade att skålen/fatet var tillverkat av Gustaf Adolf Fogelström i Gulllgård. Skålen skall ha blivit skänkt till hembygdsgården 1964, och det var troligtvis då som lappen skrevs.
    Eftersom jag letat efter lite upplysningar om denne Fogelström, så var det mycket stimulerande att få se och fotografera skålen.[QUOTE]

Hembygdsgårdar är guld värda, Bengt H! Intressant läsning!
    Last edited by Polsson; 2013-08-27, 14:23.
    p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå,
      Den gamla sprack under istiden, en ny fyndades. Det är väl en syltkruka från Höganäs, en bamse som rymmer 12 l fimpar.
      Vad som förundrar är att den saknar den välkända glasyren, ytan är matt. Misstag i produktionen eller avsiktligt skönhetsvärde? Smälter fint in bland stenar och sand.
      En sällsynt vacker kruka, Kim!

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Anders Teodor Andersson (1884-1969) arrenderade Helsingborgs stenkärlsfabrik 1918 och under den tiden hade öronen "katt-tassform". Sedermera jobbade ATA på fabriken du nämner och fortsatte då med samma kruköron. Att ATA var nere i Trelleborg och arbetade hos en krukmakare Magnus Persson innan Ystad kan också nämnas. Fakta från: Krukmakare och Kakelugnsmakare i Helsingborg (Kring Kärnan 35) av Torsten Jarnvall.
      Intressant läsning, Polsson!

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Hembygdsgårdar är guld värda, Bengt H! Intressant läsning!
      Instämmer! Min åsikt är att hembygdsgårdarnas samlingar idag är alldeles för underskattade.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Bifogar några bilder med ett par stora skålar som jag har släpat hem under sommaren. Väl använda och saknar märkning.
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Grattis Kim - fina fartränder på Din askkopp!
        Här kommer tre krukor eller några kanske är vaser. Gefle B och den blå Bo Fajans är ju besläktade på långt håll. Den tredje är för mig ett UFO. Jag läser signaturen som W och har sett den men aldrig lyckats tyda.
        W-stämpeln är fortfarande en oknäckt nöt, och återkommer här:

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          I hembygdsgårdens samlingar finns även en slags väggvas, och också i denna finns det en lapp, vilken berättar att föremålet funnits i givarens morföräldrars hem i Gullgård, och där används som behållare för tändstickor. För mig känns det mycket troligt att även denna är av Fogelströms tillverkning.
          Väldigt bra dokumenterat, Bengt H!
          Lägger dock märke till såväl bild på väggvasen och text till den. Osökt får den mig att tänka på, en till formen, likadan av Rödin som bonnie visade upp:

Det är sant att hembygdsgårdarnas samlingar är underskattade, och borde totalinventeras ordentligt. Men tanken är gammal förstås, och ideer är det gott om. Ändock verkar tid och vilja vara en bristvaror idag.
          Last edited by Gideon; 2013-08-27, 21:57.

Comment

• Roligt att få se dina nytillskott, Svärdsfalla!

Mycket fina och trevliga saker som du köpt.

Roligt också med Polssons och Gideons kommentarer angående det lergods jag fotograferade på en hembygdsgård.

Inlägget där Bonnie visar sin Rödin-"vas" har jag nog missat tidigare. Kul att få se.

Angående Fogelström, så har jag nu fått tillgång till dennes bouppteckning.
            Denna visar att Fogelström efterlämnade en mängd lergods och kakel.
            Bl.a. ca. 400 stenfat (lerfat) i olika storlekar, 60 spillkummar, syltburkar, mjölkbunkar, soppterriner, blomkrukor, karotter, 16 stycken kakelugnar m.m.

Comment

• Möjligen verkar denna tratt vara tämligen ointressant, men jag tycker precis tvärtom.
              En förteckning från 1942 vid en hembygdsgård i Ångermanland upplyser om att den är tillverkad vid Falks kakelugnsmakeri i Hämra. Tratten finns nu vid hembygdsgården vilken är placerad endast ett hundratal meter från där kakelugnsmakeriet skall ha varit belägen en gång i tiden.
              Falk skall också ha tillverkat de kakelugnar som jag visade nederst på denna sida. http://precisensan.com/antikforum/sh...elugnar/page32

Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-09-29 011.JPG
Views:	1
Size:	53,4 KB
ID:	550620 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-09-29 010.JPG
Size:	51,3 KB
ID:	550621 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-09-29 019.JPG
Size:	49,9 KB
ID:	550622 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-09-29 013.JPG
Size:	42,8 KB
ID:	550623 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-09-29 014.JPG
Size:	44,5 KB
ID:	550624

Comment

• ABBA är kanske mer till för sill än tunna skivor - möjligen sill i tunna skivor..........
                UE och 1 L samt E är krukan märkt med. 12,2 cm hög och 14 cm Ø i öppningen.
                Bifogade filer

Comment

• Visar här en kruka som det av den mycket otydliga stämplingen går att gissa sig till att den är tillverkad i Nittsjö.

Burken har endast instämplat en "3.a" och ett "K". Nu är det i detta fall troligtvis inte fråga om rymdmåttet "kanna" som avses med denna bokstav.
                  Möjligen kommer den från Tillinge/Boda.

Name:	mimo 005.JPG
Size:	52,3 KB
ID:	551911 Click image for larger version

Name:	mimo 006.JPG
Size:	50,5 KB
ID:	551912

Comment

• En liknande kruka har Simco visat tidigare på denna tråd.

På undersidan: F/GEFLE 2 K
                    Krukan rymmer alltså drygt 5 liter.

"F" bör stå för endera Forsstén eller Forssell. De båda hade i varje fall en stenkärls- och senare även kakelfabrik tillsammans i Gävle från omkring 1850.

Name:	F Gefle 002.JPG
Size:	56,5 KB
ID:	554755 Click image for larger version

Name:	F Gefle 004.JPG
Size:	48,9 KB
ID:	554756

Comment

• Fina krukor du visar Bengt! Grattis!

Här ett fat, skål eller bunke från Boda Fajans och som rymmer 2 liter.
                      Bifogade filer

Comment

• Tack för det, Lars, och grattis till ditt fina Boda-kärl.

Comment

• Denna kruka med lock är helt i nyskick, men inbillar mig ändå att den är från Boda. Alltså omkring hundra år gammal.
                          Rymmer drygt en liter.

Name:	boda 007.JPG
Size:	58,8 KB
ID:	555325

Comment

• Kruka eller vas men det skulle vara kul att veta vad UMM och därunder JÄ står för. Ä finns väl bara i svenska, tyska och finska?
                            14 cm hög och 15 cm mellan öronen.
                            Bifogade filer

Comment

• Strömstad med och utan öron. Den med öron har stämpel på utsidan SD 10 och rymmer ca 2,6 liter. Den utan öron SD 11 är stämplad undertill och rymmer ca 1 liter.
                              Bifogade filer

Comment

• Tack för fina bilder på fina krukor!

Comment

Working...
                                X