Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukor och fat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bidrar med bilder på 2 föremål inköpta för några månader sedan i Gävle trakten. Omärkta men trevliga!

Bonnie
    Bifogade filer

Comment

• Trevliga saker Bonnie!

Jag sätter mina slantar på att det är Erik Lindkvist i Kvidinge som tillverkat dem.

Comment

• Mycket trevliga saker du visar, Bonnie!

Simcos förslag på Lindkvists som tillverkare är nog ett troligt alternativ.

När jag bläddrade igenom denna tråd stannade mina ögon vid Söffes krukor på inlägg nr. 28 http://precisensan.com/antikforum/sh...-och-fat/page3
        Nog liknar signeringen den som finns på AB Göteborgs keramiks brevhuvud.

Om Du tycker likaledes Söffe, kanske Du kan lägga in bilder på krukorna även på Göteborgs-tråden.

Comment

• Håller absolut med Dig, Bengt H.
          Krukorna har samma företagstämpel för AB Göteborgs keramik, så det skulle bli utmärkt om Söffe följer Ditt skarpsynta förslag.

Comment

• En syltburk utan annan märkning än "1 Lit."

Click image for larger version

Name:	Resize of askfat 006.JPG
Views:	1
Size:	44,9 KB
ID:	521268

Comment

• Ett skevt och något kantstött fat med pip fick trots detta och ett alldeles för högt pris ändå lämna Frälsningsarméns loppis tillsammans med mig.

Tycker mig svagt kunna skönja "Nittsjö" på undersidan.

Name:	Resize of 2011-09-24 003.JPG
Size:	45,7 KB
ID:	522215

Comment

• Lerkrus

Här kommer bilder på mitt "nya" lerkrus. Det har legat nedgrävt ett antal år
                Ålder? det vet jag inte. Ursprung? Troligen Hälsingland, hoppas det i alla fall
                Bonnie
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                  Här kommer bilder på mitt "nya" lerkrus. Det har legat nedgrävt ett antal år
                  Ålder? det vet jag inte. Ursprung? Troligen Hälsingland, hoppas det i alla fall
                  Bonnie
                  Ett härligt krus med en betydande ålder utan tvekan. Fortsätt "Gräv där Du står" och stort Grattis Bonnie.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Ett härligt krus med en betydande ålder utan tvekan. Fortsätt "Gräv där Du står" och stort Grattis Bonnie.
                    Tack så mycket! Jag har försökt hitta bilder på liknande krus men det finns knappt nånting att jämföra med.
                    Och ja, jag ska fortsätta "gräva", allt lergods jag ser hamnar hemma hos mig

bonnie
                    Last edited by bonnie; 2011-10-26, 05:58.

Comment

• Härligt krus Bonnie, gammalt och lite ovanligt i formen tycker jag...Grattis!

Comment

• Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                        Härligt krus Bonnie, gammalt och lite ovanligt i formen tycker jag...Grattis!

Tack så mycket

Comment

• Jag säger också ett grattis till Bonnie för ännu ett fantastiskt fynd.

Även jag "hittade" ett krus i dag. Inte nedgrävd, utan på en hylla hos Kupan.

23 cm. högt och tillverkat hos Gann potteri & teglverk.

Name:	Resize of 2011-10-28 004.JPG
Size:	46,1 KB
ID:	523517 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-10-28 001.JPG
Size:	47,8 KB
ID:	523518

Comment

• Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                            Härligt krus Bonnie, gammalt och lite ovanligt i formen tycker jag...Grattis!
                            Gammal och vacker, ja. Men ovanlig? Nja, inte om vi har lite medeltida tänk, som ju kruset faller in i.
                            Halva överdelen får mig att tänka på sparbössor som dessa tre efter varandra:

Minst 150 år gammal, säger magkänslan om bonnies museipjäs.

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                              Även jag "hittade" ett krus i dag. Inte nedgrävd, utan på en hylla hos Kupan.
                              23 cm. högt och tillverkat hos Gann potteri & teglverk.
                              Den är vacker, och såväl utseende som stämpel, ger intryck av 1880-1910tal, men jag blir konfys av texten i Olsen och Andersens bok om Norsk keramik 1900-1960:
                              "Ganns potteri og teglverk AS
                              Verksamheten blev grundlagd 1873 i Sandnes. Året 1926 startar produktionen.
                              Den kom i varje fall att bestå av brukskeramik i brunt stengods samt keramikföremål som fat, skålar, muggar, terriner, ostklockor, kexburkar, cabaréfat, blomsterskålar, urnor, vaser, kakel, karaffer, tekannor och liknande...."

Firman lades ner 1952, efter ha haft, idag flera kända keramiker hos sig. (1976 säger en annan källa, men det är inte säkerställt.)
                              Stämpeln återfinns inte i boken, och förhoppningsvis finns verkstaden bättre redovisad på annat håll.
                              Det finns en annat, lika gammalt, krus som avhandlades i januari i år, och tråden slutade i ett försök hos Jaermuseet i Norge.

Något resultat verkade det inte bli, men Du kanske får bättre tur?

Comment

• Tack för omdöme och upplysningar, Gideon.

Jag har nu mailat museet samt även till den som har hemsidan om Egersund.
                                Förhoppningsvis kan det komma lite upplysningar från något håll.

Comment

Working...
                                X